Dodge Charger

Představitelů pravých „Muscle Cars“ byla v šedesátých a sedmdesátých letech v USA slušná řádka. Chevy Camaro, Ford Mustang, Plymouth Barracuda či Pontiac GTO byli těmi nejznámějšími. Je tu však jeden zástupce amerických svalovců vyčnívající nad ostatní – Dodge Charger.


První Charger se dostal na trh 1. 1. 1966. Jeho podobnost s Dodge Coronet sice nelze zapřít, vždyť Charger je postaven na jeho základu, přesto však šlo o něco „jiného“. Především se od něj odlišoval podlouhlou splývavou zádí tzv. fastback, kterou jste mohli poprvé vidět u konkurentů Fordu Mustang a Plymouthu Barracuda. Vzhledem k rozměrům 5 170 x 1 915 x 1 364 mm (délka/šířka/výška) a hmotnosti 1 645 kg však patřil o třídu výš. To byl také důvod, proč byl osazen motory V8 oproti Fordu a Plymouthu, pod jejichž kapotami pracovaly vidlicové šestiválce. Základní jednotkou se stal motor V8 318 cui (318 cubic inch odpovídá objemu 5,2 litru) podával výkon 230 koní. Další motory v nabídce rostly objemem i výkonem, motor 361 V8 s objemem 5,9 l nabízel 265 koní, 383 V8 (6,3 l) 325 koní a třešničkou na dortu byl pak motor 426 Hemi (7,0 litru) s  výkonem 425 koní při 5 000 ot/min a brutálním točivým momentem 663 Nm při 4 000 ot/min. Hodnoty můžou být trochu zavádějíci, jelikož se jednalo o papírové hodnoty pro pojištění. Skutečný výkon ležel až na hranici 500 koní, se kterými měl Charger zrychlení z 0 na 60 mph za 6,4 sekund (později dokonce pod 5,5 sekund) a atakoval hranici 200 km/h. Převodovka se montovala standardně třístupňová automatická Torque-Flite, na přání se dodával čtyřstupňový manuál. Pod mřížkou chladiče byly skryty přední světlomety, naopak zadní byly nezvykle rozměrné. Ke standardní výbavě patřila čtveřice bezpečnostních pásů, čalouněný interiér i zavazadlový prostor, kontrolka tlaku oleje a tónovaná zadní skla. Za příplatek jste si mohli dopřát klimatizaci, elektrická okna nebo také elektrické ovládání zpětných zrcátek.

Mohlo by vás zajímat:  Ford GT90


V roce 1967 se nabídka sice rozšířila o motor 440 Magnum V8 o objemu 7,2 l s výkonem 375 koní, který byl cenově dostupnější než Hemi. Jízdní výkony nebyly vůbec špatné, ovšem i přesto na V8 Hemi neměl. Ten zůstal pro závodníky stále nejlepším agregátem s větším potenciálem.


Následující rok se Dodge Charger dočkal výrazné změny designu. Místo fastbacku se na výsluní dostal nový, velmi oblíbený tvar karoserie „Coke Bottle“. Upravená maska, redukce chromu a zapuštěné nárazníky spolu se čtyřmi zadními kruhovými světly tvořily styl, kterým si Dodge podmanil sportovně založené řidiče. Generace 1968 – 1970 je obecně považována za nejzdařilejší, nejlepší a také nejkrásnější. Na scénu přišel model R/T  s motorem Magnum 440 V8, u kterého byly posíleny brzdy, vylepšení se dočkalo odpružení a auto se posadilo na širší kola s pneumatikami F70x14. Objevily se dvě koncovky výfuku a v interiéru panel přístrojů „rallye“. I v oblasti bezpečnosti byl vidět pokrok, standardem se staly opěrky hlavy předních sedaček, bezpečnostní pás pro cestujícího sedícího uprostřed a uzamykatelné elektrické ovládání oken. Nepřehlédnutelné byly i pro Charger R/T typické příčné pruhy „Bumble bee stripes“. Na výběr bylo k dispozici 6 barev interiéru a 17 barev exteriéru. Prodej vozu výrazně vzrostl na hodnotu 96 100 (17 665 ve verzi R/T a jen 475 s motorem Hemi) a předčil tak plánovaný prodej 35 000 kusů, který zhruba odpovídal ročnímu prodeji první generace.

Mohlo by vás zajímat:  Toyota AE86


Rok 1969 se opět nesl spíše ve stylingových změnách. Zadní kulatá světla nahradily široké skupinové světlomety, přední část oživila svislá mřížka chladiče. Zajímavější změnou byly modely Special Edition – SE, Daytona a Charger 500. Verze SE byla v podstatě luxusněji vybavený Charger. Zajímavější byly zbývající dva modely, jež měly za úkol podpořit Dodge v závodech NASCAR, kde jasně dominoval Ford. Prvním krokem byl Charger 500 s motorem 440 Magnum (za příplatek Hemi) s mírně poupravenou aerodynamikou karoserie, ve které Dodge za Fordem zaostával. Daytona byla odvozena od Chargeru 500, ovšem s podstatnými karosářskými změnami. Na zádi trůnilo masivní přítlačné křídlo a na kapotě přibyl dlouhý špičatý výstupek, což mělo za následek razantní zlepšení aerodynamiky (součinitel odporu vzduchu Cx = 0,28) a bylo tak možné dosahovat rychlostí i přes 300 km/h.


Další rok přinesl jak jinak další sérii designových vylepšení. Přední část se zbavila masky chladiče a dostala jen masivní chromovaný rám. Opět byla lehce pozměněna zadní světla. Objevila se nová pohonná jednotka Six Pack 440 s výkonem 390 koní. Od Magnumu 440 se lišil třemi dvoukomorovými karburátory namísto původního jednoho čtyřkomorového.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Ferrari 365 GT


Dodge sice zatraktivňoval nabídku efektními bonusy, například vysunovacím sáním nad kapotu, ale prodeje pomalu a jistě klesaly a znamenalo to postupný konec éry Muscle Cars. Navíc kvůli emisním limitům a inovacemi v podobě jiné metodiky měření výkonu klesaly počty koňských sil u všech motorů.  Rok 1974 znamenal konec motoru Hemi a o rok později přichází nová generace, zcela jiná než ta předchozí. Auto bylo menší s odlišným stylingem (základ Chrysler Cordoba), čímž ztratil svou osobitost, náboj a také prodejní čísla.


Dodge Charger si zahrál v několika filmech, za zmínku rozhodně stojí dle mého názoru jedna z nejlepších a nejvěrnějších filmových automobilových honiček ze snímku Bullitův případ, kde Steve McQueen ve Fordu Mustang nahání v ulicích San Franciska Billa Hickmana právě v Dodge Chargeru první generace. Charger se objevil i ve snímku Rychle a zběsile nebo Dukes of Hazard.


Tohle auto je osobnost, ze které číší skutečná síla a krása zároveň. Může stát na parkovišti, nebo pomalu jet po ulici a stejně z něj budete mít respekt. Pokud někde uslyšíte otázku, které auto je vlastně tím pravým „American Muscle Car“, vězte, že je jím právě Dodge Charger.