Test Ford Explorer: Americká klasika, ze které tlak EU vytvořil neskutečné monstrum

Img 20210630 102101

Ve Spojených státech patří Ford Explorer do skupiny velmi žádaných SUV. Šestá generace se zde objevila už v roce 2019, zatímco evropský trh si musel nějaký ten čas počkat. Primárně i na představení plug-in hybridu, jelikož právě ten míří z Ameriky na starý kontinent. A je to částečně i onen tlak EU na snižování emisí, který udělal z klasického amerického SUV něco neuvěřitelného.

Nepřehlédnutelné SUVéčko

Ford Explorer není žádné přifouklé malé auto, ale plnohodnotné SUV, které nelze přehlédnout. Parkování s ním sice může být trochu oříšek, ale jinak je, alespoň co do charakteristiky, králem silnic a právem i vlajkovou lodí automobilky. Měří lehce přes pět metrů, což samo o sobě naznačuje i důraz na praktičnost – ať v podobě využití velkého zavazadlového prostoru, nebo možnosti využít třetí řadu sedadel. A právě celková robustnost a velikost auta jasně naznačuje, že nejsou nutné designové výstřelky, jelikož právě robustnost je sama o sobě povedeným vzhledovým tahákem. Samotný Ford o Exploreru uvádí, že je elegantní a přesto impozantní. S tímto sdělením se nelze neztotožnit.

Náš testovaný Ford Explorer byl k dispozici ve výbavové verzi Platinum, kdy už název naznačuje určitou prémiovost. Pozornost určitě přitáhne masivní přední maska chladiče vyvedená v chromovém, ale matném provedení. Na tento materiál dobře navazují linky v oblasti nárazníků, dveří, ale také střešních nosičů. V zadní části určitě designově dominuje dvojice chromových koncovek výfuku, nebo masivní lišta s nápisem EXPLORER na víku zavazadelníku. Když se k tomu přidá metalíza a výrazná dvacetipalcová kola, nelze autu ničemu vytknout.

Je pravdou, že u menších modelů může tento jednodušší designový směr působit stroze, ale zde, vzhledem k velikosti jde o osvědčenou a dobře vypadající cestu. Celkově tak navazuje pocit působivé rafinovanosti. Pozorný fanoušek si samozřejmě na karoserii všimne i dvou „víček nádrže“. To navíc je umístěno v oblasti levého blatníku, a jelikož jde o plug-in hybrid, slouží k připojení nabíječky. Otevírání však jde trochu ztuha a je potřeba najít si správný grif a nebát se zatlačit.

Luxusní interiér

Zvenku vypadá Ford Explorer velmi robustně, uvnitř naopak luxusně. Není třeba připomínat, že vzhledem k jeho velikosti opravdu nehrozí, že by se kdokoliv během jízdy tísnil. Dostatečný komfort, v rámci možností, je překvapivě i ve třetí řadě sedadel, a tak celé auto pojme až 7 pasažérů. A vzhledem k parametrům vozu je to jako nic, i když se naplní zbývající zavazadlový prostor nezbytnými věcmi.

Mohlo by vás zajímat:  Test Fiatu 500 Hybrid: Kulaťoučké jablíčko

Výhodou u nás prodávaného Fordu Explorer je to, že není třeba řešit jednotlivé výbavové prvky, jelikož je k dostání pouze v jednom stupni. A to v plné palbě. Jediné odlišnosti tak lze pozorovat napříč variantou ST-Line a naší Platinum. Ta může ohromit třeba dřevěným dekorem v palubní desce, která je také potažena kůží, luxusními a pohodlnými koženými sedadly s výraznějším prošíváním a zajímavou perforací, nebo podsvětlenými prahovými lištami.

Z hlediska technologického upoutá pozornost digitální přístrojový štít, nebo displej infotainmentu. Jeho vertikální umístění však nebývá zcela standardní a na první pohled nemusí působit, že se do celkového nádechu interiéru hodí. Z hlediska zorného pole je však umístěn vcelku prakticky a za pár desítek kilometrů si na něho zvyknete. A jelikož jde o auto opravdu v plné palbě, nechybí ani řada praktických vychytávek, jako audio Bang&Olufsen se 14 reproduktory, sedadla nejenom s ohřevem, ale i ventilací, nebo také masážní funkcí – tu má k dispozici jak řidič, tak i spolujezdec. Cestující vzadu mohou využívat pouze ohřev sedadel. Dále nechybí ani ambientní osvětlení, zásuvka na 230 V, nebo panoramatické střešní okno.

Ačkoliv na první pohled vypadá interiér velice luxusním dojmem, je třeba uvést, že kvalita zpracování by přece jenom mohla být lepší. Vzhledem k cenovce vozu by člověk očekával, že jednotlivé díly na sebe budou mnohem více lícovat, nebo budou dokonce i lépe držet na svém místě. Tady je určitě prostor pro zlepšení. Jde o věci, které na první pohled v záplavě dokonalosti uniknou, ale když s vozem najedete stovky kilometrů, začnou být vidět. I trochu vadit.

Třílitrový šestiválec s elektromotorem

I tlaky evropské unie jsou důvodem, proč je pro evropský trh k dispozici právě tato varianta. A stejně jako Ford nedává na výběr v podobě výbavy a nabízí nám jen plnou palbu, nedává na výběr ani v případě motorizací. A tak je pod kapotou k dispozici kombinace zážehového třílitrového šestiválce s dvěma turby a elektromotoru. V tuhle chvíli se možná začínáte chytat za hlavu a směřovat svůj hněv směrem do Bruselu, ale…

Mohlo by vás zajímat:  TEST Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Style

Tahle kombinace dělá z auta, které váží skoro 2,5 tuny, naprosto neskutečné monstrum. Samotný šestiválec nabídne výkon 355 koní a sekundující elektromotor dalších 102. Výsledkem je systémový výkon 457 koní a krouťák 825 Nm. To jsou hodnoty, se kterými si tohle robustní SUV hravě vyšlápne skoro na kohokoliv, včetně různých ostřejších verzí základních sériových modelů, které při svých cestách, na semaforech potkáte.

A když budou chtít ukázat, co umí, jenom se pousmějete, zařadíte „Déčko“ a čekáte na zhasnutí červené. Potom stačí jenom sešlápnout plyn až na podlahu a tohle monstrum vyletí. Kdo vás vidí, zaujme ho výrazně se zvedající přední část auta při odpichu. Vy napočítáte do šesti a v tu chvíli je na tachometru stovka. A váš soupeř s hanbou zajíždí do postranní uličky. Prostě a jednoduše, zdání tohoto auta opravdu klame, a to je dobře.

Elektřina zde nemá svou výhodu jenom ve chvíli akcelerace, ale i proto, že Ford Explorer může jezdit třeba i zadarmo. Dojezd čistě na elektřinu je podle WLTP 42 kilometrů. Na dva a půl tunové auto velmi slušná hodnota. Reálně to bude pochopitelně méně, ale na cesty kolem komína to plně dostačuje. Nehledě na fakt, že elektřina napomůže i k trochu normálnější spotřebě, která je podle papírových hodnot 3,1 litru, v kombinovaném režimu. Tedy za předpokladu, že máte stále dostatek energie v akumulátoru. Jakmile dojde šťáva, začne hodnota stoupat až k desítce.

Explorer má k dispozici také management elektrické energie, kdy je možné ručně nastavit, co chcete s elektřinou v dané chvíli dělat. Nejjednodušší je samozřejmě automatický režim, kdy si auto vše řídí zcela samo, podle sebe. Možné je ale zvolit i čistě elektrický režim, nebo režim úspory současného stavu nabití akumulátoru na později. Též je možné zvolit primárně dobíjení baterie, a to rekuperací i motorem.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Infiniti M35h GT Premium

Pohodlí na čtyřech kolech

Dá se říci, že požitek z akcelerace skoro nikdy neomrzí. Vše má ale své limity a je třeba si uvědomit, v jak velkém SUV to vlastně sedíte. Je lákavé sešlápnout plyn při výjezdu ze zatáčky na okresce, ale stále je nutné počítat s tím, jak se bude auto chovat. Na druhou stranu k žádnému nebezpečnému rozhoupání ani při ostřejších průjezdech zatáček nedocházelo a Ford Explorer dobře a ochotně držel stopu. Počítat je třeba jen s většími náklony, ale to je pochopitelné.

A zůstávat s ním jenom na zpevněných cestách by byla škoda. Ford Explorer je sice primárně zadokolkou, ale když je potřeba, připojují se i přední kola. K tomu dojde primárně při prudké akcelerace a dále samozřejmě ve chvíli, kdy to vyžaduje situace. K dispozici je též volič jízdních režimů, když chcete dát autu sami najevo, do jakého terénu se chystáte a že budete potřebovat jeho určitou podporu s ohledem na jízdní vlastnosti.

Určitě nepřekvapí, že vzhledem k charakteru vozu je podvozek naladění spíše měkce, což výrazně napomáhá dokonalému komfortu i při delších cestách. Auto dokáže skvěle absorbovat jakékoliv nerovnosti, kdy ty nejmenší v podstatě ani necítíte. Druhá strana mince jsou zmíněné vyšší náklony v zatáčkách, s čímž je prostě k charakteru auta třeba počítat. Ani v terénu se Explorer rozhodně neztratí, i když jeho délka a šíře mohou být v případě některých úzkých cest značně limitujícím parametrem.

Chvalme návrat

Ford Explorer se po řadě let vrátil na starý kontinent, a je to opravdu velmi dobře. Sice je třeba zkousnout elektrifikaci, ale jinak nelze autu, až na ne úplně dokonalé zpracování detailů v interiéru, co vytknout. Stane se komfortním společníkem na dlouhé cesty i pro početné rodiny, podrží v případě jízdy na nezpevněné cestě, zaujme svým výkonem a zrychlením a s trochou nadsázky lze říct i to, že se může stát čistým a spořivým vozem na kratší městské pojezdy.

Zdroj: Autorský text 

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora / David Hampl
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora