Test Mazdy CX-5 Skyactiv-G AWD A/T EDITION 100 – oslava pokračuje

0

Po nedávno testované Mazdě 6 tu máme dalšího zástupce této japonské automobilky, který vzdává hold stoletému výročí od jejího založení. Redakčním testem nám tedy aktuálně prošel model CX-5, pohledné středně velké SUV okořeněné elegantními prvky, které jsou určené právě pro limitovanou sérii EDITION 100. Vůz byl dále vybaven nejsilnějším atmosférickým benzínovým motorem spolupracujícím s šestistupňovým hydroměničovým automatem a pohonem AWD.

Foto: Jan Horský

Mazda CX-5, její druhá generace, je tu s námi již od roku 2017, přesto se i nadále jedná o vůz disponující elegantními konturami a propracovanými detaily. V rámci přední partie jsou to pro Mazdu natolik typické poměrně malé světlomety kontrastující s objemnou přední maskou, oba prvky jsou pak elegantně podtrženy subtilní chromovanou linkou. Boční profil vozu je kompozičně příjemně vyvážený a celistvý, doplněný o výraznější oplastování v místě lemů a prahů vozu. Výrazová jednoduchost se elegantně přehoupla i do zadní partie, kterou zdobí opět velmi subtilní lampy a dvojice chromovaných koncovek výfuku.

Exteriér limitované série EDITION 100 nabídne navíc pohlednou bílou metalickou barvu Snowflake Pearl,  dále tu máme výroční „plaketky“, které zdobí jak přední blatníky vozu, tak středy krásných 19″ palcových kol.

Mohlo by vás zajímat:  Test Škoda Enyaq iV: Oproti jiným elektromobilům je tento kontroverzní hned dvakrát

Mazda CX-5 je i v roce 2021 velmi elegantním vozem, zmiňované elegance je zde dosaženo celkem jednoduchým základním tvarem, který je doplněn o propracované detaily, a právě tato kombinace vytváří velmi povedený a nestárnoucí dojem.

Foto: Jan Horský

V interiéru CX-5 je vše při starém, dominuje mu klasické horizontální členění, výborné zpracování a dobrá vnitřní ergonomie. Díky bohatě dimenzovanému rozvoru a vyšší stavbě karoserie je pak i dostatečně prostorný.

Mohutná kaplička přístrojů je vybavena jak klasickými analogovými ukazateli, tak centrálním digitálním displejem. Střední část palubní desky je věnována modernizovanému displeji palubního infotainmentu, který se již tradičně ovládá přes rozhraní HMI na středovém panelu. Mohutný středový tunel mezi řidičem a spolujezdcem je věnován elegantní páce voliče automatické převodovky, ovladačům palubního infotainmentu, parkovací brzdy a v neposlední řádě kolébkovému přepínači jízdních režimů, respektive přepínači mezi režimem NORMAL a SPORT.

Avizovaná prostornost Mazdy panuje samozřejmě i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor Vám v rámci druhé generace nabízí 509 l objemu.

Samotná výroční edice pak interiér obohatila o pohlednou kombinaci vínově červeného čalounění sedadel v kombinaci s černobílým zbytkem interiéru. Dalším zajímavým prvkem je reliéfní logo, které je vtisknuto do hlavových opěrek předních sedadel.

Mohlo by vás zajímat:  Test Honda HR-V e:HEV: Třetí generace kompaktního SUV nedává Evropanům moc na výběr
Foto: Jan Horský

Pod kapotou testované edice naleznete pouze nejvýkonnější nabízený atmosférický 2,5 litr, který disponuje výkonem 143 kW a 258 Nm točivého momentu. Jeho síla je na všechna čtyři kola přenášena přes klasickou, měničovou automatickou převodovku. Automat řadí hladce a plynule, bohužel obdobně jako u nedávno testované „šestky“ posouvá jízdní projev vozu značně do komfortní polohy. Na tom samozřejmě není nic špatného, ale kdo jednou okusil Mazdu s manuálem, ten naplno pocítil její sportovní charakter. V případě testovaného automatu se ho bohužel nedočkáte ani ve sportovním režimu.

Samotná motorizace miluje otáčky a právě vyšší údaje na otáčkoměru znamenají její výrazné oživení. V nižších otáčkách je pak její projev velmi vlažný, na druhou stranu v kabině skoro neznatelný. K úspoře paliva pak slouží technologie, která vypíná polovinu válců, v mém případě to pak znamenalo, že jsem se s týdenním průměrem pohyboval lehce pod hranicí devíti litrů.

Mazda CX-5 s pohonem všech kol nabízí od roku 2020 také ovladač pro aktivaci offroadového jízdního režimu. Je však jasné, že mimo zpevněné komunikace ji asi bude brát málokterý její uživatel. CX-5 nasála dostatek sportovnosti od svých sourozenců a na jejím jízdním projevu je to jednoduše cítit. Vůz je velmi dobře ovladatelný a ani při ostřejší jízdě se nikterak výrazně nenaklání. Již tradičně u této japonské automobilky musím pochválit řízení, které je příjemně strmé s dobrou odezvou od kol.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Subaru Impreza WRX STI
Foto: Jan Horský

Testovaná Mazda CX-5 a její výroční edice vám díky svému pojetí nabídne značnou dávku originality, dále v kombinaci s automatickou převodovkou neodmyslitelný komfortní jízdní projev, který je doprovázen prostorným a kvalitně zpracovaným interiérem. Samozřejmostí je pak již zmiňovaný slušivý a velmi nadčasový exteriér.

Mazdu CX-5 aktuálně pořídíte v rámci akční ceny od 627 900 Kč včetně DPH, a to se základní dvoulitrovou motorizací, šestistupňovým manuálem a pohonem pouze přední nápravy. Testovaná limitovaná série EDITION 100 je k dispozici pouze s nejsilnějším 2,5 l benzínem, automatickou převodovkou a pohonem AWD, její pořizovací cena pak startuje aktuálně na akčních 1 060 800 Kč včetně DPH.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora