Test KIA SPORTAGE 1,6 CRDI MHEV – za netradičním vzhledem se ukrývá vůz s prostorným interiérem a komfortním jízdním projevem

0

Kia Sportage je již dlouholetou stálicí v portfoliu jihokorejské automobilky, její aktuální pátá generace se obdobně jako sourozenecký Tucson značně odlišuje od své konkurence a přichází s celkem netradičním vzhledem.

Vnější pojetí vozu je tedy velmi originální a výrazné, přijít nové generaci tzv. „na chuť “ chce rozhodně chvilku času. Jinak se ale jedná o velmi povedený vůz s kvalitně zpracovaným a prostorným interiérem, který je doprovázen komfortním jízdním projevem.

Nám se do redakčnímu testu dostala bohatě vybavená a slušivá verze GT-Line s mild-hybridní naftovou motorizací, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem obou náprav.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Jak už jsem uvedl výše, s novou generací přichází velmi odvážné pojetí vnějšího vzhledu a obdobně jako u poslední generace Tucsonu i nová Sportage vyžaduje jisté prvotní vstřebání nabitých dojmů.

Její vnější design je tedy odvážný, nápaditý a celkem nadčasový. Samotné hodnocení vzhledu je pak vždy dost subjektivní záležitostí a v případě takto originálního a netradičního pojetí obvykle rozdělí pozorovatele jen na dva tábory. Osobně se řadím k těm, kteří nové generaci fandí a dokážou ocenit její snahu o to, být jednoduše jiná.

Základní proporce nové generace se mi libí, vůz disponuje poměrně širokým postojem a robustními proporcemi. Dvoubarevná kombinace vozu také velmi sluší, obzvláště pak v testované žluto-černé.

Nejdiskutovanější bude zcela jistě přední partie. Ta disponuje lehce mimozemským „lookem“ díky dramaticky tvarovaným světlometům, které jsou navíc vytlačeny hodně do bočních partií vozu. Světla jsou dále integrována do objemné masky a efektně lemována prolomenou linkou denního svícení.

Boční partie působí velmi robustně a zároveň dynamicky, to vše díky nižšímu prosklení bočních dveří a lince, která toto prosklení podtrhuje. Avizovaná linka pak také lemuje střechu přes celou zadní partii. Přechod mezi boční a zadní partií vozu je velice plynulý a příjemně navazující. Dominantou celé této partie jsou zcela logicky koncová světla, ta jsou zajímavě tvarována a navíc elegantně propojena subtilní linkou.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Nissan X-Trail 1.6 dCi 4x4 Tekna - Horal na dietě

Vnější design nové generace tedy přichází s velice odvážným rukopisem, který aktuálně prostupuje celým portfoliem automobilky Kia. Jak moc odvážný tento rukopis je, nám ukážou až samotná čísla prodejnosti nejen tohoto modelu.

Foto: Jan Horský

Interiér

Odvážné tvarování exteriéru celkem zajímavě kontrastuje s pojetím samotného interiéru. Ten přináší jednoduché a až minimalistické pojetí jehož jednou z výhod je také velmi dobrá přehlednost.

Po usednutí do vozu ihned zaregistrujete nízké umístění palubní desky. V kontextu s tím, že palubní deska nedisponuje klasickou architekturou a nenabízí například tradiční kapličku přístrojů před řidičem, je z vozu opravdu výtečný výhled.

Výraznou dominantou celé palubní desky je pak prohnutá „destička“ jejíž součástí jsou dva displeje, a to jak displej přístrojů před řidičem, tak i displej palubního infotainmentu. Displej před řidičem je tedy plně digitální a informuje vás o všem potřebném, v graficky příjemném a přehledném prostředí, které své pozadí automaticky mění v závislosti na denní době. Tento displej také v rámci jízdních asistentů nabízí monitorování slepého úhlu, tedy při aktivaci směrovky zobrazuje záběry z příslušných bočních kamer.

Hlavní displej palubního infotainmentu je díky avizovanému prohnutí mírně nakloněný k řidiči a obdobně jako displej přímo před řidičem nabídne velice příjemné grafické prostředí.

Avizovaná „destička“ s dvojicí displejů je kompozičně integrovaná mezi dvojici specificky tvarovaných výdechů klimatizace, které podtrhují horizontálnost celé palubní desky. K dalším takovým prvkům patří ovládací dotyková lišta pod displejem palubního infotainmentu, která velmi funkčně disponuje hned dvojí funkcí (ovládání médií nebo klimatizace). Toto řešení přináší minimalizaci jednotlivých ovladačů a díky dobré dostupnosti podporuje výbornou vnitřní ergonomii.

Vyvýšený středový tunel je vybaven poměrně mohutným kruhovým ovladačem automatické převodovky, dále ovladači pro výhřev a ventilování předních sedadel, vyhřívání volantu, ovladačem pro volbu jízdních režimů nebo startovacím tlačítkem, dále je zde ještě dostatek místa pro dvojici držáků na pití.

Mohlo by vás zajímat:  První jízda - Opel Cascada 1,6 SIDI Turbo ECOTEC Cosmo

Interiér nové generace je dále třeba pochválit za vynikající zpracování a pojednání jednotlivých detailů. Osobně bych se přikláněl za barevnější a stran pojednání hravější kombinaci, ale to je věc názoru. K jeho dalším pozitivům rozhodně patří vnitřní prostornost a to jak na předních, tak i zadních pozicích. Samotný zavazadlový prostor nové generace nabídne velmi slušných 526 litrů objemu.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Pod kapotu nové generace Kia Sportage se nastěhovala dvojice šestnáctistovek. Jedná se o benzínovou 1.6 T-GDI a naftovou 1.6 CRDi. Obě pohonné jednotky jsou dále k dispozici s pohonem jedné, nebo obou náprav, dále buď s šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým DCT automatem.

Automobilka Kia není pozadu ani s elektrifikací jednotlivých modelů. Sportage tak pro obě motorizace nabízí mild-hybridní variantu, dále klasický hybrid a plug-in hybrid. Pro obě tyto varianty se základem stává benzínová motorizace 1.6 T-GDI.

O pohon testovaného kousku se starala naftová motorizace, tato přeplňovaná šestnáctistovka nabídla rovných 100 kW výkonu a 320 Nm točivého momentu, dále pohon obou náprav a spolupráci se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Testované pohonné ústrojí dále disponovalo provozně neznatelnou mild-hybridní technologií, která pohonné jednotce dopomáhá v určitých situacích (například dřívější vypínání motorizace nebo lepší reakce na povel plynového pedálu).

Projev naftové motorizace byl značně kultivovaný, do interiéru však celkem znatelný. Pochválit však musím spolupráci této motorizace se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem, který řadí logicky a naprosto hladce.

Testovaný vůz byl dále vybaven volbou jízdních režimů. V případě tohoto vozu jsem pak více sahal po eko režimu, ve kterém Sportage celkem úspěšně „plachtí“. Spotřeba testovaného mild-hybridního dieselu s automatem a pohonem obou náprav se tak během týdenního redakčního testu ustálila pod hranicí 7,0 litrů na 100 km.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeot e-Rifter: Dokonalý rodinný koráb s jednou drobnou vadou na kráse

Testovaný kousek nabídl adaptivní tlumiče, které se celkem znatelně projevily na jeho komfortních jízdních vlastnostech. Na většině povrchů předvedla Sportage dokonalou práci podvozku a směrem do interiéru pustila jen minimum otřesů. Ve vyšších rychlostech a v zatáčkách je podvozek navíc velmi jistý, vůz je stabilní a zbytečně se nenaklání. Obdobně dobře je nastaveno také řízení vozu.

Pole působnosti testovaného vozu rozšiřovala přítomnost pohonu obou náprav, v případě nové generace se stále jedná o klasickou čtyřkolku s mezinápravovou spojkou, kterou lze i uzamknout.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Aktuální ceník nové generace je díky četnosti nabízených variant poměrně obsáhlý. Základní Kia Sportage ve výbavovém stupni Comfort se 110 kW benzínovou šestnáctistovkou a šestistupňovým manuálem startuje na částce 649 980 Kč včetně DPH. Základní naftu 1,6 CRDi pak pořídíte od 699 980 Kč.

Hybridní Sportage je k dispozici až ve výbavovém stupni Exclusive, a to od 859 980 Kč včetně DPH, plug-in hybrid je v nabídce ve výbavovém stupni TOP a startuje na částce 1 119 980 Kč včetně DPH.

Námi testovaný kousek disponoval nejvyšší výbavou GT-Line, s mild hybridní naftou, automatem a pohonem obou náprav ho pořídíte od 1 099 980 Kč.

Nová generace Sportage přichází tedy s velmi odvážným a originálním vnějším vzhledem, který se pro ni, stran čísel prodejnosti, může stát i lehce limitující. Osobně jí však fandím, protože k zajímavému exteriéru dostanete i kvalitně zpracovaný a prostorný interiér, v případě testovaného kousku s adaptivním podvozkem navíc také velice komfortní jízdní projev.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora