Mnozí odborníci varují před tím, že vozový park v naší zemi neustále stárne. Nejenom, že to má vliv na určitou bezpečnost na silnicích, ale má to vliv i na životní prostředí. Čím více starých aut v provozu, tím větší riziko fatálních následků při nehodě, a také větší riziko znečištění. Řešení obou dvou problémů však není v naší zemi příliš šťastné.
Kdo kupuje starší auta? Ti, co mají méně peněz
Většina lidí samozřejmě nekupuje starší auta dobrovolně, ale kupuje je z důvodu, že na novější, lepší, ekologičtější a také kvalitnější nemá. Koupě nového nebo zánovního vozu, to je otázka několika stovek tisíc. A to rozhodně není suma, kterou by většina lidí na automobil měla. A tak jsou tito lidé odkázání k tomu, že kupují vozy spíše starší, často v cenách okolo několika desítek tisíc korun.
Kdo nemá na nové auto, bude finančně trestán
Stát pochopitelně chce vytlačit stará nebezpečná a hlavně neekologická auta ze silnic, a tak zavedl takzvanou ekologickou daň . Poplatek, který se platí při přepisu daného vozu. Ten se určuje podle toho, jakou normu Euro dané auto plní. V tu chvíli nastává paradoxní situace, jelikož ten, kdo by si rád koupil nové auto, ale nemá na něho, musí ještě platit. A to klidně i 10 tisíc korun u aut, která jsou nejméně ekologická. V tu chvíli je daná ekologická daň v podstatě trestem za to, že daná osoba nemá na lepší auto a přesto potřebuje jezdit.
Omlazení vozového parku to nepřinese
I když se to některým jeví jako cesta, jak vytlačit staré vozy z našich silnic, realita je taková, že to kýžený efekt jenom těžko přinese. Kdo má na auto jenom desítky tisíc, ten těžko danou sumu několikrát znásobí, aby si pořídil něco novějšího. Přijatelnější pro něho stále bude zaplatit onen poplatek, než si například brát půjčku na nové. Lidé jsou tedy za to, že nemají nový vůz nejenom trestáni, ale také dané sankce nic nepřinesou, jelikož když člověk na dané auto prostě nemá, tak raději zaplatí poplatek, a auto bude mít tak jako tak.
Zdroj: Autorský text