TEST Škoda Fabia MONTE CARLO 1.5 TSI DSG – sportovní střih pro čtvrtou generaci

0

S nástupem nové Škody Fabia jsme zaznamenali výrazný mezigenerační posun, a to nejen po stránce vnějšího designu nebo jízdního projevu. Jasně patrné změny totiž nastaly také v interiéru, který navíc příjemně narostl ve všech jeho směrech.

Poté, co automobilka skončila s Fabií RS, je tradičním vrcholem nabídky verze Monte Carlo, která se hrdě odkazuje na sportovní úspěchy značky. Fabia Monte Carlo je tedy vozem se sportovně střiženým kabátem, který však čerpá z klasické nabídky motorizací. My jsme aktuálně vyzkoušeli vůz vrcholné specifikace, tedy MC v elegantní černo-bílé kombinaci s čtyřválcovou motorizací 1,5 TSI a sedmistupňovým DSG automatem.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Čtvrtá generace přinesla Fabii nejen celkový nárůst ve všech směrech, ale také velice líbivý aktuální rukopis automobilky, který je dostatečně dynamický a proporčně velmi vyvážený. Testovaná verze Monte Carlo pak avizované dynamické tvarování ještě více okoření. 

K výraznějšímu stylu si automobilka tradičně dopomáhá černými doplňky. Dynamicky tvarovaný přední nárazník je podtržen efektním spoilerem a výraznými mlhovkami, které jsou dodávány ve standardu. V rámci přední partie dále zaujme černě lakovaný rámeček okolo chladiče nebo velice efektní Bi-LED přední světlomety.

Boční partii zdobí decentní kryty prahů a černé kryty zpětných zrcátek. Samozřejmostí je také výrazná plaketka „Monte Carlo“ na předních blatnících.

Fabii Monte Carlo bezpečně poznáte díky černým nápisům na pátých dveřích. Zadní nárazník nabídne dynamické tvarování a ve své spodní části jistý náznak difuzoru.

Černého lakování se dočkala také střecha včetně „áčkových“ a „béčkových“ sloupků. V našem případě vůz disponoval panoramatickou střechou, která celý interiér příjemně provzdušnila. 

Škoda Fabia Monte Carlo stojí v základu na 16“ kolech Proxima, k příplatkovým patří 17“ lité disky Procyon a samotným vrcholem mohou být slušivá 18“ kola Libra.

Škoda Fabia čtvrté generace je po stránce vnějšího designu rozhodně povedeným vozem, který nabízí soudobý a dobře čitelný rukopis automobilky. Testovaná „sportovní“ verze Monte Carlo pak celkový líbivý dojem z tohoto vozu adekvátně a citlivě doplňuje.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV – brzká modernizace díky elektrifikaci pohonného ústrojí
Foto: Jan Horský

Interiér

Nová generace Fabie nabídne kvalitně zpracovaný interiér a tradičně dobře fungující vnitřní ergonomii. Nejvyšší výbavový stupeň Monte Carlo interiéru dodává bohatou standardní výbavu a optické prvky podporující sportovní charakter tohoto vozu.   

Palubní deska disponuje tradičním členěním, k příjemným oživením patří kruhové výdechy klimatizace nebo barevná průběžná lišta procházející přes celou její šířku. Barevné provedení této lišty je pak identické s prvkem na středovém tunelu nebo s originálně tvarovaným madlem dveří, v případě verze Monte Carlo vše laděno do červené barvy.

K výrazným prvkům interiéru dále patří sportovní tříramenný multifunkční volant s adekvátní plaketkou, výrazná sportovní sedadla s integrovanou opěrkou hlavy a bočním vedením, kryty pedálů z nerezové oceli a nechybí ani přítomnost karbonového dekoru v rámci palubní desky.  

Tradiční kaplička přístrojů před řidičem nabídla v případě testovaného vozu plně digitální displej s úhlopříčkou 10,25“ (tzv. VIRTUAL COCKPIT), který je vybaven více styly zobrazení. Střední část palubní desky zdobil displej palubního infotainmentu Amundsen o úhlopříčce 9,2“.

Interiér čtvrté generace Fabie je dále vybaven nápaditými prvky, které výrazně usnadňují každodenní soužití s tímto vozem. K těmto prvkům patří například dopředu sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, dvojité kapsy na zadních stranách předních sedadel, USB-C porty nejen v rámci palubní desky, ale také u vnitřního zpětného zrcátka nebo schránka s deštníkem umístěná ve dveřích řidiče.

Mezigenerační nárůst se velmi pozitivně projevil v samotném interiéru vozu. Zadní pozice nabídnou dostatek místa, a to i v prostoru nad hlavou, s případným omezením pak počítejte pouze v místech pro kolena. Díky předním sportovně laděným sedákům s integrovanými hlavovými opěrkami se na zadních pozicích můžete cítit i lehce stísněně. Avizované sportovní sedačky nabídnou celkem adekvátní boční vedení, mohutnějším postavám však úplně vyhovovat nemusí. Centimetry navíc zaznamenal také zavazadlový prostor, který je nově o 50 litrů větší a nabídne slušných 380 litrů základního objemu.

Mohlo by vás zajímat:  Test modernizovaného Peugeotu 5008: Pořádné SUV s naftou pod kapotou uveze nejenom početnou rodinu

Jednoznačně pozitivní pocit z celého interiéru pak v případě testovaného kousku potvrdila prosklená panoramatická střecha. Její dimenze jsou opravdu bohaté a výrazně podporují vzdušnost celého interiéru.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Škoda Fabia Monte Carlo je k dispozici se všemi nabízenými motorizacemi kromě základního 1,0 MPI (59 kW). Na výběr máte tedy mezi dvojicí přeplňovaných tříválců 1,0 TSI a vrcholným opět přeplňovaným čtyřválcem 1,5 TSI.

Litrové tříválce disponují výkonem 70 a 81 kW, kombinované jsou s manuální převodovkou nebo v případě výkonnější varianty se sedmistupňovým DSG automatem. Vrcholný čtyřválec 1,5 TSI (110 kW) pak spolupracuje výhradně se sedmistupňovým DSG automatem.

Námi testovaná Fabie Monte Carlo byla osazena vrcholnou motorizací, poprvé tedy zkoušíme čtyřválec pod kapotou čtvrté generace. Motorizace 1,5 TSI je v rámci koncernu již dobře známým pohonným ústrojím, který díky svým 110 kW (150 k) výkonu a 250 Nm točivého momentu propůjčuje Fabii i dostatečně dynamické jízdní vlastnosti. Ty jsou navíc doprovázeny příjemně tichým a oproti tříválci samozřejmě hladším chodem. Systém odpojování dvou válců pak Fabii přináší také celkem slušné hodnoty spotřeby, my jsme se v rámci týdenního testu pohybovali okolo 6,0 l / 100 km.

Spolupráce motorizace a sedmistupňového DSG automatu je již tradičně na velmi dobré úrovni. Automat na palubu Fabie přináší velmi slušný jízdní komfort, plusové body pak neztrácí ani v případě sportovního režimu. Jistou neduhou, na kterou je třeba si zvyknout, je mírně zpožděná reakce vozu na plynový pedál. Ta nejčastěji přichází při rozjezdech, kdy je reakce vozu na plynový pedál buď delší, nebo o poznání agresivnější. Po větší dávce najetých kilometrů se více sehrajete s plynovým pedálem a tuto „nekomfortnost“ dokážete značně eliminovat.

Mohlo by vás zajímat:  Za volantem legendy: Lada 2106

Dospělý jízdní projev Fabie vychází také z dobře nastaveného řízení a podvozku. Účinnost posilovače řízení je pak odvislá od zvoleného jízdního režimu (Eco, Normal, Sport a Individual), jinak je řízení spíše „ostřejší“ s dobrou odezvou od kol.

Podvozek vozu je nastaven citlivě a ve Fabii funguje velmi dobře, vůz je výborně ovladatelný, a to i při ostřejším tempu, které čtyřválcové Fabii rozhodně není cizí. Za malý příplatek pak může vaše Fabie disponovat také sportovně laděným a lehce sníženým podvozkem.

Poslední předností podporující komfortní jízdní projev je velmi dobré odhlučnění vozu.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Zatímco základní Fabii ve verzi Ambition (1,0 MPI 59 kW) pořídíte od 339 900 Kč včetně daně, základní MONTE CARLO startuje od 444 900 Kč, a to ve verzi s litrovým TSI (70 kW) a manuální převodovkou. Monte Carlo s automatickou DSG převodovkou je k dispozici se silnějším 1,0 TSI (81 kW) od 504 900 Kč. Námi testovaný vůz pak tvořil samotný vrchol nabídky, 1,5 TSI (110 kW) DSG pořídíte od 544 900 Kč včetně DPH.

Škoda Fabia čtvrté generace zaznamenala opravdu výrazný posun vpřed. Dospělejšímu a dynamičtějšímu exteriéru úspěšně sekunduje pohledný a kvalitně zpracovaný interiér, kterému se dostalo pár centimetrů navíc. A obdobně je na tom také jízdní projev vozu, mezigenerační posun je v případě testovaného čtyřválce ještě intenzivnější a samotný jízdní projev o poznání rozmanitější. Čtyřválec pod kapotou Fabie je tedy velmi dobrou volbou a sportovně střižený výbavový stupeň Monte Carlo ji pak jednoznačně sluší.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora