Ford Galaxy je ostříleným matadorem dříve tak oblíbené kategorie MPV. Kategorie disponující ryze praktickými a prostornými vozy, která se tak stala velmi oblíbenou pro nejednu početnou rodinu. Model Galaxy je pak samotným vrcholem nabídky automobilky Ford v rámci tohoto dnes bohužel lehce opomíjeného segmentu.
My jsme aktuálně vyzkoušeli dnes již čtvrtou, nedávno modernizovanou generaci tohoto modelu. Testovaný vůz disponoval jedinou nabízenou výbavou Titanium a hybridním pohonným ústrojím.
Exteriér
O soudobý a jasně čitelný rukopis Fordu Galaxy se primárně stará jeho elegantní přední partie, která nabídne objemnou přední masku a dynamicky protáhlé světlomety. Ty disponují zajímavým vnitřním členěním a poměrně výrazně se propisuji do boční partie vozu.
Ta je ryze praktická a přímo odvozena od bohatě dimenzovaných vnitřních rozměrů vozu. Za povšimnutí pak stojí výrazné boční proskleni, nebo striktně svisle orientovaná zadní část. Tvarování zadní partie je pak hlavním rozeznávacím znamením Galaxy od menšího sourozence S – Maxe.
Zadní partie, to jsou čisté a jednoduché linie. Lampy jsou pak zajímavě integrovány do prosklení víka zavazadelníku a stejně jako ty přední, nabídnou nápadité vnitřní členění.
Aktuální generace Fordu Galaxy je tedy esteticky vyváženým a pohledným vozem, který je velmi elegantně tvarován jasnou praktičností a bohatě dimenzovanými vnitřními rozměry.
Interiér
Hodnocení interiéru vozu začnu zcela očekávaně jeho pozitivy. K těm patří velká vnitřní prostornost a kvalitní zpracování. Sedmimístná specifikace Fordu Galaxy nabízí dostatek prostoru ve všech třech řadách.
Přední pozice disponují sedadly, která jsou bohatě dimenzována, u testovaného kousku bylo navíc příplatkové ergonomické sedadlo řidiče s certifikátem AGR (manuálně nastavitelná bederní opěrka ve 4 směrech). Výsuvný sedák a nemalý prostor nad hlavou pak umožňují nalezení ideální polohy za volantem snad úplně každému.
Vyzdvihl bych také výborný výhled z vozu, kterému vděčíme velkému prosklení vozu. Kategorie MPV totiž nectí žádná módní pravidla robustnosti (jak tomu bývá u novodobých SUV) a spodní hrana prosklení je tak orientována poměrně nízko.
Druhá řada sedadel je vybavena trojicí samostatných posuvných a sklopných sedadel, které lze navíc jednotlivými ovladači sklopit z prostoru nakládací hrany zavazadlového prostoru. Krajní sedadla pak celkem schopně umožňují nástup pasažérům do třetí řady.
Třetí řada je vybavena dvojicí sedadel, které elektronicky vyjíždí z podlahy zavazadlového prostoru. Ovládání probíhá již avizovaným ovladačem na hraně zavazadelníku. Přístup k těmto místům je pak překvapivě velmi slušný, obdobně jako samotné dimenze sedadel a prostoru pro pasažéry této řady.
Zavazadlový prostor ve standardní, tedy pětimístné specifikaci, nabídne 1301 litrů objemu. Se sklopenou druhou řadou ve voze vzniká velmi praktická plocha s podlahou v jedné rovině, která disponuje objemem 2339 litrů.
Ke slabším stránkám interiéru Fordu Galaxy pak řadím jeho ovládání. Lehká generační zastaralost se projevuje četnou přítomností jednotlivých ovladačů a ani samotný infotainment není tak intuitivní, jak bych si osobně představoval. Jednoduše zorientovat se v ovládání jinak velmi dobře zpracované palubní desce chce chvíli času a cviku.
Obdobně pak působí i příplatkový audiosystém od Sony. Ten na jednu stranu nabídne velmi dobré ozvučení vozu, na druhou stranu je však jeho pojednání a zapasování do palubní desky lehce archaické. Svým objemným kruhovým ovladačem hlasitosti ve mně bohužel neustále vyvolával vzpomínky na moji první hi-fi věž.
Interiér Fordu Galaxy je tedy hlavně o bohaté vnitřní prostornosti a o kvalitě zpracování, k dokonalosti mu pak chybí jen jisté omlazení a zjednodušení vnitřního ovládání.
Hybridní pohonné ústrojí
Testované Galaxy pohánělo hybridní pohonné ústrojí, které tvořil benzinový atmosférický 2,5 litr Duratec s Atkinsonovým cyklem spolupracující s bezstupňovou převodovkou eCVT. Součástí tohoto pohonného systému je dále elektromotor a baterie o kapacitě 1,1 kWh. Projev tohoto hybridu na mě působil velmi „dospělým“ dojmem a chválím ho za jeho celkové fungování a spotřebu.
Přednosti hybridu se samozřejmě nejvíce projeví v rámci městského provozu, kde je benzínová jednotka nejvíce v „klidovém“ režimu a spotřeba benzínu tak adekvátně klesá. V rámci našeho testu až na hodnoty mezi 4 – 5 litry na 100 km (městské prostředí).
Samotné připojování spalovací jednotky probíhá velmi jemně, do interiéru pak skoro až neznatelně. Projev atmosférického 2,5 litru je tedy příjemný, takový hutný, nikterak „ukvílený“. Dobrá je také jeho spolupráce s bezstupňovou převodovkou, která lehce simuluje řazení a pocitově tak s benzínovým agregátem dotváří skoro až nehybridní dojem.
K dobrým pocitům z hybridního pohonného ústrojí musím přidat ještě o poznání lepší pocity z podvozku a řízení vozu. Podvozek je dostatečně tuhý a řidiči nabídne velkou dávku jistoty, na druhou umí být i značně komfortní a do interiéru dobře odhlučněný. K řízení pak nemám nejmenších výhrad, je celkem přesné a strmé, nikterak přeposilované.
Jízdní vlastnosti hybridního Fordu Galaxy na mě udělali opravdu dobrý dojem. Na sedmimístné rodinné MPV se Galaxy umí pohybovat velmi mrštně, přesto komfortně a s kombinovanou spotřebou okolo 6,5 litrů na 100 km.
Závěrem
V nabídce je aktuálně Galaxy pouze v jediné specifikaci, jedná se o bohatě vybavený stupeň Titanium s hybridní benzínovou jednotkou a bezstupňovou převodovkou eCVT. Základní cena této specifikace je 1 188 900 Kč včetně DPH. Ford však své Galaxy nabízí za zvýhodněnou cenu, která startuje na částce 978 900 Kč včetně daně. Testovaný kus nabídl navíc 18“ disky, příplatkovou barvu, ergonomické sedadlo řidiče a sadu Technology, jeho cena se tak vyšplhala na částku 1,1 milionu Kč.
Ford Galaxy aktuální čtvrté generace je i nadále vozem, který má rozhodně co nabídnout. Vozy kategorie MPV vždy nabízely mnoho praktických a užitných vlastností. Stejně takový je i Galaxy, který k velmi prostornému a kvalitně zpracovanému interiéru přidává svěží a elegantní vnější vzhled, v případě testovaného hybridu navíc také dostatečně dynamický a úsporný jízdní projev.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora