Dávno pryč jsou doby, kdy lidé nad Daciemi ohrnovali nos. Mnoho z nich dokonce zapomnělo na jejich „východní“ původ. Dnes jsou vozy Rumunské značky vnímány spíš jako Francouzské. Nízká cena z nich ale nedělá nic podřadného, naopak. Frantíkům se to vážně povedlo. Současné Dacie nejsou žádné levné náhražky, nýbrž jednoduchá a bytelná auta, která velmi pravděpodobně přežijí i blížící se apokalypsu.
V dnešním testu si posvítím na nejnovější a nejlevnější, přitom rovněž nejmodernější model Sandero. Síla Dacie je ohromná. Viděl jsem, jak si lidé kupují nová Sandera, ještě než byl v médiích jediný test. Všichni šli totiž na jistotu. Nespletli se? Ani náhodu.
Nechci dělat závěry už na začátku, ale podobně jako ze sesterského Dusteru, jsem byl nadšený, leckdy i ohromený.
STEPWAY – vstupenka do vyšší ligy
Jistě nejsem jediný, kdo si toho všimnul, novodobé francouzské Dacie jsou status symboly a zdaleka nejvýš stojí řada Stepway. Kdo má Stepway, jasně dává najevo svoje pohrdání konzumem, elektromobilitou, digitalizací, transgenderem, či jinými výdobytky moderní civilizace. Za pár let si je jistě oblíbí i hipsteři.
Mě na testovaném kuse v modré metalíze Iron nejvíce bralo dech, jak výborně se hodí do dnešní doby, jakkoliv je téměř jejím opakem. I když si odmyslím „bojové“ oplastování zvýšené verze, ani v základu (snad jen s výjimkou úplně základní verze s černými nárazníky) nevypadá nejnovější Dacie jako laciné auto. Ve světlometech pak vidím grafiku jakýchsi větviček, je to milé a moderní. Drobné rozšíření boků přidává na kýžené robustnosti. Všimněte si fešných hliníkových disků: Je to jen plecháč s echtovní poklicí. Tohle řešení miluju, za žádných okolností prostě není možné rozmasakrovat drahý „hliníkáč“ o vysoký obrubník. Jejich sundáním pak snadno snížíte váhu, případně vyrobíte drsňácký look.
Usedlé sci-fi 2021 – interiér
V každém interiéru mě něco zaujme. Jednou je to prostor, podruhé pohodlí, u nového Sandera jsem byl především unesen z velmi moderní architektury palubní desky. Vážně mě bavilo na ní jen tak koukat, přitom se dotýkat jejího textilního obšití. Nechci se pořád opakovat se sci-fi, i přes určitou jednoduchost vypadá interiér trochu jako z budoucnosti. Nejspíš je to tím, že v té budoucnosti zrovna žijeme. U tak levného auta je to milé překvapení.
Použité materiály jsou dle veškerých očekávání tvrdé, patrně křehké a velmi laciné, na druhou stranu nikde nic nevrzalo, odkládacích míst je dostatek a vážně to má úroveň. Nedávno jsem jezdil Sanderem z roku 2008, ten pokrok je neuvěřitelný. Skvěle zvládnutá je rovněž ergonomie, je ohromně vidět, že nad tím někdo přemýšlel. Třeba tlačítka ovládání oken, u kterých si nemusíte vykroutit ruku někam dozadu, krásný „steampunkový“ panel klimatizace, nebo loketní opěrky ve skutečné výši vašich loktů. Podsvícené USB porty jsou pak jen třešničkou na dortu.
Abych se jen nerozplýval, třeba sedadla nejsou žádný zázrak, mají jednoduchý tvar a jsou prostě jen měkká. Je to lepší, než kdyby byla prostě jen tvrdá, vlastně jsem je přesně taková čekal. Nedávné svezení v historickém Volvu mi však dalo vzpomenout, jak mohou sedadla změnit zážitek z jízdy! Prostoru je pro všechny dostatek a to i vzadu na hlavu, s výškou 185cm se za sebe pohodlně posadím.
Jednoduchý je rovněž infotainment, jeho nejúžasnější schopností je kvalitní a bezproblémové zrcadlení mobilního telefonu (stojí jen mrzkých 7000 Kč), překvapila mě též jeho výborná čitelnost na sluníčku a kvalita audio soustavy. Vlevo od dotykové obrazovky se pak nachází jakýsi pahýl. Překáží ve výhledu a je úplně k ničemu. Mělo jít patrně o držák na mobil, žádný mobil v něm ovšem nedrží, klepe se a není ho ani možné snadno zapojit do USB portu. Asi bych to překousl, kdyby měl alespoň bezdrátové nabíjení, jenže nemá. Drží ho díkybohu jen jeden křížový šroubek…
VENKOVSKÁ HOUPAČKA
A jsme u toho, co mě doopravdy zajímalo nejvíce, totiž u podvozku. Jelikož jsem měl tu čest s dříve testovaným Dusterem, tušil jsem, co asi tak můžu čekat. Byl jsem příjemně překvapený. Nejnovější spalovací přírůstek Dacie, stojí na stejné platformě jako třeba nové Clio, které se mi jízdně velmi zamlouvalo. Naproti drobnému zjednodušení, jezdí báječně i Sandero, jen to není takový tvrďák. Na dobře čitelných jízdních vlastnostech má zásluhu hlavně nízká hmotnost (cca 1100kg) a dobře zpřevodované řízení. Nedá se říct, že by to byla vyloženě zábavná jízda, jako s nějakým sporťákem, na druhou stranu to ale není ani vyloženě „opruz“, jako třeba u Toyoty Prius, nebo některých Citroenů.
Co je však z mého pohledu zásadní, je jízdní komfort, který je na vysoké úrovni. Stepway má proti standardnímu modelu o 20mm vyšší světlou výšku, celkem tedy 200mm, kombinované s měkčími pružinami. Výhody jsou nasnadě; I lehčím terénem můžete proplouvat s lehkostí v solidním komfortu. Jízda je nejen velmi plavná, Sandero se příjemně houpe, ale není přitom nestabilní a nepůsobí nebezpečně. Pro cílovou skupinu, jíž nejsou samozvaní piráti silnic, ani závodníci, jde o naprostý ideál. Snad jednu jedinou výtku bych měl, však levnému vozu to nemohu v zásadě vyčíst. Podvozek je bohužel trochu hlučnější, takže o velkých výtlukách na nekvalitní silnici vědět prostě budete. Rád bych připomněl kvalitní audio soustavu, která vám s překonáním hluků snadno pomůže.
VENKOVSKÁ COURAČKA
Jsem si naprosto jistý, že i v roce 2021, kdy máme všechno dotykové a benzínové motory pějí svou labutí píseň, se dnes najde spoustu „ohrnovačů“ nosu nad litrovým tříválcem. Ano, já si taky vzpomínám, jaký průser bylo HTP, ale vážení, tenhle motor má TURBO, byť i to je mnohým v nelibosti. Není to to samé turbo jako v osmdesátých letech, u kompaktního tříválce 1.0 TCe nám dopomáhá k nikterak oslnivým 91 koním (67kw), točivý moment je však 160 Nm, což by nedávno odpovídalo dvoulitrovému čtyřválci.
Po nastartování je trochu hlučnější, s ohřátím se nicméně jeho chod velmi zkulturní. Motor samozřejmě není kdovíjaký silák, pocitově však jede daleko lépe, než by jste očekávali. Sílu má už od nízkých otáček a drží si ji i ve středním spektru, nemusíte mu tudíž ani moc šlapat na krk, aby jste jeli svižněji. Ostatně, rychlá jízda se jednotce příliš nelíbí, sic neprotestuje, výkonovou špičku by jsme ale hledali marně. Řazení převodovky, stejně jako v jiných Dáciích, nepatří k nejpřesnějším a má dlouhé dráhy, na poměry šesté euro-normy je však odstupňována velmi slušně.
Ve městě si vystačíte díky turbodmychadlu s prvními třemi, načež šestka funguje vyloženě jako ekonomický „rychloběh“ – hlavně na dálnici. Tam už je nedostatek výkonu trochu znát, ale ani vyšší stoupání vás při 130ti nedonutí podřadit. Brázdit levý pruh rovněž není problém, jen je u toho třeba trochu přemýšlet. Troufnu si říct, že pro většinu řidičů je základní motorizace naprosto dostačující. Každému, kdo se bude trochu snažit, se navíc odvděčí vynikající spotřebou paliva. Celotýdenní průměr jsem měl 6,7 a to jsem jezdil primárně po Praze. Mimo dálnice není problém udržet se na pěti litrech, dálnice vás přes 6,5 nepustí, pokud to nebude kopcovitý úsek v Německu.
ZÁKLAD NIKDY NEBYL LEPŠÍ
Je úžasné, kam jsme se za 20 let vývoje dostali. Dacia Sandero je v současnosti nejlevnější nové auto na českém trhu. Jistě, nemůžu posoudit úplně oholenou základní verzi za 239 900,-, z testu modelu Stepway je mi však jasné, že každé Sandero je velmi dobře postavené auto. Nejzákladnější auta nebyla nikdy tak dobrá, jako dnes. Když přihodíte 20 tisíc, hleďte, dostanete i tempomat. Většinu svého dětství jsem strávil v tech nejzákladnějších a nejvíc obyčejných autech nyní téměř žasnu, jak doba pokročila. Na mysl se mi dere otázka: KDO POTŘEBUJE VÍC?
Jen si to vemte, pokud nutně nemusíte mít čtyřkolku a SUV, je pro vás/nás/každého jakékoliv jiné auto téměř zbytečností. Sanderu nic nechybí, nemám z něj ani za mák pocit, že by byl ošizený, protože není… Dostatek výkonu, dostatek komfortu, nízká spotřeba, rozumná cena, ani image dnes už není problém. Stepway přidává praktickou ochranu do města, i na vesnici. Za 312 900,- jde o dechberoucí nabídku. Kdo si připlatí ještě 15 tisíc, dostane navíc LPG a 10 koní k tomu!
Základní cena: 239 900,- (1.0 SCe 49kW/65k Acess)
Základní cena testované verze: 312 900,- (1.0 TCe 67kW/91k Stepway Essential)
Cena za testovanou konfiguraci s příplatky: 342 900,- (1.0 TCe 67kW/91k Stepway Comfort)
Foto: Autor