Trendy kategorie kompaktních SUV disponuje dlouhodobě také zástupcem ze stáje automobilky Peugeot. Její 3008 je líbivým vozem, který v roce 2020 prošel poslední modernizací a nyní již netrpělivě vyhlíží svého generačního nástupce.
Stran pohonných ústrojí disponovala 3008 vždy širokou paletou nabízených motorizací včetně těch elektrifikovaných. Já jsem však aktuálně usedl do vozu, který byl osazen jednou z těch generačně spíše „starších“ motorizací, společnost mi tedy v rámci týdenního testu dělala 3008 disponující základní naftovou motorizací kombinovanou s osmistupňovým automatem. A ano i pod kapotou tohoto kompaktního SUV funguje toto pohonné ústrojí naprosto bezproblémově.
Exteriér
Zmiňovaná poslední modernizace zasáhla vnější vzhled 3008 převážně v rámci přední partie vozu. Ta je nově vybavena slušivou maskou s prostorovým efektem a velmi jemným žebrováním, které přechází v přední světlomety. Přední světlomety jsou pak vybaveny tradičními „kly“, které zasahují hluboko do spodních partií předního nárazníku.
Robustnost adekvátní kategorii SUV je pak nejvíce patrná v rámci bočních partií 3008. Jedná se především o plastové prvky, které tvoří ochranu podběhů kol a spodních částí dveří.
Zadní lampy jsou pak elegantně integrovány do černého horizontálního panelu a spolu s černým lízátkem zadního okna tvoří ucelený komplet. V rámci poslední modernizace pak zadní světlomety dostaly také technologii Full LED a členění s prostorovým efektem disponující pověstnými „drápy“.
Vedle výše avizovaných designových prvků disponoval aktuálně testovaný vůz vrcholnou výbavou GT a příplatkovým paketem Black. Ten, jak už samotný název napovídá, obohatil 3008 o prvky laděné do černé barvy, které velice efektně kontrastovaly s červeným lakováním vozu.
Do černé barvy se tak zahalila bezrámová přední maska, spodní část předního nárazníku, lišty zadního nárazníku nebo okenní lišty. Oku pozorovatele pak neunikne lišta na boční části kapoty nebo dekor střešního oblouku. Celkově líbivý look pak podtrhla černé lakovaná 19″ kola.
Interiér
Nové dekory nebo úprava grafického prostředí obou displejů, to byly hlavní novinky poslední modernizace interiéru Peugeotu 3008.
I nadále je jistou dominantou celé palubní desky kaplička přístrojů před řidičem (12,3“), která nabídne plně digitální, měnitelné a velmi dobře přehledné grafické prostředí.
Displej palubního infotainmentu pak od vyšších výbav nabízí slušnou 10″ úhlopříčku. Dotykový displej, respektive jeho hlavní menu je pak také ovládáno z již tradiční klaviatury, která je v případě modelů 3008 a 5008 integrována do elegantní „hokejky“ lemující středový tunel.
Samotnému interiéru již tradičně vládne princip i-Cockpitu, o kterém jsme již napsali mnoho řádků. Některým uživatelům vyhovuje, druhým naopak, osobně se pak jako člověk nižší postavy řadím k těm, kteří s touto koncepcí rozložení interiéru (kaplička přístrojů vyvýšená nad malým volantem) nemají žádný problém.
Interiér Peugeotu 3008 nabídne dynamické a originální tvarování, jeho hlavní předností je však obdobně jako u jeho většího sourozence (modelu 5008) vnitřní prostornost. Přední sedadla testovaného vozu nabízí dostatečný komfort a adekvátní boční vedení. Na zadních pozicích je pak prostoru dostatek. Zavazadlový prostor testované neelektrifikované verze disponuje slušným základním objemem 520-ti litrů.
Foto: Jan Horský
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Dle nejnovějšího ceníku, jehož ceny platí od začátku září, a který specifikuje vozy pro modelový rok 2023 je patrné, že Peugeot 3008 je aktuálně v nabídce s benzínovou tříválcovou motorizací 1.2 PureTech (96 kW) spolupracující buď s šestistupňovým manuálem nebo osmistupňovým automatem. Dále tu máme testované naftové 1.5 BlueHDi kombinované s osmistupňovým automatem. Vrcholem nabídky je pak novinkový mild-hybrid 136 e-DCS6 a osvědčený plug-in hybrid označovaný jako HYBRID 180 e-EAT8.
Testovaná motorizace 1.5 BluHDi je tedy přeplňovanou čtyřválcovou naftou poskytující adekvátních 96 kW výkonu dostupných ve 3750 ot./min. Hodnota točivého momentu dosahuje maximálních 300 Nm při 1750 ot./min. Zrychlení na stovku pak tato kompaktní 3008 zvládá s touto motorizací za 11,5 vteřiny a maximální rychlost dosahuje hodnoty 189 km/h.
Naftová patnáctistovka se vyznačuje příjemně kultivovaným chodem a dostatečným výkonem, v případě 3008 si přidejme ještě velmi dobré odhlučnění směrem do kabiny a na úspěch máte jednoduše zaděláno. Peugeot 3008 s naftovou pohonnou jednotkou je tedy ideálním rodinným společníkem pro každodenní použití.
Řízení vozu disponuje spíše komfortním charakterem s větší účinností jeho posilovače. Obdobně laděný je i podvozek, který preferuje avizovaný komfort také na palubě vozu. Příjemné oživení pak přináší volitelný sportovní režim, v rámci kterého dochází k citelnému oživení vozu. Menší účinnost posilovače řízení, intenzivnější reakce vozu na plynový pedál nebo pozdější přeřazení jednotlivých rychlostních stupňů, to vše vám 3008 v rámci tohoto režimu umí nabídnout. Decentní dávka sportovního charakteru pak k celkovému pojetí tohoto vozu adekvátně sedí.
Tradičně skvělou práci odváděl také osmistupňový automat, který řadí logicky a příjemně plynule. S testovanou naftou si pak po letech vzájemné spolupráce také velmi dobře rozumí. V rámci dálničního tempa zcela jistě oceníte osmý rychlostní stupeň, který motorizací udržuje v úsporných otáčkách. Očekávaně pozitivní byl také údaj průměrné spotřeby, naftová patnáctistovka s automatem a proporcemi vozu kategorie kompaktního SUV dokáže jezdit za průměrných 6,5 l/100 km.
Závěrem
Výše avizovaný aktuální ceník prozrazuje, že Peugeot 3008, modelový rok 2023, pořídíte v rámci akční ceny od 705 500 Kč včetně DPH. V tomto případě se jedná o výbavu ACTIVE PACK se základním přeplňovaným tříválcem PureTech spolupracujícím s šestistupňovým manuálem. V rámci této výbavy je vůz dostupný se stejnou motorizací, ale s osmistupňovým automatem od akčních 756 500 Kč, dále s novinkovým mild-hybridem Hybrid 136 e-DCS6 od 790 500 Kč a také v naftové specifikaci od 799 000 Kč včetně daně.
Vyšší výbavový stupeň ALLURE PACK nabídne také plug-in hybridní provedení a to od akčního 1 048 800 Kč. Vrcholné „gétéčko“ je v nabídce s přeplňovaným tříválcem s automatem od 888 250 Kč, jako novinkový mild-hybrid od 922 250 Kč a naftové provedení je k dispozici od nemalých 930 750 Kč včetně DPH.
Aktuální generace Peugeotu 3008 se tedy s námi bohužel pomalu loučí, osobně si na ni, a to hlavně díky aktuálně testované naftové variantě, uchovám jen ty nejlepší vzpomínky.
Peugeot 3008 je totiž velmi pohledný a příjemně robustní vůz s kvalitně zpracovaným, prostorným a celkem nadčasovým interiérem. V případě testované naftové motorizace spolupracující s osmistupňovým automatem si k těmto pozitivním vlastnostem přidejme také naprosto vyhovující jízdní vlastnosti, kterým nechybí komfort, adekvátní výkon, lehká dávka sportovnosti a hlavně rozumné hodnoty průměrné spotřeby.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora