Mlha, déšť a automatické přepínání světel. Většina řidičů není vůbec vidět

Road 569044 640

Podzimní počasí je spojeno s častým deštěm a intenzivními mlhami. Oba meteorologické jevy mají jedno spolčené. Výrazně snižují viditelnost. Přirozenou reakcí řidiče by mělo být rozsvícení potkávacích světel, alternativně mlhovek. Moderní vozy se stále více snaží řidičům ulehčit a ti tak spoléhají na automatické přepínání světel. To s sebou přináší jeden velký problém.

V mlze nebo dešti světla nepřepnou

Velkým problémem automatického přepínání světel, tedy jednotlivých senzorů, které mají zareagovat je to, že nedetekují soumrak, a tak nijak nezareagují. Během mlhy nebo během deště senzor i nadále detekuje to, že intenzita světla je dostatečná k tomu, aby bylo i nadále použito jenom denní svícení.

Mohlo by vás zajímat:  Virtuální realita v autě? Testují se unikátní brýle. Jaká automobilka přichází s touto novinkou?

Reálná situace na silnici je však taková, že intenzita světla je sice dostatečná, ale vlivem mlhy nebo deště podstatně klesá viditelnost. A to i o stovky metrů. Na toto automatické přepínání světel nedokáže zareagovat. Proto můžeme při dešti nebo mlze potkat řadu řidičů s denním svícení.

Zvýšení rizika dopravních nehod

K čemu tento stav vede? Zvyšuje riziko dopravní nehody. V první řadě proto, že denní svícení funguje pouze tak, že je v předu obvykle zapnutý slabší pás diod, zatímco vzadu světla nesvítí vůbec. Rizikem tak může být naše neviditelnost pro toho, kdo nás dojíždí.

Mohlo by vás zajímat:  Audi Sport se vznětovým motorem – automobilka překvapuje

Druhým rizikem je to, že nemusíme být dobře vidět protijedoucími řidiči. Pás denních diod nemá takovou intenzitu jako klasická světla, či dokonce mlhovky. Protijedoucí řidič může nasadit k předjížděcímu manévru v domnění, že nic nejede. Realita však bude jiná.

Jaká je rada? Zapnout světla ručně

Jaká je rada pro ty, kdo spoléhají na automatické přepínání světel a senzor soumraku? Pokud se vyskytne mlha nebo déšť, nespoléhejte na techniku a raději světla přepněte ručně. Základní pravidlo s tím spojené je stále stejné: „Vidět a být viděn“. Stisknutí tlačítka nebo přetočení páčky na správnou polohu dokáže zachránit životy.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora