KTM 890 Adventure: Jízda nemusí končit tam, kde končí silnice

Img 20210807 Wa0031

Letošní rok přinesl novinku na trh motorek, v podobě velkého cestovního endura KTM 890 Adventure. No, vlastně to zas taková novinka není, jenom vetší dvojče 790 Adventure s drobnými změnami zejména v oblasti nastavení a odladění. Zásadnější změna je pouze motor, vrtání válců se změnilo z 88 mm na 90,7 mm. Zdá se, že tento rozdíl je celkem neznatelný, ale jak známo „objem nenahradíš“. V tomto případě to platí na sto procent. Na první pohled oproti 790 žádné změny opravdu nejsou, a jestli ano, tak jsem je hledal marně. Snad jen na ovladačích levé ruky, přibylo tlačítko tempomatu, ale to opravdu není design. Takže to vezměme to od začátku, KTM prostě vzalo starší sestru a vyvrtalo do motoru větší díru, to jest vše…..

Ne, vezměme to detailněji, motoru se zvětšilo vrtání válců z 88 mm na 90,7 mm a s tím souvisí nárůst točivého momentu cca o 12 Nm. To však není jediná úprava. Dále je tu zvýšení rotační hmotnosti o 20 % na klikové hřídeli, což má za následek lepší vlastnosti motoru v menších rychlostech. Dle oficiálních zdrojů je úprav na motoru ještě více, jsou to však vesměs drobné úpravy… a my nejsme katalogový list.

Mohlo by vás zajímat:  Test: Renault Captur plug-in hybrid E-Tech: Na první dobrou

Z pohledu novinek je objem motoru opravdu ta nejvýraznější změna. Co se týče ostatních věcí na KTM 890 Adventure, to vše je již celkem známo a troufnu si říci, že i prověřeno na starší a menší sestře.

Z technických parametrů, ale jenom ve zkratce, Adventure trubkový ocelový rám, vpředu 21″ kolo, vzadu 18″. Tlumiče přední WP APEX 43 se zdvihem 200 (u tohoto modelu nejsou stavitelné), zadní WP APEX Monoshock, který má stavitelný odskok a předpětí. Vpředu dva kotouče 320 mm se čtyř pístovými brzdami a vzadu 260 mm kotouč a 2 píst. Pro komfort řidiče na delší cesty, tlumič řízení a zmiňovaný tempomat. Šestistupňová převodovka s Quickshifterem.

Na 790 jsem měl tu čest najet celkem dost kilometrů, a už je poměrně dost velká odezva jak u nás, tak i ze světa. Jaké ale bude dvojče a co udělá ta větší díra do motoru? Už po prvních pár kilometrech jsem cítil, že objem opravdu nenahradíš. V městském provozu je motorka svižná, dobře ovladatelná. Příjemné překvapení nastane při nájezdu na dálnici – tempomat! Pro někoho, kdo najede za rok dvakrát Chorvatsko po ose, opravdu super záležitost. Já se ale těším na trochu jiný podloží, rozbitá okreska, polní cestička a možná i něco ostřejšího. Už za pár desítek kiláků mám jasno, rozdíl tam opravdu je a je znát velký nárůst výkonu. Na další dobrodružství, jak praví slovník Adventure, už jsem vyrazil do lehčího terénu

Mohlo by vás zajímat:  Test SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo Style

Jelikož oproti verzi R má 890 Adventure o 40 mm menší zdvih, její limit bude o trochu někde jinde, ale i tak mě celkem překvapuje její prostupnost. Možná někoho může až celkem zaskočit, že KTM 890 Adventure v základu, a na gumách bez špalků, dokáže být v lehkém terénu hodně zábavná. Působí lehce a motor má opravdu hodně velké rezervy. Tady opravdu není označení cestovní enduro jen marketing. Na druhou stranu není problém jet pohodlně na druhý konec republiky, protože celková ergonomie padne asi většině normální populace jezdců. Co mě hodně baví je, že motorka, přestože na venek působí hodně širokým dojmem, je na posezení hodně úzká a v terénu se dá opravdu dobře přemisťovat těžiště.

Na silnicích nemá problém řidič jet ve stylu – napráskám všemu, co není super sport a i na toho si troufnu. S nadsázkou se dá říci, že limit je opravdu jen jezdec. Často jsem se přistihl, že zapomínám na čem jedu, a to že na Travel Enduru.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G194 AWD A/T – ojedinělé SUV

Možná někdo nerozumí sloganu Ready to Race. Tahle motorka to vystihuje naprosto dokonale. Nechci tím říci, že jiné modely KTM ne, ale 890 Adventure je připravena rozdat si to se stroji z odvětví Sport Tourer, ale i Enduro. A v obou odvětvích neudělá ostudu. Naopak troufnu si říci, že spousta řidičů nikdy nebude mít na to, aby objevili její plný potenciál.

Za mě osobně hodně povedený stroj, který ale nemusí designově oslovit každého. Popravdě mě připadá, mírně řečeno, taky zvláštní. Ale touto cestou se KTM vydala a nejde říci, že je to špatně, jen je to prostě jinak. Po stránce techniky je motorka hodně povedená, ale to opravdu není novinka, protože model 790 je již nějaký ten rok na světě. Dokážu si představit spoustu lidí, kteří raději sáhnou po konkurenci, ale za mne jenom proto, že nejsou připraveni na efekt READY to RACE.

Zdroj: Autorský text 

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / Tomáš Dunajčík, Jakub Horák
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora