Automobilový průmysl je v České republice tahoun ekonomiky. Nutno říci, že poslední měsíce se objevují zprávy o tom, že poptávka na zahraničních trzích pomalu klesá. Na výrobě vozidel v České republice se to však nijak výrazně nepodepisuje. Je pravdou, že meziročně došlo k poklesu, ale jedná se o velmi zanedbatelné číslo. Onen pokles je v porovnání první poloviny roku 2019 s první polovinou roku 2018 pouze o zhruba 2 procenta.
Vyrobilo se 747 tisíc vozů
Jak vypadá produkce vozů v reálných číslech? Za prvních 6 měsíců letošního roku se v celé České republice vyrobilo zhruba 747 tisíc vozů. Největší podíl na tom má Škoda Auto se svými závody. Z jednotlivých výrobních linek vyjelo během první poloviny letošního roku 469 974 vozů. Na druhém místě v produkci je nošovická fabrika Hyundai, kterou opustilo 160 400 nových vozidel. Třetí místo už je jasné. Jde o TPCA, kde došlo k produkci 116 633 vozů.
U některých pokles, u jiných růst
Jak se počet vyrobených vozů podepsal na celkové statistice výroby aut v ČR? Mladoboleslavská Škoda byla spojena s menším poklesem, a to zhruba o 1,5 procenta, což není nic výrazného. Pokles zaznamenal také Hyundai, a to celkem výrazný. Zde se vyrobilo o 6,3 procenta vozů méně, než v první polovině loňského roku. Automobilka však dodává, že se jedná o plánované číslo, kterým je reagováno na pokles zahraniční poptávky. Tahounem ve výrobě aut v České republice se tak stává TPCA, kde se letošní rok mohou těšit z nárůstu o 5,9 procenta. Stále to však nestačí k tomu, aby si produkce vozidel v ČR udržela stejná čísla jako loni. Celkově za rokem 2018 zaostáváme o 1,9 procent.
Lehce klesla i výroba nákladních vozidel a autobusů
I když osobní automobily jsou dominantní, nelze zapomínat na fakt, že Česká republika má tradici i ve výrobě nákladních vozidel a autobusů. I tady byl vzhledem k nižší poptávce zaznamenán mírný pokles. Opět se však nejedná o nic výrazného a znepokojujícího. Oproti první polovině loňského roku to bylo o 1,3 procenta.