Test Peugeot e-Traveller: Osmimístná dodávka s porcí praktičnosti jezdí výhradně na elektřinu

Img 20210713 142727

Rozvoj elektromobility v segmentu osobních vozů je vidět u každé automobilky. Dodávky však delší dobu zůstávaly na druhé koleji. Možná i proto, že si je málo dokázal představit v jiné konfiguraci, než s naftovým motorem pod kapotou. Přesto se první vlaštovky začaly objevovat u Mercedesu, u Nissanu a následně se svou verzí přišel koncern Stellantis. Před časem jsme si je krátce vyzkoušeli v rámci jejich novinářského představení. A nyní jsme měli možnost jednu z nich prověřit v klasickém týdenním testu. A to Peugeot e-Traveller, konkrétně ve verzi s menší, s 50 kWh akumulátorem.

Prostě dodávka

Podobně jako u vozů MPV, tak i v případě osobních dodávek je jasné, že vůz bude připomínat spíše krabici. Unikátnost designu tak lze hledat především v detailech. Určitě zaujme specifická maska zdobená dichroickým logem lva, která je lemována chromovými lištami s poměrně výrazným nápisem Peugeot. Pozornost jistě přitáhnout také elegantně tvarované světlomety. Povedené prolisy karoserie a celkově elegantní vzhled dává autu osobitý charakter, což se výrazně pozitivně podepisuje na tom, že i když jde stále o krabici, ne nijak nevzhlednou. Právě naopak.

Lišit se Peugeot e-Traveller může také svými délkami, jelikož ho lze pořídit v provedení Compact, Standard a Long, což se následně odráží na konfiguraci, od pětimístného až po osmimístné provedení. To klíčové, čím pochopitelně zaujme, je „víčko nádrže“ umístěné na levém předním blatníku. Právě zde se nacházejí konektory pro nabíjení. Zmínit je třeba i výšku do 1,90 metru, což přidává na praktičnosti při požadavku vjezdu do krytých parkovišť a podzemních garáží. S tím ve většině případů není problém, což opět navyšuje celkovou praktičnost využití. Pochopitelně nelze opomenout ani možnost vjezdu do nízkoemisních zón, nebo volné parkování v modrých zónách v Praze.

Nejenom pro početnou rodinu

Osobní dodávky mají obecně několik rovin využitelnosti. Jsou jasnou volbou pro početnou rodinu, mohou posloužit hotelům pro dopravu svých klientů, stejně jako mohou být využity i jako komerční shuttle pro firemní klientelu. V našem případě disponoval Peugeot e-Traveller celkem osmi sedadly, v konfiguraci 2 – 3 – 3. Papírově nabídl i slušný zavazadlový prostor, a to o objemu 603 litrů. Jakkoliv zní tato hodnota lákavě, je třeba připomenout, že hlavním kladem je spíše jeho výška, než délka. Je proto třeba více přemýšlet, jak na sebe věci naskládat, aby se plnohodnotně vešly.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 308 1,6 e-HDi - Spotřeba v hlavní roli.

Samozřejmostí je i vysoká variabilita. V této konfiguraci tedy „pouze“ s možností posouvat jednotlivými řadami nahoru a dolům nebo sedačky sklápět dle potřeby. Peugeot e-Traveller však nabízí i možnost dalších konfigurací, jako například sedmimístného provedení s dvojicí sedaček uprostřed, které lze otáčet po i proti směru jízdy. I v naší konfiguraci dvou lavic však vůz nabídl dostatek prostoru pro každého pasažéra, i jeho nohy. Pohodlné sedačky přinesly dostatečné pohodlí i při delších jízdách.

Samozřejmostí je i možnost vlastního nastavení klimatizace na zadních řadách, a to jak pokud jde o teplotu, tak pokud jde o intenzitu foukání. Maximální komfort přineslo také například elektrické ovládání obou bočních dveří, které lze ovládat také tlačítkem z pozice řidiče, popřípadě i s využitím tlačítka na klíčku.

Jednoduchost každým coulem

Jak už to u dodávek, včetně těch osobních, bývá, důraz je kladem především na jednoduchost a praktičnost. Při pohledu do interiéru není nijak přehlcen různými tlačítky či ozdobami. U dotykového infotainmentu jsou tlačítka umožňující rychlou volbu, pod ním zase ovládání klimatizace. Následují další ovládací prvky a poté už poměrně decentní volič převodovky, v podstatě jenom miniaturní přepínač, vedle kterého se nachází také volič jízdních režimů. Toto řešení může působit strohým dojmem, ale na druhou stranu dobře uvolnilo středový prostor, kam lze bez potíží uložit i větší zavazadlo, nebo kam si může cestující v druhé řadě vprostřed pohodlně natáhnout své nohy.

O narušení celkové šedi se v interiéru nestarají jenom decentní chromové prvky, ale hlavně přístrojovka zajímavě vyvedená v modro – zelené barvě. Modrou barvou je značen rozsah jednotlivých budíků a onen kousek zelené linky dává řidiči vědět, že je ve fázi rekuperace, tedy takzvaného dobíjení akumulátoru. Vše doplňuje také 3,5″ barevný displej, kde se zobrazují důležité informace, jako je dojezd, režim baterie, tok energie a další jízdní data. Ani tady pochopitelně nechybí využití již zmíněné dvojice barev.

Jedna motorizace

Peugeot e-Traveller je k dispozici výhradně s jednou variantou elektromotoru, který disponuje výkonem 136 koní a točivým momentem 260 Nm. Je třeba připomenout, že maximám výkonu je k dispozici pouze v jízdním režimu Power. V případě režimů Normal nebo Eco je výkon motoru omezen. S ohledem na počet pasažérů a naložení vozu však může i eko režim plně dostačovat k poklidné a bezproblémové jízdě. Naopak režim Power v kombinaci s prázdným vozem nabízí velmi zajímavou dynamiku a pružnost, která se překvapivě ani s počtem přibývajících pasažérů nijak enormně neztrácí. Výkon motoru je tak i pro osmimístnou konfiguraci auta zcela dostatečný.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 508 SW GT LINE 2.0 BlueHdi 180 S&S EAT8 – více praktický a stále velmi pohledný

Z čeho lze vybírat, jsou akumulátory. Peugeot e-Traveller je k dispozici ve dvou provedeních. Větší akumulátor má kapacitu 75 kWh a nabídne dojezd dle WLTP o hodnotě 330 kilometrů. Naše testovací verze byla k dispozici s akumulátorem menším, o kapacitě 50 kWh. Ta nabídla dojezd 230 kWh. Nutno však říci, že se nám několikrát, díky úsporné jízdě povedlo jít i pod papírovou spotřebu, což je však výrazně ovlivněno jak jízdním stylem, tak pochopitelně i okolní teplotou. Červencové počasí nám však bylo po mnoho dní nakloněno.

Netradiční jízda

Obecně se v segmentu osobních dodávek setkáme především s naftou, což může znamenat hlučnost motoru, určité prodlevy při čekání na turbo, nebo ne úplně plynulé řazení. Na to všechno dá elektrický Peugeot e-Traveller zapomenout. Už po pár kilometrech jsou jízdní přednosti jasné. Plynulá dynamická jízda bez trhání, pružné zrychlení díky okamžitému točivému momentu, i dokonale tichý chod. Na tohle si člověk zvykne velmi rychle.

Co se ale musí přece jenom naučit, to je změna určitého jízdního stylu. Základem optimalizace dojezdu je plachtění a rekuperace. Jezdit stylem brzda/plyn není u elektromobilů nejlepší jízdný styl. Přesto lze, především ve městech, brzdění optimalizovat stisknutím drobného „B“ na voliči převodovky. Tím dojde k nastavení rekuperace na vyšší úroveň a město lze proskákat klidně i bez použití brzdového pedálu.

Z hlediska jízdních vlastností není co výraznějšího vytknout. Je třeba si uvědomit, že sedíte v dodávce, takže nelze počítat s ostřejšími průjezdy okresek, ani se závoděním na semaforech. Běžná jízda však nabídne velmi příjemný komfort, spíše houpavého charakteru, ale zároveň ne tak, že by se auto v prudké zatáčce chovalo jakkoliv nejistě.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 2008 1.6 e-HDi STT 2-Tronic -

S nabíječkou při ruce

Menší baterie může dávat smysl především při provozu jako shuttle, nebo hotelové taxi. Pár desítek kilometrů po městě tam a zpátky – na to je náš testovaný Peugeot e-Traveller jako stvořený. Naopak dálnice Praha – Hradec Králové je pro něho v podstatě limitem a na posledních kilometrech začnete hypnotizovat ukazatel dojezdu a počítat, zda k nabíječce vůbec dojedete. Při jízdě mimo dálnici se však ukazuje výhoda dobře nastavené rekuperace, která umí ušetřit i 15 procent baterie. V tomto případě, samozřejmě za optimálního počasí, ukazatel dojezdu víceméně odpovídá reálně ujeté vzdálenosti.

Na delších výletech je vhodné zastávky volit podle toho, kde je k dispozici nabíječka. Na jednu stranu se to může jevit jako ztráta komfortu, ale na stranu druhou jde jenom o to, že zastavíte trochu jinde, než jste původně chtěli. Peugeot e-Traveller zvládá 100 kWh nabíjení a na 80 procent kapacitu mu postačí půlhodinka. Opět se však dostáváme k negativu v podobě infrastruktury, jelikož většina rychlonabíjecích stanic disponuje výkonem pouze 50 kWh. Na druhou stranu, zkušenosti po najetí zhruba 1 200 kilometrů ukázaly, že mnohdy nezdržuje vůz nás, ale my auto. Akumulátor byl nabitý a my stále dojídali oběd, dopíjeli kávu či prohlíželi zajímavost v okolí.

Náhrada za naftu? Proč ne!

Může tedy Peugeot e-Traveller nahradit klasickou osobní dodávku s naftovým motorem? V případě zmíněného použití pro hotelovou a firemní klientelu zcela určitě. V rámci rodinného použití může být verze s menším akumulátorem značně limitující v případě delších výletů. Elektrickému Peugeotu může do karet nahrávat i cena. V případě vypsání dotací, pokud budou činit opět 30 procent, jde při porovnání s naftovou verzí o velmi zajímavou alternativu, která náklady ještě snižuje jak u ceny za ujetý kilometr, tak pokud jde o náklady servisní. K tomu všemu nelze opomenout fakt, že na baterii se vztahuje záruka 8 let / 160 000 km při garanci 70% kapacity baterie.

Zdroj: Autorský text 

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora