TEST Škody Citigo e iV – ideální městský společník

13

Elektrifikace mladoboleslavských vozů se s lehkým zpožděním naplno rozjela až v roce 2019. Svým zákazníkům pak Škoda Auto představila plug-in hybridní verzi modelu Superb a plně elektrické Citigo.

Škoda Superb iV, která kombinuje benzínový motor s elektromotorem, již naším redakčním testem prošla, nyní jsme však vyzkoušeli druhého avizovaného zástupce mladoboleslavské elektrifikace, a to městský model Citigo.

Foto: Jan Horský

Městské proporce a celkem nenápadný design 

Model Citigo není na trhu rozhodně žádným nováčkem a na jeho vnější tvary jsme si již celkem dobře zvykli. Jedná se o malý vůz klasických tvarů, který umí být hravý především v rámci pojetí přední a zadní partie.

Testované plně elektrické Citigo se pak od klasické verze liší hlavně přední maskou. Ta je vždy lakována v barvě vozu a po vzoru „elektroaut“ je o poznání méně perforovaná, než je tomu u klasické verze modelu.

V rámci zadní partie nově nechybí ani hlavní nápis Škoda, namísto původního loga. Dále tu máme menší nápis Citigo e a také označení iV. Citigo si i nadále drží pro mě velmi povedený designový prvek, kterým jsou svisle orientované lampy, opticky elegantně integrované do víka zavazadelníku.

Nabíjení vozu pak probíhá pod klasickým víkem nádrže, elektrické Citigo se tedy od klasické spalovací verze odlišuje opravdu jen velmi minimálně.

Škoda Citigo e tedy i nadále pracuje s celkem umírněnými koncernovými proporcemi, které jsou pak oživeny v jednotlivých nápaditých detailech.

Foto: Jan Horský

Skromný interiér

V interiéru vozu se dočkáte jednoduchosti a skromnosti. Jeho primárně nízká pořizovací cena má pak za následek přítomnost tvrdších plastů a odhalené, v barvě vozu lakované, části karoserie. Interiér je ale na druhou stranu uživatelsky velmi funkční a dobře zpracovaný.

Mohlo by vás zajímat:  Honda Jazz Crosstar Hybrid: Připraven na nástrahy velkoměsta

Samotná palubní deska disponuje jednoduchými horizontálními proporcemi. Jejím ústředním motivem je objemově výrazná kaplička přístrojů, která disponuje klasickými analogovými ukazateli. Centrální kruhový ukazatel rychlosti je po stranách doplněný také kruhovými ukazateli, zleva „siloměrem“, zprava pak ukazatelem informujícím o stavu nabití akumulátoru. Rychloměr je pak ve své spodní části dále vybaven, na dnešní poměry bohužel celkem zastaralým, displejem palubního počítače.

Ve střední části palubní desky jsou umístěny ovladače klimatizace a obyčejné rádio s velmi jednoduchým displejem. Obojí je pak elegantně integrováno do jednoho kompaktního panelu, nad kterým je umístěný držák na mobilní telefon. Ten je zde jako náhrada za chybějící displej palubního infotainmentu.

V rámci středového panelu jsou umístěny ovladače aktivující jednotlivé eko režimy, dále pak volič automatické převodovky a klasická ruční brzda.

Na předních pozicích nabídne Citigo místa dostatek, navíc zde musím ocenit sedáky s integrovanou opěrkou hlavy, které ve výsledku vypadají opravdu dobře. Zadní lavice je již o dost skromnější, prostor nad hlavou je sice dostačující, ale samotný sedák lavice je poměrně tvrdý a krátký.

Zavazadlový prostor se základním objemem 250 litrů potěší svým víceúrovňovým uspořádáním, jeho půdorysné rozměry jsou však logicky celkem úsporné. Zavazadelníku pak po jeho stranách a v zadní části chybí jakékoliv polstrování, poškrábání jeho povrchu vás tedy rozhodně nemine.

Foto: Jan Horský

Elektrické pohonné ústrojí

Škoda Citigo e iV je vybavena elektromotorem, který disponuje výkonem 61 kW a kroutícím momentem 212 Nm. Stran čísel se tedy nejedná o žádného elektro závodníka, stran pocitu z jízdy je ale elektrické Citigo velmi příjemným společníkem nejen v městském prostředí.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV – brzká modernizace díky elektrifikaci pohonného ústrojí

Kapacita baterie vozu nabídne 36,8 kWh, dle údajů výrobce a metodiky WLTP by tedy mělo vozidlo na plné nabití ujet až 260 km. S rychlonabíječkou lze baterii dobít na 80% za hodinu, wallboxem o výkonu 7,2 kW pak za 4 hodiny a 15 minut a nakonec z domácí zásuvky se elektrické Citigo dobije za 13 hodin.

K dosažení co nejnižší spotřeby a s ní spojený co nejvyšší dojezd je elektrické Citigo vybaveno dvojicí volitelných eko režimů. První omezí výkon a maximální rychlost, druhý je už o něco radikálnější s přesahem do klimatizace a s omezením maximální rychlosti na 95 km/h.

Foto: Jan Horský

Jízdní dojmy 

První vteřiny s elektrickým Citigo jsou vždy lehce zvláštní, vůz se totiž pro mě celkem netradičně aktivuje standartním klíčem a klasickou spínací skříňkou, nikoliv startovacím tlačítkem. Po vložení klíče do spínací skříňky tedy otočíte do polohy startování a elektrické Citigo se v této poloze jen tiše aktivuje.

Po tomto startovacím ceremoniálu si už budete dopřávat ticha a komfortu, který je vám vůz díky svému elektrickému pohonu, dobře fungujícímu podvozku a dobrému odhlučnění schopen dopřát.

S podvozkem musím pochválit také řízení vozu, které není nikterak přeposilované, klade adekvátní odpor a předává jasné informace od kol.

Uživatelsky je pak elektrické Citigo velmi jednoduchým vozem, který je vybaven jednostupňovou automatickou převodovkou. Ta je ovládána upraveným voličem automatické převodovky, který je umístěn v rámci středového tunelu. Vedle klasických poloh P, R, N, D s ním ovládáte ještě míru rekuperace vozu. Posunem páky vzad aktivujete nejvyšší čtvrtou míru rekuperace (poloha B), posunem páky do stran pak postupně volíte míru rekuperace od prvního až po čtvrtý stupeň.

Mohlo by vás zajímat:  Jak jezdí Kia e-Soul a proč byl dojezd podstatně menší než na papíře

Chce to tedy jen pár kilometrů tréninku a pak jistou dávku předvídatelnosti. Díky častému používání rekuperace se vám podaří nastřádat si nějaký ten elektrický kilometr. Míra rekuperace je pak krásně vidět na displeji palubního počítače, kde se stejně jako aktuální spotřeba, akorát se se záporným znaménkem, zobrazuje také míra rekuperace.

Já jsem elektrické Citigo testoval aktuálně v letních měsících a jako uživatel, který stažené okno ocení daleko více než zapnutou klimatizaci (samozřejmě za předpokladu, že je to možné), jsem se s poměrně často zapnutým eko režimem a důkladnou rekuperací dostal na průměrnou spotřebu okolo 12 kWh/100 km.

Městské a okrskové tempo tedy zvládá elektrické Citigo opravdu velmi hravě a úsporně, o poznání horší je to pak na dálnici, kde je elektromotor skoro pod stálou zátěží. Spotřeba zde rapidně narůstá (na hodnoty okolo 20 kWh/100km) a s ní se zcela adekvátně snižuje dojezd vozu.

Foto: Jan Horský

Závěrem

Škoda Citigo e iV je pro mě velmi zajímavým hráčem na poli elektrických vozů. Komplexně mi totiž dává smysl, jako městský vůz nabídne kompaktní rozměry, které ale nikterak výrazně neomezují posádku na předních pozicích, dále nabídne slušnou výbavu a velmi dobré zpracování. Elektrifikovaná verze disponuje slušným dojezdem a zcela komfortními jízdními vlastnostmi. To vše pak, na poměry elektromobilů, pořídíte za velmi slušných 499 900 Kč včetně DPH.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora