Američan Paul Walker zemřel při automobilové nehodě 30. listopadu letošního roku. Většina světa ho znala pouze jako hollywoodského herce, ale on byl mnohem všestrannějším člověkem. Jeho život byl mnohem zajímavější, než si kdo z nás dovede představit a proto vzniknul tento článek. Jako ohlédnutí za člověkem, bez něhož bude svět o něco smutnějším místem.
Paul William Walker IV. se narodil Cheryl a Paulovi Walkerovým. Jeho matka byla modelkou, otec úspěšným zápasníkem. Jejich syn se proslavil hlavně filmovou sérií Rychle a zběsile, ale jeho herecká kariéra začala již v raném dětství, kdy se poprvé na televizních obrazovkách objevil jako batole v reklamě na plenky Pampers. Poté následovaly různé větší či menší role, až přišla ta osudová – postava policisty Brianna O’Connera v Rychle a zběsile.
Sympatický Paul Walker se o automobily zajímal již od dětství a vždy se toužil stát závodním jezdcem. Když za ním přišlo studio Universal s novinovým článkem o pouličních závodech v LA, neváhal ani vteřinu a rozhodl se celý projekt popostrčit a ztvárnit jednu z hlavních postav. Během natáčení se stal velmi dobrým přítelem kolegy Vina Diesela, který ho dodnes nazývá svým bratrem.
Série Rychle a zběsile začínala jako film o nezákonných pouličních závodech, což si Paul naprosto užíval a snažil se trávit za volantem co nejvíce času. Údajně při natáčení fungoval také jako pomyslný technický poradce, kdy se ho štáb chodil ptát na rady související s akčními záběry závodících vozů a jejich provedení. Postupem času se však Rychle a zběsile změnilo spíše v akční filmy, kde automobily hrály poněkud vedlejší roli a většina záběrů s nimi byla v reálném světě neproveditelná, tudíž se muselo hojně využívat počítačové techniky. To znamenalo méně času, který herci strávili za volanty, což přirozeně Paula mrzelo, a tak se snažil vyvíjet tlak na návrat k závodnímu charakteru celé série.
Po premiéře šestého dílu Walkera oslovilo americké médium Motor Trend za účelem rozhovoru. V něm Paul přiznal, že jeho nejoblíbenějším vozem z celé série Rychle a zběsile bylo zelené Mitsubishi Lancer Evolution z druhého dílu, zatímco z šestky mu k srdci nejvíce přirostl Ford Escort. Členové štábu prý na vůz s modrým oválem koukali skepticky, ale Paul si ho nenechal vymluvit. Nakonec se tak automobil ve filmu objevil, ale bez původních závodních polepů, což Walker nesl s těžkým srdcem. Prohlásil, že tak Escort přišel o podstatnou část svého vizuálního charakteru.
V době smrti Paula Walkera byl roztočen sedmý díl Rychle a zběsile, který měl jít do kin v létě 2014. Momentálně je tvorba filmu pozastavena, ale cílem celého týmu je film dokončit. Přepisuje se scénář a pro doplňkové záběry, kdy není postavě vidět do obličeje, byl osloven Cody Walker, mladší bratr zesnulého Paula. Údajně se také hovoří o nahrazení Walkera zpěvákem Justinem Bieberem, ale to považujeme za pouhý drb. Každopádně natáčení filmu znovu začne již v lednu 2014. Mezitím studio uvolnilo oficiální vzpomínkové video na Paula, které najdete pod článkem.
Paul Walker ale byl mnohem všestrannějším člověkem, než jen hercem. Věnoval se jiu-jitsu, ve kterém získal hnědý pás a posmrtně černý, lukostřelbě, surfování, mořské biologii, charitě a automobilům. Mořskou biologii dokonce vystudoval a byl členem výpravy National Geographic do Mexika, kde probíhal odchyt velkých bílých žraloků, aby se jim mohly nainstalovat GPS moduly, které by monitorovaly jejich pohyb. Paul se však zajímal i o všechny ostatní vodní tvory a sponzoroval mnohé výzkumy.
Svou charitativní činnost zahájil založením organizace Reach Out WorldWide, která sdružovala odborníky na pomoc po přírodních katastrofách a vyrážela na postižená místa po celém světě. Paul u výprav samozřejmě nechyběl.
Nás, automobilové fanoušky, však zajímá především Paulova vášeň pro auta. Spoluzaložil dílnu Always Evolving (AE) Performance, která se zabývala především přestavbou sportovních vozů pro okruhové nasazení. Pod hlavičkou AE také s kolegy automobily skupoval a opravoval. Některé následně prodal, jiné zůstaly v jeho garáži. Po té se byl v říjnu 2012 podívat Matt Farrah z The Smoking Tire a vše natočil na video. Mnoho ze zachycených vozů patřilo přímo Paulu Walkerovi.
##PWalkerTST##
Nebyl by to Paul, aby se neúčastnil také rozličných závodních podniků. Již jeho dědeček v šedesátých letech závodil s továrními Fordy a tak měl mladý Walker na co navazovat. V sérii Redline Time Attack řídil BMW M3 e92, účastnil se Pirelli World Challenge nebo také NASA 25 Hours of Thunderhill. Jako driftovací náčiní používal upravený Nissan 370Z.
Právě vůz AE Performance se ale pro ředitele společnosti, Rogera Rodase, a Paula Walkera stal osudným. 30. listopadu 2013 vyrazili na zkušební jízdu v červeném Porsche Carrera GT, které údajně trpělo nějakou mechanickou vadou. Roger a Paul se rozhodli vůz otestovat a z jízdy se již nevrátili. Podle dostupných zpráv na rovince nedaleko od sídla AE Performance vypovědělo službu řízení a Porsche vylétlo ze silnice, přerazilo sloup pouličního osvětlení a zastavilo se o strom. Během chvilky vůz zachvátily plameny. Roger Rodas byl údajně na místě mrtvý, Paul Walker měl pak prý žít ještě několik vteřin po nárazu. Jen pro informaci – zmíněná Carrera GT byla téměř neježděná a v naprosto původním stavu, bez jakýchkoliv úprav. Bylo vyloučeno, že na nehodu mělo vliv nezákonné závodění s jiným vozem.
Život Paula Walkera s automobily byl mnohem obsažnější, než by se vešlo do jednoho článku. Pokud budete mít zájem o pokračování, dejte nám vědět a my ho sepíšeme. Informací je dostatek ještě na několik článků.
##PWTribute##
Citáty:
„Vždycky jsem chtěl závodit s auty, už od doby, kdy jsem byl malý kluk. Stejně jako po tom myslím toužila většina chlapů.“
„Má filozofie je: když se u toho nemůžeš bavit, nemá smysl to dělat.“
„Jestli mě někdy rychlost zabije, nebrečte, protože já se smál.“
Zdroj: en.wikipedia.com, paulwalker.com, alwaysevolving.com, motortrend.com, caranddriver.com, dailymail.com a další…