Mladoboleslavská automobilka je také nucena reagovat na kroky, se kterými postupně přichází Evropská komise. Nyní tu máme jistý milník (rok 2035), od kterého by nemělo být možné zakoupit vůz s klasickým spalovacím motorem. Aktuálně testovaný Enyaq iV se tak stává první vlaštovkou, tedy plnohodnotným elektromobilem v rámci portfolia vozů z Mladé Boleslavi. Škoda Enyaq iV těží z koncernové spolupráce a stojí na modulární platformě MEB. Ta je speciálně vyvinuta pro čistě elektrické automobily a Enyaq iV ji sdílí s vozy VW ID.3 a ID.4.
SUV s tradičním rukopisem a aerodynamickým tvarováním
Vnější vzhled nového plně elektrického Enyaqu je tvořen hned několika faktory. Tím prvním je jeho příslušnost ke kategorii SUV, která z něj činí vůz objemných a mohutných proporcí. Dále tu máme snahu o co nejlepší aerodynamiku a s tím spojenou hodnotu součinitele odporu vzduchu, kterou se Enyaqu podařilo dostat na výbornou hodnotu 0,257. Dalším a neméně důležitým faktorem utvářející jeho vnější vzhled je užití aktuálního designového rukopisu, který je dnes již tak typický pro mladoboleslavské automobily.
Mohutná přední partie vozu disponuje poněkud vyvýšenou maskou, ta umí nabídnout velmi efektní pojednání v podobě příplatkové „Crystal Face“. Jedná se o prosvětlenou přední masku, která vozu propůjčuje nezaměnitelný charakter. Boční profil vozu nabídne mohutné proporce, které jsou zjemněny aerodynamickou, mírně se svažující, linkou střechy. Zadní partie v nastoleném robustním charakteru vozu pokračuje a oživit se jí snaží dynamická směrová světla a objemné „lízátko“ pátých dveří.
Nový Enyaq je tedy elektromobilem, který svým vnějším vzhledem adekvátně „zapadl“ do portfolia automobilky. Jeho vnější vzhled tedy nabízí robustní tvary, které jsou podpořeny dynamickým tvarováním jednotlivých detailů. Jeho vnější vzhled hodnotím tedy pozitivně, jen bych určitě volil jinou barevnou kombinaci, než kterou disponoval námi testovaný vůz.
Pohodlný, prostorný a vzdušný interiér
Objemově mohutné přesto vzdušné palubní desce výrazně dominuje displej palubního infotainmentu nabízející úhlopříčku o rozměrech 13“. Jeho prostředí je přehledné a po stránce grafické mu pak také není co vytknout.
Již od testu nové generace Octavie jsme zvyklí na celkem skromnou přítomnost klasických ovladačů a ani v případě nového Enyaqu tomu není jinak. Palubní desku v její spodní části lemuje elegantní linka propojující jednotlivé výdechy klimatizace a právě na ní ve střední části palubní desky navazuje pár klasických ovladačů vyvolávající nabídku v displeji palubního infotainmentu.
Minimalizace ovladačů již tradičně pozitivně přispívá ke zjednodušení palubní desky, na druhou stranu nastavování jednotlivých funkcí právě přes displej palubního infotainmentu bohužel odvádí vaši pozornost od řízení.
Vzdušnost palubní desce pak propůjčuje poměrně titěrný přístrojový štít, který je výrazně menší a nabídne úhlopříčku o rozměrech 5,3“. Jeho grafika a zobrazení je také na velmi dobré úrovni. Prioritou jeho informací je pak rychlost a aktuální dojezd.
V případě Enyaqu se musíme zmínit také o středovém tunelu. Ten v duchu celé palubní desky nabídne jednoduché a dynamické tvarování. Díky absenci klasické převodovky pak jistou vzdušnost v podobě odkládacího prostoru právě pod ním. Středový tunel dále nabídne velmi decentní volič „směru jízdy“, bohatě dimenzovaný odkládací prostor, držáky na nápoje nebo ovladač elektrické ruční brzdy.
Škoda Enyaq nabídne dostatek vnitřního prostoru, kterého je dosaženo základním tvarováním vozu. Cestujícím jak na předních, tak i zadních pozicích je nabídnuto dostatek prostoru jak v místech pro nohy, tak i nad hlavou. Bohatě dimenzovaný je také zavazadlový prostor, který dosahuje základní hodnoty 585 litrů.
Elektrické pohonné ústrojí
Škoda Enyqa iV je aktuálně v nabídce ve třech výkonových variantách. Základem je Enyaq iV 60, který nabídne 132 kW výkonu, Enyaq iV 80 se 150 kW výkonu a vrcholem aktuální nabídky se stává Enyaq iV 80x s pohonem obou náprav a výkonem 195 kW. A co by to bylo za „škodovku“, kdyby nenabízela variantu RS, ta je očekávána ke konci letošního roku a má nabídnout až 225 kW výkonu.
My jsme aktuálně otestovali zlatou střední cestu, tedy Enyaq iV 80, který disponoval již avizovaným výkonem 150 kW (204 koňmi) a točivým momentem dosahující hodnoty 310 Nm. Výhodou výkonnější verze je, že se pojí s kapacitnější baterií, která nabídne využitelných 77 kWh a dojezd dle metodiky WLTP až 510 km.
Všechny nabízené verze mají třífázovou palubní nabíječku s výkonem 11 kW, rychlonabíjení je možné výkonem 125 kW (40 minut do 80 %). Rozdíl je pouze u základní verze Enyaq iV 60, u které je nabíjení omezeno na 50 kW, příplatkově pak na 100 kW.
Letní počasí hraje do karet všem elektromobilům a žádnou výjimkou není ani nová Škoda Enyaq. V rámci městského provozu se tak pohybuji se spotřebou lehce nad hranicí 16 kWh na 100 kilometrů, což je na vůz těchto proporcí velmi dobrý výsledek. Okreskové tempo zvedá spotřebu na 18 kWh a dálnice si říká o 22 kWh na 100 kilometrů.
Jízdní dojmy
Škoda Enyaq je rodinným vozem, který svým uživatelům nabídne dostatek vnitřní prostornosti a komfortu. A komfortní je také jeho jízdní projev. Neočekávejte tedy žádné „elektrokopance“, Enyaq totiž zrychluje velmi konstantně a stovku zvládá za slušných 8,6 vteřiny. Reakce vozu na plynový pedál je okamžitá a Enyaq po většinu situací působí velmi hbitým dojmem.
Samozřejmostí je volba jízdních režimů, která byla v případě našeho testovaného vozu doplněna o příplatkové adaptivní tlumiče DCC. Přiznám se však, že střídání jednotlivých režimů není v případě Enyaqu tak znatelné jako u ostatních vozů značky.
Baterie rozložené v podlaze vozu tlačí jeho těžiště blízko k vozovce, Enyaq je tak v zatáčkách celkem jistý a stabilní. Pozitivem se pak stává také pohon zadní nápravy s víceprvkovým zavěšením.
Uživatelsky pak potěší absence klasického aktivování vozu, po nastoupení do vozu postačí pouze „sešlápnout“ brzdový pedál a zařadit příslušný směr jízdy. Pochválit musím také funkci automatické rekuperace, která obstojně predikuje jízdní situace a umí sama brzdit, tedy rekuperovat. Míru rekuperace lze ovlivnit také pádly pod volantem.
Závěrem
Škodu Enyaq iV můžete v základním vybavení pořídit od 1 089 900 Kč. Jedná se o variantu Enyaq iV 60 se slabším 132 kW elektromotorem s 62 kWh baterií a základní výbavou LOFT. Vyšší výbavový stupeň tedy SPORTLINE pak s takto výkonným elektromotorem a baterií pořídíte od 1 169 900 Kč.
Silnější Enyaq iV 80 se 150 kW elektromotorem a 82 kWh baterií startuje v případě výbavového stupně LOFT na 1 219 900 Kč, SPORTLINE pak na 1 299 900 Kč.
Ceníkovým vrcholem je verze Enyaq iV 80x s výkonem 195 kW a baterií o kapacitě 82 kWh. Tu v případě výbavového stupně LOFT pořídíte od 1 294 900 Kč, SPORTLINE pak od 1 374 900 Kč včetně DPH.
Po týdenním soužití s novou Škodou Enyaq iV musím konstatovat, že prvotní elektromobil mladoboleslavské automobilky se rozhodně povedl. Když se na ní dívám z pohledu člověka, kterému elektromobilita dává smysl, tedy jeho požadavky na vůz jsou v souladu s tím, co vám elektromobil umí nabídnout, pak tu máme velice rozumnou volbu.
Škoda Enyaq iV je tedy přesně taková, jaké „škodovky“ umí být. Nabídne dostatek vnitřní prostornosti, kvalitní zpracování a komfortní jízdní projev, který je doprovázen tichým elektrickým pohonem. To vše pak na poli elektromobility za velmi slušnou pořizovací cenu.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora