DS 7 Crossback je prvním vozem, se kterým se automobilka DS prezentovala jako samostatná značka. Její aktuálně nabízené vozy, v rámci koncernu PSA, přichází s velkou dávkou originality, nápaditosti a se snahou o útok na prémiovou třídu.
Model DS 7 Crossback se nám stal již celkem známým, v minulosti jsme ho vyzkoušeli jak s benzínovou šestnáctistovkou, tak s dvoulitrovou naftou.
Nyní tu však máme o poznání zajímavější kousek, do redakčního testu se nám dostalo jeho novinkové plug-in hybridní provedení s dvojicí elektromotorů a 300 koňmi kombinovaného výkonu.
Exteriér
DS 7 Crossback je vozem nabízející celkem klasické základní tvary, které však disponují značnou dávkou robustnosti. To, v čem je tento model výjimečný, je velký smysl pro detail. Převážně pak v pojednání přední a zadní partie vozu.
Přední partii dominuje objemná maska s velmi jemným členěním a výrazným chromováním po jejím obvodu. Dále tu máme přední světlomety, které se svými rotačními moduly umí rozehrát velmi efektní představení, nebo linku denního svícení, která svým typickým světelným podpisem jasně naznačuje, z jaké stáje pochází.
Zadní partie zaujme kontinuální chromovanou linkou, do které jsou zakomponována horizontální koncová světla s prostorovým efektem. Jejich pojednání opět nese velký detail. Spodní části zadní partie pak dominují dvě plnohodnotné, objemné a svisle orientované koncovky výfuku.
Jeho plug-in hybridní příslušnost vozu je pak jasně patrná z plaketky na přední kapotě, z nápisu na víku zavazadelníku, nebo ze specificky tvarovaných disků kol.
Interiér
Interiér aktuálně testovaného plug-in hybridního vozu se výrazně neliší od „klasických“, dříve testovaných verzí.
I nadále vás tedy interiér DS 7 Crossback zaujme svojí bohatostí a kvalitním zpracováním. Kontinuální palubní deska je efektně slitá s mohutným středovým panelem, který je vybaven voličem automatické převodovky (u testované verze doplněný o polohu „B“) a jednotlivými ovladači elektrického stahování oken, parkovací brzdou nebo voličem jízdních režimů. Kontinuálnost palubní desky pak „narušuje“ pouze displej palubního infotainmentu. Ten se svými dvanácti palci vytváří poměrně značnou dominantu celé palubní desky. Navíc disponuje velmi příjemnou grafikou a díky spodní liště s rychlou volbou také zcela logickým ovládáním.
Slabou stránkou interiéru vozů DS se pak pro mě stává grafika plně digitálního displeje v kapličce přístrojů před řidičem. Všudypřítomný motiv diamantu se propisuje i do jeho pojednání, činí ho bohužel celkem nepřehledným a na můj vkus až moc hravým.
Chválit musím prostornost celého interiéru stejně tak jako prostornost samotných sedáků. Ty na předních pozicích nabídly možnost masáže nebo chlazení, zadní pozice pak disponují možností elektricky sklopných opěradel.
Interiéru DS 7 pak rozhodně nesmí chybět otočné analogové hodiny B.R.M. R 180, které jsou ukryty v palubní desce a po každém nastartování vozu se po vzoru rotačních modulů světlometů otočí do prostoru kabiny. Samotné startovací tlačítko je pak celkem netradičně umístěno právě pod těmito hodinami, tedy uprostřed palubní desky.
Plug-in hybridní provedení tedy přineslo minimální změny do interiéru vozu. Volič automatické převodovky dostal další polohu pro rekuperování elektrické energie, navíc také logo E-Tense. Dále se v rámci lišty pod displejem palubního infotainmentu objevilo nové tlačítko vyvolávající informace o toku elektrické energie nebo funkci eSave.
Samotná karoserie vozu pak počítala s budoucí zástavbou tohoto typu pohonu, plug-in hybrid tak nepřináší negativní přesah do velikosti zavazadlového prostoru, přítomnost baterií omezila pouze velikost palivové nádrže.
Plug-in hybridní motorizace a jízdní dojmy
DS 7 je od svého uvedení na trh k dispozici jak s benzínovou, tak naftovou motorizací. V obou případech jsou to známé koncernové pohonné jednotky. V případě benzínu se jedná o přeplňovanou šestnáctistovku PureTech, naftu pak zastupuje přeplňovaná patnáctistovka a dvoulitr BlueHdi.
Novinkový plug-in hybridní model pak přichází s tímto schématem. Základem pohonného ústrojí je známá a již zmiňovaná přeplňovaná benzínová šestnáctistovka PureTech, která zde disponuje výkonem 147 kW. Ta dále v rámci přední nápravy spolupracuje s elektromotorem o výkonu 81 kW. Výkon avizované motorizace a elektromotoru je pak díky osmistupňovému automatu přenášen na přední nápravu. Toto schéma je dále koncernem PSA využíváno i u svých ostatních plug-in hybridních vozů s pohonem pouze přední nápravy.
DS 7 je ale čtyřkolkou (která však nedisponuje „kardanem“), do akce tedy nastupuje druhý elektromotor, kterým je vybavena zadní náprava. Tento elektromotor dává výkon 83 kW, celkový kombinovaný výkon pohonného ústrojí plug-in hybridní DS 7 se tak dostává na velmi slušnou hodnotu 220 kW (300 koní) a 520 Nm točivého momentu.
DS 7 Crossback E-Tense nabízí 4 volitelné jízdní režimy. Jedná se o režim klasického hybridu, o 100% elektrický režim, sportovní režim a režim 4×4.
V praxi to znamená, že DS 7 se pokaždé aktivuje (nikoliv startuje) v elektrickém režimu. Následující ujetá vzdálenost se tedy obvykle odehrává, samozřejmě v závislosti na aktuálním stavu nabití baterie, nebo na aktuální potřebě výkonu, v čistě elektrickém režimu. V tomto režimu se o pohon stará výhradně zadní elektromotor. Údaje výrobce tvrdí, že s plně nabitou baterií dokáže vůz ujet až 58 km čistě na elektrickou energii. Já jsem se během týdenního testu dostal na hodnotu lehce pod 40 km (vše je samozřejmě odvislé od parametrů trasy, jízdním stylu atd.).
Vůz je vybaven baterií o kapacitě 13,2 kWh. Jeho nabíjení pak z klasické domácí zásuvky 230 V trvá mezi 7–8 hodinami, z veřejné dobíjecí stanice disponující výkonem 7,4 kW dobijete vůz za 1 hod 45 minut. Rychlonabíječkou pak E-Tense nabíjet bohužel nelze.
Stejně jako u ostatních „pluginů“ i u tohoto vozu samozřejmě platí jednoduché pravidlo, jakmile není v pohybu, měl by být ideálně nabíjen. DS 7 Crossback E-Tense totiž v elektrickém režimu nabídne opravdu velmi komfortní a tichou jízdu. Ve sportovním režimu s dostatečnou kapacitou baterie pak značně dynamickou jízdu. Díky svým proporcím se sice nejedná o žádného „zatáčkového“ specialistu, jeho pružné zrychlení je celkem ohromující. Přítomnost druhého elektromotoru, 300 koní výkonu a 520 Nm kroutícího momentu, je jednoduše znát.
V případě pravidelného dobíjení se budete dostávat na velmi přívětivé hodnoty spotřeby vozu, ty jsou vždy odvislé od stavu nabití baterií. Já jsem se s vozem pohyboval v rozmezí od 2,0 l/100km až po 8,5 l/100km.
Dále se musím zmínit také o systému DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, v rámci kterého dochází k jisté kooperaci přední kamery a adaptivního podvozku. Kamera snímá povrch před vozem a adaptivní podvozek je díky dostupným informacím schopen reagovat na aktuální povrch. Celý systém pak funguje do rychlosti 130 km/h a značně přispívá k jízdnímu komfortu.
Závěrem
Základní DS 7 Crossback je v nabídce již od 895 000 Kč včetně DPH, a to s přeplňovanou naftovou patnáctistovkou, manuálním „šestikvaltem“ a výbavou PERFORMANCE LINE.
Plug-in hybridní verze je pak k dispozici od 1 395 000 Kč včetně DPH. Zde se jedná o výbavu SO CHIC. Testovaná výbava GRAND CHIC pak startuje na částce 1 555 000 Kč včetně DPH. Konkrétně testovaný vůz se pak po sečtení veškeré příplatkové výbavy (DS CONNECTED PILOT, DS NIGHT VISION, HiFi systém FOCAL Electra, ventilace předních sedadel nebo panoramatické střešní okno) vyšplhal na celkem astronomickou částku 1 781 500 Kč včetně DPH.
V ceně vozu je již obsažena záruka na 5 let / 100 000 km a také ervisní smlouva FreeDrive na stejný rozsah. Ta obsahuje veškerý povinný servis, včetně práce servisu a také výměnu opotřebovaných dílů.
Vozy značky DS nám tedy aktuálně přináší jasný osobitý styl a velký smysl pro detail, vše pak pod taktovkou koncernu PSA. To samé samozřejmě platí i pro jejího zástupce kategorie SUV, tedy pro model DS 7 Crossback. Testovaná plug-in hybridní verze E-Tense navíc nabídne také úsporný provoz a díky koncepci s dvojicí elektromotorů umí být i značně dynamická. Její jedinou stinnou stránkou se pak pro mě stává vyšší pořizovací cena.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora