TEST Seat Leon ST FR 1.5 TSI – ryzí sportovní charakter kombinovaný s průměrnou pohonnou jednotkou

0

Seat Leon Sportstourer je kombíkem nižší střední třídy, který to stran své konkurence nemá vůbec jednoduché. Vždyť mezi jeho hlavní soky patří převážně koncernoví sourozenci VW Golf Variant a Škoda Octavia Combi 

V koncernu to však mají velmi dobře promyšlené, zatímco výše uvedené modely cílí spíše na usedlejší klientelu, Seat je zde pro ty, kteří se chtějí jednoduše odlišit. Vozu totiž nechybí jistá dávka temperamentu, který se podepisuje jak na jeho exteriéru, tak i samotném interiéru.

My jsme aktuálně usedli do vozu se sportovně střiženou výbavou FR, která byla osazena benzínovou patnáctistovkou 1.5 TSI o výkonu 96 kW spolupracující se šestistupňovým manuálem.

Foto: Jan Horský

Exteriér

Leon Sportstourer je kombíkem celkem klasických proporcí, jeho sportovní charakter však dotváří jednotlivé, citlivě volené detaily. V případě testované výbavy FR to jsou jinak tvarované nárazníky, o 15 mm nižší světlost podvozku nebo efektní tvarování předních i zadních světlometů.

Zadní LED „coast to coast“ světlomety jsou pak samostatnou kapitolou. Verze FR totiž nabídne zadní lampy, které jsou efektně propojeny světelnou horizontální linkou. Vozu tak propůjčují velice nápaditý a originální světelný podpis.

Obdobně efektní světelný podpis přináší také denní svícení předních LED světlometů. Ty disponují jednoduchou a kontinuální linkou, která je v rámci předních lamp výrazně zalomena a vytváří tak zajímavý trojrozměrný efekt.

U testovaného kousku bych také vyzdvihl 18″ kola, která adekvátně dotvářela pozitivní pocit z celkového vnímání vozu.

Mohlo by vás zajímat:  Test SsangYong Torres: Rodinný vůz s atraktivním designem i cenovkou
Foto: Jan Horský

Interiér

Sportovní charakter exteriéru se v případě Leonu úspěšně přesouvá také do celého interiéru. Tomu pak nechybí výborné koncernové zpracování a velmi dobrá vnitřní ergonomie. Avizovaná sportovnost se pak nejvíce propisuje do tvarování samotné palubní desky a jejích jednotlivých detailů. Opticky ostré hrany a výrazně zalomené křivky dotvářejí sportovní atmosféru celého interiéru.

V rámci vrcholné výbavy FR není naše palubní deska paradoxně vybavena tím nejlepším, co aktuální koncernový infotainment dokáže nabídnout. Spokojit se tak musíme s menším z nabízených displejů.

Stran zpracování a pojednání grafiky s ním nemám sebemenší problém, stran současné digitalizace interiéru (tedy absence klasických ovladačů) nejen koncernových vozů, už to začíná být lehce složitější. Například ovládání klimatizace, konkrétně tedy vyvolání její hlavní nabídky se při velikosti displeje (8,25″) a při řízení vozu bohužel jeví jako složitější zadání.

Pochválit však musím plně digitální přístrojový štít, který disponuje příjemnou grafikou a nabídne také více stylů zobrazení. Zajímavým detailem je pak „pulsující“ tlačítko pro startování vozu, které je celkem netradičně umístěno v rámci středového panelu. K dalším pozitivním prvkům interiéru rozhodně patří multifunkční volant, ten nabídne výborné zpracování včetně elegantního prošívání, a stejně tak dobré jsou i jeho proporce.

Stran vnitřní prostornosti je na tom Leon ST také velmi dobře, bohatě dimenzovaný rozvor se pozitivně projevuje v prostoru pro kolena posádky v druhé řadě. Testovaná výbava FR pak obohatila jednotlivé sedáky o sportovnější tvarování a nápadité dekorování.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 3008 2.0 HDI Napapijri - Exkluzivita a výjimečnost

Bohatě je dimenzovaný také zavazadlový prostor, který v základní konfiguraci disponuje 620 – ti litry objemu.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Seat Leon přichází s poměrně širokou nabídkou pohonných jednotek, základ tvoří litrový benzín (1.0 TSI 81 kW výkonu), dále tu máme benzínovou patnáctistovku ve dvou výkonových variantách (1.5 TSI 96 kW a 110 kW výkonu), benzínový dvoulitr (2.0 TSI  140 kW výkonu) a samozřejmostí je pak i naftová varianta, která je zastoupena dvoulitrem (2.0 TDI 85 kW a 110 kW výkonu).

Elektrifikované varianty zastupuje mild hybrid 1.0 eTSI a 1.5 eTSI, nebo plug-in hybrid 1.4 e-HYBRID. K dispozici je také motorizace na CNG, zde jedná se o pohonnou jednotku 1.5 TGI.

My jsme aktuálně vyzkoušeli jistý střed v nabízených motorizacích, pod kapotou našeho vozu se totiž nacházela slabší z dvojice nabízených benzínových patnáctistovek, která spolupracovala s klasickým šestistupňovým manuálem.

S koncernovou benzínovou patnáctistovkou máme v redakci již nějakou zkušenost, tedy i pod kapotou Leonu přichází se svými tradičními přednostmi. K těm hlavním patří velmi tichý a kultivovaný chod doprovázený slušnou spotřebou (v rámci redakčního testu 6,5 l/100 km).

Podvozek vozu je pak o poznání dále než hodnota výkonu, na kterou je naladěna právě testovaná benzínová patnáctistovka. I přesto, že byl testovaný vůz vybaven klasickou zadní nápravou, 18″ koly a sportovním podvozkem výbavy FR, nabídl příjemně komfortní, velmi jistý a stabilní jízdní projev.

Mohlo by vás zajímat:  TEST: Lexus RX 450h F Sport

Sportovní charakter jízdního projevu pak doplňuje přesné řízení, které se v interiéru opírá o výborně tvarovaný volant a příjemnou kulisu řazení manuální převodovky.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Seat Leon Sportstourer pořídíte s litrovou motorizací (1.0 TSI 81 kW) a základní výbavou Reference již od 524 900 Kč včetně DPH. Nejlevnější naftové provedení je k dispozici od 614 900 Kč včetně daně, opět se pak jedná o základní výbavu Reference.

Dalšími výbavovými stupni jsou Style, Xcellence a námi testovaný, sportovně laděný, FR. Vrcholné FR pak startuje na 654 900 Kč, vůz je vybaven benzínovou patnáctistovkou (1.5 TSI 96 kW) a manuální převodovkou. Ceníkovým vrcholem se stává plug-in hybridní verze (1.4 TSI e-HYBRID DSG), kterou pořídíte od 884 900 Kč včetně DPH.

Leon ST je tedy rodinným vozem s dostatečně dimenzovaným vnitřním prostorem, jeho hlavní přidanou hodnotou je pak jistá dávka sportovního charakteru, který se propsal jak do tvarování exteriéru, tak celkem úspěšně i interiéru. Jeho neodmyslitelný sportovní charakter by si však zasloužil o něco „výbušnější“ pohonnou jednotku, než kterou disponoval námi testovány vůz. Nabídka motorizací je naštěstí natolik pestrá, že tato volba je jednoduše možná.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora