Test SsangYong Tivoli Grand: Znovuobjevený praktik s lákavou cenovkou

Img 20211026 162231

I když je SsangYong nejstarší jihokorejskou automobilkou, u nás v České republice až tak známou není. I proto, že zde její vozy nějakou dobu zastoupeny nebyly a po přestávce se začaly znovu nabízet poměrně nedávno, v roce 2019. Od té doby je trh zásobován zajímavým portfoliem jihokorejských aut, které sice za svými známějšími konkurenty co do známosti zaostávají, ale co do výhod rozhodně na druhé koleji stát nemusí. Příkladem je i testovaný SsangYong Tivoli Grand.

Větší brácha

Začnu pěkně popořadě. SsangYong Tivoli Grand vychází ze svého menšího bráchy, s označením SsangYong Tivoli. Prodloužená verze však není úplnou novinkou v portfoliu značky, jelikož toto „kombi SUV“, jak ho samotná automobilka označuje, bylo odhaleno už v roce 2016 pod názvem SsangYong Tivoli XLV a jeho hlavním lákadlem byl především výrazný zavazadlový prostor. A ten zůstává ve své třídě bezkonkurenční i nyní, v případě letos představeného Grandu. K dispozici je slušných 720 litrů objemu. Tolik k tomu, kam auto vlastně zařadit a nyní pojďme na detaily.

Už na první pohled působí SsangYong Tivoli Grand poměrně sebevědomým dojmem. Výrazný boční profil působí moderním a stylovým dojmem a zároveň dává tušit, že auto bude uvnitř skrývat nebývalou prostornost. Elegantní aerodynamický tvary poukazují na propracovanost detailů. A LED světlomety s automatickým výškovým nastavením zase technologickou vyspělost. Auto zkrátka působí robustním dojmem a na silnici se, alespoň na první pohled, rozhodně neztratí.

Moderní praktik

Kdo někdy seděl v SsangYong Tivoli, tomu přijde interiér celkem povědomý. Jak by také ne, je totiž v podstatě stejný, jako u menšího bráchy. Ten v SsangYong Tivoli Grand upoutá především středovým, lesklým panelem. Ten přitahuje nejenom pozornost, ale pochopitelně i prach a otisky prstů. Skvěle vyčištěný a naleštěný si zaslouží designovou pochvalu, po pár týdnech ho ale řidič bude dost možná proklínat. Co je velkým pozitivem mnoha korejských aut, to je vnitřní prostor. I tady ho mají cestující více než dost, vpředu i vzadu. Auto už z venku nepůsobí malým dojmem a uvnitř se tento fakt jenom potvrzuje.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda MX-5 RF – čistý požitek nejen z jízdy

Co je dalším benefitem, je praktičnost interiéru. Stále tu totiž dominuje přehršel tolik potřebných mechanických tlačítek, které jsou po ruce, vždy připraveny aktivovat povel řidiče. A to vše v maximální jednoduchosti – k nastavení klimatizace například plně postačí otočení kolečkem, žádné vyťukávání tlačítek nahoru a dolů. Co není na středovém panelu, najdeme na volantu, nebo v prostoru nad levým kolenem.

Z pohledu řidiče určitě zaujme povedený 10,25palcový digitální přístrojový panel, který však není standardem, ale příplatkovou výbavou. Povedeně působí chromové linie v oblasti volantu, řadicí páky nebo výdechů klimatizace. Dodávají vozu určitý punc luxusu. Interiér pozitivně překvapí i víceméně kvalitními materiály, bez hrůzostrašných tvrdých a nevzhledných plastů. I sedadla jsou jako stvořená pro delší, pohodlnou jízdu. Co naopak vypadá dost kostrbatě, je umístěný zapalovač a 12V zásuvka na středovém panelu. S jeho leskem tyto prvky nijak dobře nekorespondují.

Prošpikován výbavou

Základ auta začíná na částce 429 900 Kč. Už to je vzhledem ke konkurenci velmi slušné, a tak mnohý budoucí majitel možná neodolá sáhnout po některém z příplatkových balíčků. Potom se může chlubit i výbavou, jakou je dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívaný volant a sedadla, bezdrátovou nabíječkou telefonu, systém varování při vyjíždění z parkovacího místa, bez klíčový vstup a další prvky pro náročnější majitele. Z hlediska výbavy to tedy není vůbec špatné, ale na druhou stranu mohou některé věci působit až moc „asijsky“. Co tím chci říct? Parkovací kamera by si rozhodně zasloužila lepší rozlišení a celkovou podobu obrazu. Dále tu jsou různá akustická varování, která jsou nejenom až příliš četná, ale projevem až nepříjemná. V prvních kilometrech řidič mnohdy odolává úlekům, která tato různá varování působí. Tady je určitě velký prostor pro odladění tak, aby varování dokázala řidiče upozornit, ale trochu příjemněji.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 508 SW GT 2.0 BlueHdi 180 S&S EAT8 – tentokrát s nejvyšší výbavou

Jedna motorizace

Pro mnohé možná zklamání, ale na druhou stranu jednodušší možnost výběru. SsangYong Tivoli Grand lze totiž pořídit jenom s jednou motorizací. A tou je 1.5 benzínový motor s maximálním výkonem 163 koní. Ten může být v kombinaci s automatem nebo manuálem a výhradně s pohonem přední nápravy. Čtyřválec působí vcelku kultivovaným dojmem a velkým pozitivním překvapením je, jak dobře se dokáže sbírat už při nízkých otáčkách. Při delší akceleraci však začíná mírně ztrácet a zátah už není tak výrazný, jak by se očekávalo.

Pro SsangYong Tivoli Grand jde však o motor, který můžu označit s klidem jako vyhovující. I při plném naložení není třeba obávat se rozjezdů na křižovatkách, ale počítat je třeba s tím, že na nějaké agresivnější předjížděcí manévry to určitě nebude. Na normální jízdu ale jde o naprosto dostačující a vyhovující volbu. Sladění s šestistupňovým automatem je vcelku dobré, až na úskalí pomalejší jízdy v kolonách, kdy lze pociťovat různá poskočení a cuknutí. V rámci běžné jízdy jsou však jednotlivé rychlostní stupně řazeny naprosto bezproblémově a plynule. Kdo by potřeboval mít vše ve vlastních rukách, umožní mu auto přepnutí do manuálního režimu.

Papírově se má přeplňovaný zážehový motor dostat na kombinovanou spotřebu 6,9 litrů na sto kilometrů. Už při mých minulých testech vozů SsangYong byla papírová meta vždy takřka nedostižná a jinak tomu není ani v případě Tivoli Grand. Ať jsem zvolil jakýkoliv styl jízdy a snažil se co to dá, jen hodně těžko jsem se těmto hodnotám přiblížil. Tady je zkrátka kámen úrazu, který může budoucí majitele auta nepříjemně překvapit.

Praktický kombík

Jak jsem zmínil na začátku, SsangYong Tivoli Grand láká především na svou praktičnost, co do velikosti zavazadlového prostoru. Toto kombi SUV láká na 720 litrů objemu, což ho řadí do hledáčku mnohých rodin, které potřebují nebo chtějí vyrazit na dovolenou, na chatu či na výlet a každý z členů domácnosti si potřebuje vzít své nezbytné věci.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 308 SW 1.2 PureTech

Co rodinu na cestách rozhodně hodně pozitivně překvapí, to je komfort. Podvozek auta je skvěle naladěný a skvěle kombinuje pohodlí, které však nijak výrazně nepřesahuje do až nepříjemné houpavosti. Zkrátka, je to tak akorát. Dobře si poradí s nerovnostmi a zároveň zvládne i nějaký ten ostřejší průjezd. Když se k tomu přidá i slušná odhlučněnost, je Tivoli Grand skvělým polykačem kilometrů, od okresek, po dálnice.

Až při výraznějším trhnutí volantem a neočekávaném vybočení z jízdního směru se může projevit vyšší náklon a možné riziko rozhoupání, které se snaží krotit stabilizace. Auto zde trochu ztrácí na jistotě, ale na druhou stranu stále tu mluvíme o větším rodinném SUV, po kterém chtít sportovní jízdu je přece jenom trochu mimo. Ostatně s motorem, jak bylo zmíněno, to také na žádné extrémní závodění není.

Rodinná volba

V základu se dá SsangYong Tivoli Grand pořídit už za 429 900 Kč. Je jasné, že s tou se málokdo spokojí. Příplatky však rozhodně neletí do nebeských výšin a v případě našeho testovacího modelu, kterému z mého pohledu nic nechybí, jsme na částce velmi slušných 560 100 korun. Ta zahrnuje výbavu Style+, doplněnou o Safety Pack, Sport Paket a Tech Paket. Za tuto cenu lze získat slušné auto s dobrými jízdními vlastnostmi, prostor pro cestující, nadprůměrně objemný zavazadelník i povedený vzhled. Má své mouchy, jako vyšší spotřebu či rušící nepříjemná systémová upozornění, ale vzhledem k cenovce jde o věci, které člověk bez problémů přehlédne. Cenově tak dokáže nechat za sebou nejznámější jihokorejské konkurenty a můžu s klidným svědomím říci, že může odlákat nemalý počet zákazníků rumunské automobilky, která sice na cenu tlačí ještě více, ale z hlediska výbavy rozhodně zaostává.

Zdroj: Autorský text 

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora