Volkswagen Golf II

Volkswagen Golf asi nemusíme dlouho představovat. Od roku 1974, kdy jeho výroba začala, se jich do letošního roku prodalo více než 30 milionů kusů, což je počet doslova rekordní. Ve své třídě se jedná o jednoho z nejsilnějších konkurentů pro ostatní automobilky a díky své všestrannosti a kvalitě je při rozhodování o koupi nového vozu mezi prvními kandidáty.

Volkswagen moc dobře ví, kudy směřovat budoucí vývoj, jehož základy byly položeny v roce 1974. Zatím mluvíme o přítomnosti a budoucnosti, ale nebudu již dále mrhat Vaším drahocenným časem a přejdu rovnou k podstatě věci. Druhá generace Golfu totiž letos slaví krásných 30 let své existence, a proto jsme se rozhodli připravit malé ohlédnutí za historií této řady a představit Vám jeden kousek, se kterým jsme měli osobní setkání.

Druhá generace Volkswagenu Golf spatřila světlo světa v roce 1983. Úkol obhájit úspěch svého předchůdce byl nelehký, jelikož konstruktérům se u první generace povedl velmi dobrý přechod z konstrukčně odlišného VW Brouk. Tvůrci změnili celkovou konstrukci vozu z motoru uloženého vzadu a poháněné zadní nápravy, na motor uložený vpředu a pohon přední nápravy. První generace se stala oblíbená po celém světě, a proto si sebou jeho nástupce nesl velké břemeno – nezklamat.

Druhá generace s sebou přinesla mnoho novinek v oblasti techniky, nabízených motorů i široké škále nabízených verzí. Začít můžeme u karosérie, ta se od původního hranatého Giugiarova návrhu výrazně nezměnila. Byla jen decentně upravena a modernizována v závislosti na větších rozměrech automobilu. Ta narostla na délku o 170 mm a na šířku o 55 mm, přičemž rozchod kol byl rozšířen o 23 mm vpředu a celých 50 mm vzadu. Celkové rozměry činily 3985 mm na délku, 1665 mm na šířku a výška narostla na 1415 mm. Větší rozměry znamenaly více místa a pohodlí pro posádku a zároveň daly možnost vyrábět Golfa II ve třídveřovém a pětidveřovém provedení. Bohužel verze Cabriolet se druhá generace nedočkala, místo ní se vyráběl kabriolet generace první až do roku 1991.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Škoda 120 S

Škála jednotlivých verzi, ve kterých se Golf II vyráběl, byla opravdu pestrá a zahrnovala všechny možné kombinace velikostí motorů, pohonů a typů karosérií. Zůstaneme-li u hatchbacků (byl k dispozici také sedan s označením Jetta), tak v prvním roce (1983) výroby bylo k dispozici hned šest různých motorizací. Benzínové motory začínaly u objemu 1.0 l (45 k), a pokračovaly přes 1.3 l (55k) a 1.6 l (75 k) vyráběný do roku 1991, až k výkonnější verzi GTI, která dostala motor 1.8 l (112 k). Dieselové agregáty byly k dispozici také, oba se shodným objemem 1.6 l. Atmosférická varianta disponovala výkonem 54 koní, a jeho turbodmychadlem přeplňovaný kolega pak měl koní 75.

O rok později (1984) přibyla pouze jedna benzínová varianta a to 1.8 l s výkonem 90 koní. Rok 1985 s sebou přinesl hned dvě novinky, tou menší byl zážehový motor 1.0 l (50 k) a tou důležitější byla druhá verze GTI, tentokrát se slabším motorem 1.8 l se 107 koňmi. O rok později (1986) se škála nabízených motorů rozrostla o benzínové motory 1.3 l KAT (55 k), který už používal katalyzátor, a dále 1.6 l ve dvou výkonových verzích a to 70 a 72 koňmi. Následovaly motory 1.8 l (84 k) a dvě verze GTI se šestnácti ventily s výkony 129 a 139 koní. Další osvěžení a novinky přišly s rokem 1987, kdy se modernizovaly agregáty 1.8 l, které dostaly katalyzátor; včetně verze GTI, jejiž výkon 107 koní zůstal nezměněn. Motor 1.8 l (90 k) se montoval do klasického Golfa s pohonem předních kol, ale také do novinky s náhonem na všechna čtyři kola (Syncro). Rok 1988 byl ve znamení pohonu všech čtyř kol, motory 1.8 l byly posilněny na 90 a 98 koní. Zrodila se také do té doby nejrychlejší verze GTI s označením G 60 Syncro s výkonem 160 koňských sil, na tu dobu se jednalo o opravdovou raketu.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Subaru Impreza v rally

Nezapomnělo se ani na inovaci v oblasti dieselových agregátů a jedné nové koncepce. V roce 1989 přicházejí motory 1.6 l s turbodmychadlem a výkony 60 a 80 koní. Dále se nabídka rozšířila o zvýšenou „terénní“ verzi Country s motorem 1.8 l a pohonem všech kol, vyráběný společností Magna Steyr v rakouském Grazu. Ten se od klasického Golfa II CL Syncro lišil celkem ve 438 upravených částech, které výrazně zvedly jeho světlou výšku a přidaly pár drobností, jejž zlepšily jeho průchodnost terénem. Teď to nejlepší na konec! V roce 1990 přichází nejvýkonnější Golf II GTI G 60 s poháněnou pouze přední nápravou, zato ale s výkonem 163 koní. Koncem téhož roku slavil Golf GTI významné jubileum v podobě vyrobeného miliontého kousku.  Kromě prvních třech agregátů, se zbylé montovaly až do devadesátých let. Nástupce v podobě Golfa třetí generace jsme se dočkali v srpnu roku 1991. Ten opět trochu zmohutněl a přišel s řadou moderních vymožeností, ale to už je jiný příběh.

Mohlo by vás zajímat:  Esence značky Seat: 70 let koncentrované sportovnosti v kompaktním formátu

Jelikož se jedná o velice oblíbený automobil mezi mladými řidiči, věk majitele tohoto kousku mne nijak nepřekvapil. Tento Golf II GTD je již třetím v pořadí a jak majitel sám řekl, nedá na něj dopustit. Automobil sjel z výrobní linky v roce 1991 s dieselovým motorem 1.6 litru a výkonem 80 koňských sil. Jeho výkon byl ale malinko navýšen díky úpravě dávkování na palivovém čerpadle. Golfíkovi se nyní i lepe dýchá skrze otevřený filtr sání a novému výfukovému systému o průměru 60 mm. Výkon je krocen díky novým brzdám vpředu s drážkovanými kotouči BREMBO. Podvozek dostal nové tlumiče a pružiny KONI, které jej poslaly o cca 40mm blíže k silnici. Naprostou klasikou pro Golfy jsou hliníkové ráfky BBS, zde najdeme model Mahle.

Karosérie už nese známky stáří, proto je v plánu drobné kosmetické omlazení. Přes zimu se čas určitě najde. Karoserie jako taková je v původním stavu, proto by byla škoda ničit ji laminátem a podobnými věcmi, které jsou dnes považovány za přežitek. Stejně tak originální je i interiér, kde se uvelebily dvě sportovní sedačky z pětidvéřové verze. Plán na omlazení interiéru je také připraven na letošní zimu. Zbývá jen majiteli popřát hodně štěstí a dostatek financí při repasi, abychom se mohli těšit z každé takovéto zachovalé klasiky na silnici.

NULL