Test PEUGEOT 408 GT HYBRID 225 e-EAT8 – velmi stylový kříženec, který je všude středem pozornosti

0

V posledních letech nás francouzská automobilka Peugeot zásobuje vozy, před kterými musíme jednoduše smeknout klobouk. Od modelu 508, který na nás vystrčil pověstné „tesáky“, disponuje vnější vzhled těchto vozů jednoznačně vzestupnou tendencí. Celkem nedávným milníkem se pak stal model 308, který aktuální rukopis vozů značky Peugeot posunul zase o znatelný krok dále.

Poslední a aktuálně testovanou novinkou je však model 408, vůz sdílející stejný základ s avizovanou 308 si pro nás však připravil velice originální a těžko zatřiditelné pojednání karoserie, prostorný interiér a na dnešní poměry celkem tradiční pohonné jednotky.

Osobně jsem aktuálně usedl do vrcholné verze GT se silnější z dvojice plug-in hybridních pohonných ústrojí, které disponují přeplňovanou benzínovou šestnáctistovkou, elektromotorem, baterií o kapacitě 12,4 kWh a osmistupňovou automatickou převodovkou.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Peugeot 408 je po stránce vnějšího designu opravdovou perličkou, jeho základní kontury totiž nesnesou klasické „zaškatulkování“ do některé z tradičních karosářských variant. Peugeot jde v případě nové 408 jednoduše vlastní cestou. V nabídce tak máme vůz s módní vyšší světlou výškou a k tomu kontrastně karoserii s jednoznačně sportovní siluetou se zádí ve fastbackovém stylu.

Přední partie vozu nese zcela typické rysy dnešních Peugeotů, nechybí tedy výrazný a až lehce uhrančivý pohled, který vozu dodávají světlomety s jejich typickým protažením ke spodní části nárazníku, dále je tu objemná a originálně perforovaná maska chladiče hrdě nesoucí nové logo automobilky.

Boční profil nové 408 je pak za mě největším lákadlem, zmiňovaná vyšší světlá výška vozu kombinovaná se sportovní siluetou střechy vypadá jednoduše skvěle. Stejně tak mírně se svažující linie střechy, která přechází do výrazné odtrhové hrany víka zavazadelníku.

Za povšimnutí pak stojí také jistá „ouška“ vykukující nad víkem zavazadelníku, která nejenže dobře vypadají, ale přináší vozu praktické umístění pantů pátých dveří. Pomyslnou třešničkou na dortu je pak design kol, která nedisponují tradiční středovou symetrií, ale úplně klidně je dělí motiv dvojice výrazných rovnoběžných linek.

Povedené tvarování celé karoserie adekvátně doplňuje pojednání zadní partie. Horizontálně orientované světlomety jsou tradičně propojeny a integrovány do jednoho panelu. Robustnost celé zadní partie pak dotváří objemný panel, který alternuje zadní nárazník a jsou zde umístěna mlhová a couvací světla.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV – brzká modernizace díky elektrifikaci pohonného ústrojí
Foto: Jan Horský

Interiér

Po usednutí za volant na nás dýchlo velmi známé prostředí, nová 408 totiž sdílí stejný základ jako předposlední novinka, tedy Peugeot 308. To je samozřejmě velmi dobrá zpráva, protože jak model 308, tak i aktuální 408 navazují na povedený futuristický design, který tvarově čerpá z modelu 508.

Interiér nové 408 je i nadále věrný principu i-Cockpitu, tedy rozložení s malým volantem a kapličkou přístrojů, která je umístěná nad ním. Rozložení palubní desky je tedy striktně horizontální, výborně vypadá, a navíc je i přehledné a ergonomicky dobře uspořádané. K dalším přednostem celého interiéru patří výborné zpracování, použití kvalitních materiálů a jistá fortelnost, která je patrná na každém centimetru interiéru.

Peugeot 408 také přebírá povedený přístrojový štít s trojrozměrnou grafikou a s logickým rozložením velkého množství prezentovaných informací. Za přehlednost a grafické pojednání lze také pochválit palubní infotainment, který je navíc doplněn o virtuální ovladače tzv. i-TOGGLES. Jedná se o pětici malých plně digitálních ovladačů sloužící jako dodatečný ovládací panel pod centrálním displejem infotainmentu. Obsazení těchto pozic je libovolné, dle vašich aktuálních priorit. Pod výše avizovanými i-TOGGLES jsou navíc umístěny další klasické ovladače rychlé volby.

Středový tunel nám vedle nápaditě tvarované vrchní části nabídne startovací tlačítko, volič automatické převodovky, ovladač jízdních režimů, ovladač parkovací brzdy a mnoho odkládacích prostorů. Nový volič automatické převodovky je prostorově nenáročný, bohužel aktivace rekuperační brzdy tlačítkem není pro mě úplně ideální, zde mi více vyhovovala původní ovládání převodovky tradiční „pákou“.

Nový Peugeot 408 mě velmi mile překvapil také svojí vnitřní prostorností, na šířku se jedná o jistý průměr, dlouhý rozvor však přináší velkou prostornost hlavně v podelném směru karoserie. Z toho nejvíce těží posádka na zadních pozicích, které je dopřáno příjemné vzdušnosti a také dostatek prostoru v místech pro kolena. Jistým limitem se pak stává nízká sportovní linie střechy, se kterou by mohli mít vyšší postavy lehce potíž.

Slušně dimenzované vnitřní rozměry panují také v zavazadlovém prostoru, verze s klasickou spalovací motorizací disponuje objemem 536 litrů, testovaný plug-in hybrid má pak objem snížený na stále příjemných 471 litrů. Díky rozměrově objemným pátým dveřím je zavazadelník také velmi dobře přístupný.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai H350
Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Pod kapotu nového Peugeotu 408 se dostaly jen zážehové motorizace, základ tak tradičně tvoří přeplňovaný benzínový tříválec 1.2 PureTech (96 kW výkonu), který spolupracuje výhradně s osmistupňovým automatem. K dalším nabízeným variantám patří už jen klasické plug-in hybridy disponující ověřenou technologií. Nabízené plug-in hybridní verze jsou dvě a disponují výkony 133 kW (180 koní) a 165 kW (225 koní).

Aktuálně testovaný kousek byl vybaven silnější z dvojice nabízených plug-in hybridů, jednalo se tedy o vůz s označením Hybrid 225 e-EAT 8. Základ tohoto pohonného ústrojí tvoří přeplňovaná benzínová šestnáctistovka PureTech disponující výkonem 132 kW a hodnotou maximálního točivého momentu dosahující 250 Nm. Vůz je dále vybaven jedním elektromotorem o výkonu 81 kW a 320 Nm točivého momentu. S celkovým kombinovaným výkonem se tak dostáváme na slušnou hodnotu 165 kW (225 koní) a 360 Nm točivého momentu.

Součástí pohonného ústrojí je samozřejmě také baterie, v případě 408 pak o kapacitě 12,4 kWh, která vozu papírově propůjčuje dojezd až 63 km v čistě v elektrickém režimu. Standardní palivová nádrž pak disponuje objemem skromných 40-ti litrů.

Pro kompletnost se zmíním ještě o nabíjení vozu, ve standardu je 408 vybavena palubní nabíječkou o výkonu 3,7 kW, testovaný vůz však disponoval příplatkovou nabíječkou o výkonu 7,4 kW. S ní je pak vůz možný dobít za necelé dvě hodiny, z domácí zásuvky pak počítejte s časem okolo šesti hodin.

Plug-in hybridní pohonné ústrojí přináší vozu celkem tradiční jízdní projev, který je odvislý od zvoleného jízdního režimu. V případě elektrifikované 408 jsou k dispozici tři avizované režimy. Jedná se o čistě elektrický, hybridní a sportovní.

Dostatečně nabitý akumulátor umožňuje aktivování elektrického režimu, ve kterém se nová 408 chová jako tradiční elektromobil nabízející tichý a příjemně komfortní jízdní projev s okamžitou odezvou od plynového pedálu. V čistě elektrickém režimu je 408 schopná uhánět rychlostí až 135 km/h s reálným dojezdem někde okolo 45 km. Spotřeba elektrické energie v čistě elektrickém režimu se v průběhu mého týdenního testování pohybovala okolo 25 kWh / 100 km.

Sportovní režim aktivuje všechny dostupné síly elektromotoru, který následně statečně podporuje přeplňovanou benzínovou šestnáctistovku. V rámci sportovního režimu dále dochází ke snížení účinnosti posilovače řízení a změna nastává také v případě chování převodovky. Vůz tak znatelně ožije a intenzivněji reaguje na povel od plynového pedálu.

Mohlo by vás zajímat:  Test Hyundai Kona N: Když se městské SUV utrhne ze řetězu, dokáže být pořádně divoké

V rámci hybridního režimu si pak o pohonné jednotce rozhoduje vůz zcela automaticky, samotná spotřeba se těžko stanovuje a logicky se odvíjí také od míry pravidelného dobíjení vozu. Nulový elektrický dojezd znamená chování vozu jako u klasického hybridu, tedy s menší zásobou elektrické energie, která se získává především rekuperací. Většina práce pak zůstává na benzínové šestnáctistovce, které naštěstí nikdy nechyběla dostatečná dynamika a chuť do života. V plug-in hybridním provedení se však navíc stará o hmotnost samotného elektromotoru a také baterie, což v případě neefektivního použití (málo dobíjeného) pluginu přináší hodnoty spotřeby okolo 8,0l / 100 km.

Nový Peugeot 408 se silnější plug-in hybridní verzí nabídne velmi slušných 165 kW kombinovaného výkonu, který využijete spíše v rámci pružného zrychlení než například v zatáčkách. Vůz je tedy příjemně svižný, podvozkově je však spíše komfortní, jeho vyšší světlá výška a tradiční podvozek (vpředu McPherson, vzadu nezávislé zavěšení kol) svádějí spíše k rozvážnějšímu jízdnímu stylu. Tradičně mohu pochválit také řízení za je přesnost a dostatečnou strmost.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Nový Peugeot 408 je jednoznačně velkou stylovkou a stejně tak originálem, který nemá moc přímých konkurentů. K jeho dalším přednostem patří také bohatá vnitřní prostornost, výborné zpracování a již tradičně dobře odladěné plug-in hybridní pohonné ústrojí jehož smysluplnost je však zapotřebí hledat v pravidelném a ekonomicky fungujícím dobíjení.

Aktuální ceník prozrazuje, že novou 408 ve výbavě Allure, s přeplňovaným tříválcem a osmistupňovým automatem pořídíte od akčních 780 200 Kč včetně DPH. Další nabízené, tedy plug-in hybridní varianty přichází již s výrazně vyšší pořizovací cenou, slabší z dvojice plug-in hybridů (HYBRID 180 e-EAT8, ALLURE) startuje opět na akční částce 1 016 500 Kč, silnější (HYBRID 225 e-EAT8, ALLURE PACK) pak na 1 083 000 Kč včetně daně.

Testované vrcholné provedení GT se silnější z dvojice plug-in hybridních variant pak pořídíte od akčních 1 154 250 Kč včetně DPH.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora