Test SsangYong Musso Grand 2.2 E-XDI PREMIUM – schopný pracovník ve společenském obleku

0

Jihokorejská automobilka Ssangyong jede po posledním návratu na český trh na velmi úspěšné vlně. Aktuální vzestupná tendence jejich vozů se opírá o povedený vnější vzhled, prostorný a kvalitně zpracovaný interiér a v neposlední řadě o zajímavé pořizovací ceny.

Dalším vozem, který se mi aktuálně dostal do redakčního testu, se stal model Musso. Ssangyong Musso Grand je tradičním pick-upem stojícím na žebřinovém rámu, který se celkem úspěšně snaží splnit vaše požadavky jak na pracovní, tak i volnočasové aktivity. Testovaný kousek disponoval vrcholnou výbavou Premium, šestistupňovým automatem a civilnější z dvojice nabízených zadních náprav.

Foto: Jan Horský

Exteriér

SsangYong Musso Grand dozrál do své aktuální podoby v polovině roku 2021 v rámci jeho poslední modernizace. Obdobně jako u jeho sourozence, modelu Rexton, dominuje vnějšímu vzhledu výrazná přední partie, která disponuje mohutnou maskou s výrazným členěným a bohatým chromováním. Právě avizovaná maska a tvarování předních světlometů dodávají vozu značně robustní a sebevědomý výraz.

Boční profil pak prozrazuje jednoznačné přednosti tohoto vozu. Délku necelých 5,5 m totiž tvoří především objemná kabina a také ložná plocha o délce 1,6 m. Výrazově je však boční partie velmi umírněná, Musso tak nepřichází s žádnou „divočinou“ ale s jednoduchými a uhlazenými tvary. Spodní část vozu je pak lemována oplastováním, které vychází ze spodní části předního nárazníku, kopíruje lemy a prahy vozu a v rámci zadní partie vytváří plnohodnotný nárazník.

Zadní partie je pak také velmi prostá, zvýrazněná je pouze tvarováním koncových lamp a také poměrně bohatým prosklením kabiny v této části vozu.

SsangYong Musso Grand je vozem, který stran vnějšího vzhledu jednoduše klame tělem, svůj pracovní původ totiž úspěšně skrývá za elegantní styl, kterému nechybí dostatečná dávka reprezentativnosti.

Foto: Jan Horský

Interiér

Robustní a objemné tvary se velmi pozitivně propisují také na vnitřní prostornosti vozu. Příjemně vzdušný interiér Mussa si tak vychutnáte jak na předních, tak i zadních pozicích. K avizované vzdušnosti pak přispívá také výše uvedené bohaté prosklení kabiny vozu.

Dříve testované Korando nebo Rexton mě přesvědčili o tom, že SsangYong umí své uživatele celkem obstojně rozmazlovat. Obdobného přístupu se drží také testovaný pracant Musso vrcholné výbavy Premium. Jeho prostorný interiér je tak dotvářen příjemnými materiály, velmi dobrým zpracováním a bohatou výbavou.

Mohlo by vás zajímat:  Honda CR-V 2.0 i-MMD HYBRID CVT 2WD ELEGANCE – hybrid, který se povedl

Testovaná vrcholná verze nabídla plně digitální kapličku přístrojů před řidičem s displejem o úhlopříčce 12,3“ s velmi příjemnou grafikou. Displej palubního infotainmentu (9,2“) pak nejvíce využijete v rámci příplatkové 360° kamery nebo při propojení s vaším chytrým telefonem (Android Auto a Apple CarPlay), jeho prostředí je pak přehledné a stran ovládání celkem intuitivní.

Multifunkční volant nabídne velmi dobré zpracování, vyhřívání a proporce, které jsou adekvátní velikosti celého vozu. Ve výsledku by tedy mohl disponovat menším obvodem věnce a obešel bych se také bez zvláštních zploštění po jeho bocích.

Ve výsledku lze však kabinu Mussa Grand jednoznačně pochválit, prostornost je zde doprovázena dobrým zpracováním. Interiér pak navíc ocení také zarytí odpůrci digitalizace, jednotlivých analogových ovladačů je zde opravdu mnoho, vše v úhledném a uspořádaném rozvržení.

Nákladový prostor vozu disponuje délkou 161 cm, šířkou 157 cm, hloubkou 57 cm a kapacitou 1262 l. Korba je také vybavena úchytnými oky a její vnitřek je pro ochranu celý oplastovaný. Přístup je tradičně realizovaný sklopným čelem, které by sneslo dovybavit tlumiči pro ulehčení avizovaného sklápění.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Ssangyong Musso Grand je osazený jedinou nabízenou motorizací, kterou je přeplňovaný naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru. Motorizace je naladěna na výkon 149 kW (202 koní) a hodnota maximálního točivého momentu dosahuje slušných 441 Nm (v případě automatické převodovky). Přeplňovaná naftová motorizace disponuje kultivovaným chodem s příjemně „plnotučným“ zvukovým projevem směrem do kabiny. Maximum točivého momentu pak přichází v rozmezí od 1600 do 2600 ot./min., motorizace tak příjemně táhne odpsodu a v poklidném tempu ji v tomto rozmezí udržuje také testovaná automatická převodovka.

Naftová motorizace testovaného kousku tedy spolupracovala s avizovanou šestistupňovou automatickou převodovkou od Aisinu. Její chování je pak spíše rozvážnější, v rámci klidného tempa střídá jednotlivé rychlosti velmi plynule a příjemně hladce. Rychlá rozhodnutí jí však činí menší potíže, její prvotní nerozhodnost tedy přináší jistou časovou prodlevu. Možným řešením je pak přepnutí do manuálního řazení, které probíhá přes malý ovladač umístěny přímo na hlavici voliče automatické převodovky. V případě nutnosti předjetí tak není problém přepnout převodovku do avizovaného manuálního režimu, adekvátně si odřadit a pak už se jen „opřít“ o slušný zátah, který vám přeplňovaný naftový čtyřválec umí dopřát.

Mohlo by vás zajímat:  Test Citroën ë-C4 X: Elegance fastbacku s moderním vzhledem SUV, včetně nejekologičtější motorizace pod kapotou

SsangYong Musso Grand jezdí primárně s poháněnou zadní nápravou, což vám v případě prázdné korby a vypnuté stabilizace umí vykouzlit i adekvátní úsměv v obličeji. Dále tu máme pohon obou náprav, který je možný připojit až do rychlosti 70 km/h. Další možností je aktivování redukce, v tomto případě je nutné zastavit, zařadit do polohy N a přesunout otočný ovladač do potřebné pozice. Terénní schopnosti Mussa pak rozhodně nejsou malé, se světlou výškou 22 cm zdoláte mnoho nástrah, jistým limitem se stává pouze výrazný zadní převis karoserie, který dosahuje 130-ti centimetrů.

Základ podvozku tvoří klasický žebřinový rám, možnost volby pak přichází od zadní nápravy, které je odvislé od zvolené výbavy. Základní výbava Style přichází s jednoduchou zadní nápravou vybavenou listovými pery. Vyšší Premium si pak pro vás připravil možnost volby a zadní náprava může vybavena sofistikovanějším pětiprvkovým zavěšením. Avizovaná dvojice řešení přichází s rozdílným užitným zatížením a také zcela jistě s odlišným jízdním projevem. Volba je tedy na vás, čistě pracovní nástroj, nebo vůz univerzálnějšího užití?

Námi testovaný vůz byl vybaven druhým avizovaným řešením, které se projevovalo kultivovanějším jízdním projevem, než je tomu u pick-upů s klasickými listovými pery. Jistá lehká prkennost je díky rámu stále patrná, zadní náprava však nedisponuje negativní tendencí k uskakování. Musso je pak v kontextu svých rozměrů jízdně příjemně jisté a jistota mu nechybí ani v rychlostech lehce nad dálničním limitem.

V rámci týdenního testu jsem s Mussem najezdil poměrně hodně kilometrů a s klidem v duši mohu potvrdit, že se jedná o velmi schopného parťáka, se kterým se dá jezdit se spotřebou lehce nad hranicí 8,0 l/100 km. V případě nutnosti je vůz také schopný táhnout až 3,5 tunový přívěs, základních 3000 kg je totiž možné v rámci dealerské dodatečné úpravy technické specifikace navýšit.

Mohlo by vás zajímat:  KTM 890 Adventure: Jízda nemusí končit tam, kde končí silnice
Foto: Jan Horský

Závěrem

Vozy z portfolia jihokorejské automobilky SsangYong se nás již delší dobu snaží oslovit zajímavou politikou, týkající se nízkých pořizovacích cen. A stejně tak tomu je i u aktuálně testovaného modelu Musso Grand. Základní pořizovací cena tohoto elegantního pick-upu totiž startuje na částce 729 000 Kč včetně daně. V tomto případě se jedná o vůz se základní výbavou Style disponující manuální šestistupňovou převodovkou a zadní nápravou vybavenou listovými pružinami. Vůz námi testované specifikace, tedy ve výbavovém stupni Premium s příplatkovým paketem Premium (+49 900 Kč), příplatkovou automatickou převodovkou (+48 000 Kč), metalickou barvou (+18 900 Kč), 360° kamerou (+ 24 200 Kč) a 18″ kola s černým designem (+8 700 Kč), se tak s pořizovací cenou dostal na velmi slušných 1 109 600 Kč včetně DPH. Součástí uvedených cen je také tovární záruka na 5 let nebo 100 000 ujetých kilometrů.

Přívětivá pořizovací cena však rozhodně není jediným lákadlem modelu Musso Grand. Rozhodně bych v případě tohoto vozu dále rád ocenil velkoryse dimenzovanou kabinu, její velmi dobré zpracování a také slušnou vybavenost. Adekvátně výkonná je pak také pohonná jednotka, která se celkem úspěšně snaží udržet svůj apetit na uzdě. Jedinou slabší stránkou se tak stává občas rozvážná automatická převodovka, se kterou se jednoduše musíte naučit pracovat, protože jinak je její další fungování zcela bezproblémové.

SsangYong Musso Grand je tedy schopným pracovním nástrojem, kterému však vůbec nevadí, když se od práce na chvíli uleje a vezme vás s rodinnou na celodenní výlet.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora