Test DS 7 OPERA E-TENSE 300 EAT8 4×4 – povedená modernizace osobitého SUV

1

Automobilka DS dopřála svým zástupcům kategorie SUV tradiční generační omlazovací kúry. My jsme aktuálně usedli do většího z avizované dvojice, vyzkoušeli jsme tedy modernizovanou DS 7 vrcholné výbavy Opera s plug-in hybridní technologií disponující hned dvojicí elektromotorů a 300 koňmi výkonu.

Foto: Jan Horský

Exteriér 

DS 7 je stran vnějšího tvarování klasickým zástupcem kategorie SUV, vozu tedy nechybí vyšší světlá výška a robustní tvarování. A jelikož se jedná o automobil značky DS, samozřejmostí je také jistá výjimečnost a velký smysl pro detail. Aktuální modernizace DS 7 se v rámci exteriéru odehrála v tradičním omlazovacím duchu. Vůz tak doznal lehkých optických retuší, které se na jeho vnějším vzhledu podepsaly jednoznačně pozitivně.

V rámci přední partie se tak bavíme o nově tvarovaných hlavních světlometech, denním osvětlení nebo o tvarování samotného nárazníku a masky vozu. Modernizované hlavní světlomety DS Pixel LED Vision 3.0 bohužel přišly o své typické rotační moduly, světlomety jsou však nově vybaveny funkcí LED Matrix. Prvek denního svícení již není představován elegantní čerchovanou linkou, ale jistým světelným žebrováním (DS Light Veil), které je nyní výrazně objemnější.

Poměrně dynamická zadní partie vozu přináší největší změnu v případě nápisu na víku zavazadelníku, DS AUTOMOBILES tak střídá původní označení CROSSBACK. Lehkou změnou, decentním zúžením, prošly také koncové světlomety, které však i nadále disponují jasnou horizontální proporcí, výrazným zaříznutím do karoserie vozu a charakteristickou vnitřní strukturou.

Chválím také dvojici objemných a do nárazníku integrovaných koncovek výfuku, za kterými se v případě DS 7 skrývá plnotučné výfukové potrubí.

Foto: Jan Horský

Interiér

Omlazovací kůra se na interiéru „sedmičky“ ve výsledku podepsala jen minimálně. I nadále nás tedy interiér těší značnou bohatostí, kvalitním zpracováním a velmi příjemnými materiály.

Palubní deska vozu disponuje kontinuálním tvarováním, a i nadále je efektně „slita“ s mohutným středovým tunelem, který je vybaven ještě tradičním voličem automatické převodovky a pro vozy DS zcela typickými ovladači pro elektrické stahování oken.

Avizovanou kontinuálnost palubní desky pak „narušuje“ poměrně výrazný displej palubního infotainmentu, jehož inovované prostředí je vlastně největší změnou, která v interiéru v rámci modernizace proběhla. DS 7 je tak vybavena poslední generací infotainmentu, která by měla disponovat rychlejší odezvou a také nabídnout větší míru individualizace. I nadále se však jedná o prostředí, přes které se ovládá mnoho funkcí interiéru vozu. Tento přístup pak přináší jisté uvolnění palubní desky, které je však vykoupenou poněkud složitějším ovládáním vozu.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Opel Astra Sedan 1,7 CDTI Cosmo - Rodinný závoďák

Ani modernizovanému interiéru DS 7 rozhodně nesmí chybět otočné analogové hodiny B.R.M. R 180, které jsou ukryty v palubní desce a po každém nastartování vozu se po vzoru původních rotačních modulů světlometů otočí do prostoru kabiny. Samotné startovací tlačítko je pak celkem netradičně umístěno právě pod těmito hodinami, tedy uprostřed palubní desky.

Příjemným materiálům a kvalitnímu zpracování pak v případě SUV DS 7 nechybí ani vnitřní prostornost, která není nikterak ovlivněna ani plug-in hybridním pohonným ústrojím.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Generační omlazení v případě DS 7 postihlo také pohonné jednotky, které se nám celkem redukovaly. Základ tak tvoří jediná nabízená, čistě spalovací, naftová motorizace 1.5 BlueHDi naladěna na 130 koní výkonu. Tato motorizace je pak kombinovaná pouze s osmistupňovým automatem a pohání jen přední nápravu.

Ostatní verze jsou již elektrifikované plug-in hybridy. Jedná se tedy o E-TENSE 225 (225 koní výkonu a pohon pouze přední nápravy), testovaný E-TENSE 300 4×4 (výkon 300 koní a pohon obou náprav) a vrcholný E-TENSE 360 4×4 (výkon 360 koní a opět pohon obou náprav).

Pohonné ústrojí testovaného plug-inu bylo vybaveno již osvědčeným schématem. Základ tvoří přeplňovaná benzínová šestnáctistovka PureTech naladěna na 147 kW (200 koní) výkonu s točivým momentem dosahující 300 Nm. Dalšími díly do plug-in hybridní skládanky jsou přední a zadní elektromotor. Přední elektromotor disponuje výkonem 81 kW (110 koní) a 320 Nm, zadní elektromotor 83 kW (112 koní) a 166 Nm točivého momentu. Celkový kumulovaný výkon tohoto plug-inu pak dosahuje příjemných 221 kW (300 koní) a 520 Nm maximálního točivého momentu.

Nedílnou součástí tohoto pohonného ústrojí je také akumulátor. Jedná se o baterii s kapacitou 14,2 kWh propůjčující vozu oficiální dojezd až 63 km čistě na elektřinu. Dobíjení vozu pak díky palubní nabíječce (7,4 kW) trvá cca dvě hodiny.

Mohlo by vás zajímat:  Mini Cooper SD Clubman All4 – dospělý, ale pořád stylový

Jízdní projev plug-in hybridní DS 7 je velmi rozmanitý, odvislý od zvoleného jízdního režimu, kterých je k dispozici hned několik. V nabídce je tedy režim 4WD, SPORT, HYBRID, KOMFORT a ELECTRIC.

Vůz se obvykle aktivuje v čistě elektrickém režimu, ve kterém setrvává i nadále v závislosti na aktuálním stavu nabití baterie, nebo na aktuální potřebě výkonu či jízdního komfortu. V tomto případě se o pohon stará převážně zadní elektromotor. DS 7 je tak schopným a komfortním elektromobilem, který mě ve spíše zimním počasí dopřál dojezd okolo 35 km se spotřebou lehce pod 30 kWh/100 km.

Nulové hodnoty pro čistě elektrický dojezd znamenají, že se DS 7 začne chovat jako klasický hybrid. Část elektrické energie si však i nadále uchovává a hybridní režim vám tak umožňuje spořit klasické palivo. Dobíjení vozu probíhá v rámci dobíjecích stanic nebo přes domácí zásuvku, další možností je dobíjení motorem a samozřejmě hlavně rekuperací. Rekuperace pak probíhá přes volič automatické převodovky, který je ergonomicky ideálně nasazen v rámci mohutného středového tunelu. Její aktivování je tedy uživatelsky naprosto komfortní a často ji upřednostníte před brzdovým pedálem. Benzínová šestnáctistovka přináší DS 7 dostatek jízdní dynamiky, její připojování v hybridním režimu pak probíhá velmi hladce.

Aktivovaný sportovní režim přináší vozu znatelné oživení, díky okamžitému nástupu dvojice elektromotorů tak vůz okamžitě reaguje na povel od plynového pedálu. „Velká“ DS 7 tak disponuje příjemným a kontinuálním zrychlením (0–100 km/h zvládá za 5,9 vteřiny), které nejvíce oceníte například v rámci dálničního provozu.

Zvolený komfortní režim nechává naplno vyniknout systém DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, který je u verze E-TENSE 300 a E-TENSE 360 v základní výbavě. V rámci tohoto systému tak dochází k jisté kooperaci přední kamery a adaptivního podvozku. Kamera snímá povrch před vozem a adaptivní podvozek je díky dostupným informacím schopen reagovat na aktuální povrch. Celý systém pak funguje do rychlosti 130 km/h a značně přispívá k příjemně „plavné“ a komfortní jízdě.

Mohlo by vás zajímat:  Honda Civic 5D - Přeneste se do budoucnosti...

Průměrná spotřeba vozů s plug-in hybridním pohonným ústrojím je vždy odvislá od více parametrů. Cesta k úspoře vede přes pravidelné dobíjení za ceny, které však dávají smysl. O spotřebě vozu v čistě elektrickém režimu jsem se již zmínil výše, hybridní režim si pak v případě DS 7 řekne o spotřebu okolo 8,0 l / 100 km. Lehkou nevýhodou je pak palivová nádrž o objemu pouze 43 litrů, která vás bude nutit k častějšímu tankování.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Vrcholné SUV značky DS prošlo modernizací, která je na první pohled jasně patrná, přesto ji lze hodnotit jako velmi decentní, pracující jen s jednotlivými detaily. Vnější vzhled vozu tedy nově zdobí kompletně upravená světelná technika, interiér a jeho ovládání pak pracuje s novým infotainmentem.

I nadále se však jedná o osobitý vůz nabízející nemalou dávku originality a velký smysl pro detail. Testovaný plug-in hybrid navíc disponuje širokou škálou jízdního projevu, od schopného elektromobilu, přes dobře fungující hybrid až po nebývale dynamický jízdní projev sportovního režimu. Vše pak za předpokladu pravidelného dobíjení vozu.

Jistou slabinou vozů automobilky DS jsou již dlouhodobě vyšší pořizovací ceny. A ani modernizovaná DS 7 není výjimkou, její základní naftové provedení (1.5 BlueHDi 130 EAT8, výbava Bastille) startuje na částce 1 100 000 Kč včetně daně. Nejslabší plug-in hybridní provedení E-TENSE 225 EAT8 (Bastille) pak pořídíte od 1 450 000 Kč, E-TENSE 300 EAT8 4×4 (Bastille) od 1 600 000 Kč a vrcholné E-TENSE 360 EAT8 4×4 (PERFORMANCE Line+) od 1 880 000 Kč včetně DPH. Testovaný E-TENSE 300 EAT8 4×4 ve vrcholné výbavě Opera je v nabídce od 1 905 000 Kč, konkrétní vůz však navíc disponoval příplatkovými 20“ koly TOKYO (+20 000 Kč), paketem BLACK (+12 000 Kč) a audiosystémem HIFI FOCAL ELEKTRA (+ 34 000 Kč). Celková cena vozu se tak vyšplhala k 1 971 000 Kč včetně DPH.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora