Test Peugeot 308 HYBRID: Souhra benzínu a elektřiny v designové lahůdce

Img 20220809 145608

Jestli mě nějaké auto dokázalo svým designem v poslední době uchvátit hned na první pohled, byl to rozhodně Peugeot 308. Třetí generace vozu, který se poprvé objevil v roce 2007, velmi dobře ví, jak zaujmout. Do týdenního testu jsem tentokrát dostal verzi označenou jako Peugeot 308 HYBRID 225 e-EAT8. V tomhle krkolomném názvu ale nehledejte žádné složitosti. Je tu plug-in hybridní Peugeot 308 s výkonem 225 koní a osmistupňovým automatem. Dokáže mě sladění benzínu a nafty přesvědčit o tom, že auto nevyniká jenom svým vzhledem? No, uvidíme…

Přirozená elegance

Musím připomenout, že Peugeot 308 je prvním autem z portfolia automobilky, které už dostalo nové logo. A na přední masce se vyjímá velmi dobře. Ostatně, už samotná velká vertikální maska přitáhne pozornost a skvěle plynule naváže na delší kapotu. Boční linie přidávají autu na jeho eleganci, zatímco záď překvapí svou výraznou robustností. I díky snížení linie střechy, což není doplněk jenom designový, ale i praktický. Peugeot 308 má díky tomu lepší aerodynamiku, což nejenom v případě hybridní verze přijde vhod.

Foto: David Hampl

Jasnou charakteristikou, se kterou Peugeot 308 přichází, je také jeho světelný podpis. Horizontální světlomety jsou orámovány vertikálními světly určené na denní svícení. Ty jsou zasazeny do předního nárazníku a jakmile se rozsvítí, jasně evokují velké tesáky dravých šelem. Zadní světla zase symbolizují lví drápy a Peugeot je nabízí v provedení Full LED, popřípadě variantě 3D Full LED.

Diskutovaný i-Cockpit

Čím jiným začít, než tolik diskutovaným i i-Cockpitem. Peugeotů už jsem otestoval hodně a za sebe nemám na rozdíl od některých mých kolegů s daným řešením sebemenší problém. Sedí se mi pohodlně, ruce nemusím mít tak vysoko a všechny informace z přístrojové desky mám v podstatě v zorném poli. V rukou svírám nový kompaktní volant, na kterém nechybí řada nezbytných mechanických ovladačů, pro přístup nejenom k funkcím nezbytným během jízdy. Modernizovaný desetipalcový přístrojový štít na mě působí skvělým nadčasovým dojmem, překvapuje dobrou čitelností, ale i přehledností všech informací, které z něho mohu vyčíst.

Velikost deseti palců má také plně konfigurovatelný centrální dotykový displej. Zobrazení widgetů – více oke,n mu přispívá na přehlednosti. Navíc hned pod ním nabídne Peugeot 308 virtuální ovladače i-toggles. Plně konfigurovatelná dotyková tlačítka, kterých je celkem šest a díky kterým si můžu navolit rychlý přístup k jakékoliv funkci nebo k jakékoliv části v infotainmentu. To vše s doplněním příslušné grafiky. Dále ale Peugeotu 308 nechybí pár mechanických tlačítek, přímo pod i-toggles. Umožní rychlý přístup třeba k nastavení auta, nebo klimatizace.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai i30 Fastback N Performance – další skvělá kapitola
Foto: David Hampl

Propracovaností mě zaujala také nové středová konzole, kde v podstatě nic zbytečně nepřebývá. Designově do auta skvěle zapadá, přesto nabídne vše, co jako řidič potřebuji mít při ruce. Volič jízdních režimů, tlačítko pro startování, volič převodovky a ruční brzdu. V části u spolujezdce se pod roletkou skrývá prostor nejenom pro nápoje. Celkově vpředu, pro řidiče i spolujezdce, nabídne tento pětidvéřový hatchback dostatek místa. Vzadu už je to o něco horší, ale i ve čtyřech osobách není cesta žádná velká hrůza.

Souhra benzínu a elektřiny

Jak napovídá název auta, Peugeot 308 HYBRID 225 e-EAT8, sedím v plug-in hybridu, který kombinuje benzinový motor PureTech s osmistupňovým automatem a elektromotor. Celkový výkon hybridní soustavy je 225 koní, přičemž samotný výkon elektromotoru je 81 kW, spalováku 132 kW. Poháněna je výhradně přední náprava. Peugeot 308 Hybrid disponuje třemi jízdními režimy, a to Electric, Sport, a Hybrid. První varianta nabídne jízdu výhradně na elektřinu, druhá je zaměřena na sportovní jízdu, třetí nechává plné rozhodování o využití pohonné jednotky na voze.

V případě využití čistě elektrického režimu je WLTP dojezd slušných 60 km (ve městě až 74 km). U sportovního režimu je jasně znatelný důraz na výkon, kdy se hybridní ústrojí Peugeotu 308 snaží z auta vymáčknout co to jenom dá, za využití síly spalováku i elektromotoru. V případě běžného ježdění je ideální volbou režim Hybrid, v podstatě automatický režim, kterým si auto samo řídí, co je pro danou chvíli nejlepší.

Foto: David Hampl

Auto se ve zvoleném režimu Hybrid chová v pomalých rychlostech s lehčí nohou na plynu, jako elektromobil a využívá výhradně elektromotor. V případě dupnutí na plyn a potřeby vyššího výkonu se přidává spalovací motor. Ten se sepne také při dosažení vyšších rychlostí, jelikož auto vyhodnotí, že jízda na baterii by vedla k jejímu zbytečnému plýtvání. Při klasické „devadesátce“, nebo dálničním tempu, auto primárně využívá benzinový motor, zatímco elektromotor zapojí primárně opět až ve chvíli, kdy se jede pomalejším tempem a jízda na elektřinu dává logický smysl.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škody Octavia Scout 2.0 TDI DSG – stylové rodinné kombi, které se nebojí ušpinit

Tohle nastavení hybridního systému hodnotím extrémně kladně. V podstatě není třeba řešit, že máte před sebou město, jelikož mimo obec jedete na benzín, v obcích a městech primárně na elektřinu. Pokud byste přece jenom měli potřebu nějakou energii ušetřit, nabízí Peugeot 308 Hybrid funkci e-Save. Stačí nastavit hraniční nabití baterie a množství elektřiny v akumulátoru pod tuto hodnotu neklesne. Auto zajistí, aby docházelo k udržení hodnoty, nebo dokonce i nabíjení na tuto úroveň. A to jak díky rekuperaci, tak pomocí spalovacího motoru.

Jede dobře, ale…

Znovu musím pochválit logiku automatického Hybrid režimu, která z mého pohledu funguje tak, jak má. Rychlejší jízda na benzín, pomalejší jízda, kolony, rozjezdy… na elektřinu. Co je ale problém, to je zpomalování. Podřazování osmistupňového automatu v tu chvíli působí, že auto až nepřirozeně cuká. A je jedno, zda brzdíte plynule a snažíte se rekuperovat, nebo brzdový pedál prudce sešlápnete. Tohle cukání se objevuje na můj vkus až hodně často a kazí můj celkový dojem z hybridního systému. Velká škoda.

V případě opaku, tedy rozjezdů, včetně těch prudších, není autu moc co vytknout. Tady si na celkovou plynulost, ale i rychlost a přesnost řazení nemohu stěžovat. Peugeot 308 se na stovku dokáže dostat za slušných 7,5 sekundy a elektromotor skvěle vyplní prodlevu ve chvíli, kdy motor řadí, nebo než se chytne turbo. Navíc ani celkový dojem ze zrychlování není špatný. Žádné až nepřirozené řvaní motoru mě nečekalo, ale samozřejmě pravdou je, že když na semaforech sešlápnete plyn na podlahu, benzinová čtyřválcová přeplňovaná jedna-šestka o sobě dá hlasitěji vědět.

Mohlo by vás zajímat:  TEST BMW řada 2 Active Tourer
Foto: David Hampl

Tužší podvozek Peugeotu 308 rozhodně svědčí a jakmile si to uvědomuji, zjišťuji, že se dá s tímhle malým hatchbackem užít mnoho zábavy. Reakce plynu při režimu Sport jsou okamžité, auto skvěle drží, díky velikosti a tvaru karoserie nemám sebemenší obavy z nějakého houpání. Nedostavuje se ani žádná velká nedotáčivost. Na okreskách prostě sedí skvěle.

Co jsem před chvílí chválil, to musím nyní lehce pohanit. Peugeot 308 Hybrid skvěle funguje jen ve chvíli, kdy máte v akumulátoru dost energie. Jinak se z auta stává běžný full hybrid. I v tu chvíli samozřejmě umí energii celkem slušně využít a použít. Ale najednou musí hrát prim benzinový motor a vzhledem k váze baterií je to znát jak na výkonu, tak i na spotřebě. V tu chvíli plug-in hybridní ústrojí samozřejmě postrádá smysl. Negativem je v tuhle chvíli i nemožnost rychlejšího AC nabíjení (natož snad DC) na dobíjecích stanicích, takže kdo čeká že přijde z nákupu k plně dobitému autu, musel by v obchodě trávit asi 2 hodiny. V tomhle vidím nedostatky plug-in hybridů celkově, není to věc, kterou by trpěl jen testovaný Peugeot.

Pro manželku, i manžela

I přes nějaké ty výhrady hodnotím plug-in hybridní Peugeot pozitivně. Může být skvělým autem pro manželku, která ocení kompaktní rozměry i jeho elegantní design. V případě každodenního domácího nabíjení a cest kolem komína dává tenhle pohon naprosto logický, ekologický i ekonomický smysl. Zároveň se nebojím tvrdit, že si tohle auto rád nepůjčí i manžel, na nějakou kratší cestu po okreskách, která může být skvěle zábavná, i když na první pohled se to zdát nemusí.

A kolik si daný pomyslný manželský pár musí připravit? V případě základu Active Pack 920 000 Kč, u stupně Allure 965 000 Kč, Allure Pack 990 000Kč. GT výbava vyjde na 1 055 000 Kč, respektive 1 105 000 Kč u výkonnější verze. Nejvyšší GT Pack, kde je k dispozici už jenom vyšší 225 koňová varianta, stojí 1 170 000 Kč.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora