Lexus ES 300h F SPORT TOP – sportovní kabát pro hybridní technologii

7

O aktuálně testovaném Lexusu ES 300h F SPORT TOP jsem se již zmínil v recenzi, naposledy testovaného kousku této automobilky, Lexusu LS.

Právě při jeho přejímce stálo toto ES F SPORT hned vedle přebíraného „elesa“ a já jsem v tu chvíli nevěděl, jakému vozu mám věnovat větší pozornost. Zda majestátnímu LS či sportovně střiženému ES. Už tenkrát na mě nové ES svým vnějším vzhledem udělalo obrovský dojem. Týden se pak s týdnem sešel a já si k redakčnímu testu odvážím právě zmíněné ES 300h F SPORT TOP.

Nový Lexus ES by se měl, alespoň pro evropský trh, stát důstojnou náhradou modelu GS. Tady to ale model ES nebude mít rozhodně jednoduché. S pohonem pouze přední nápravy, s možností volby pouze jediné varianty pohonného ústrojí, nebo s novou podvozkovou platformou, kterou vůz sdílí například s novou Toyotou Camry, by se mohlo zdát, že oproti původnímu GS, není moc co nabídnout. Opak je ale pravdou, nová již sedmá generace tohoto modelu toho nabízí opravdu hodně.

Jízdní projev

Testovaný Lexus ES 300h F SPORT TOP disponoval, stejně jako ostatní nabízené specifikace, čtyřválcovým benzínovým motorem o objemu 2,5 litru. Tato motorizace je dále podporována elektromotorem a automatickou převodovkou e-CVT. 

Musím konstatovat, že první jízdní dojmy byly celkem očekávané, všudypřítomný komfort je doplněn plavným a tichým jízdním projevem, vše přesně tak, jak jsem si u značky Lexus, již zvykl. Po delší době opět usedám do vozu s hybridní technologií a mozek se automaticky přepíná do „hybridního“ režimu přemýšlení. Hra s plynovým pedálem je od klasického pohonného ústrojí lehce odlišná, stejně tak odlišný je i přístup k brzdám. Samotné rozjezdy se pak stávají jistou hrou, při které se snažíte co nejvíce oddálit sepnutí spalovacího motoru. Výborné odhlučnění vozu v kombinaci s jízdou čistě na elektrickou energii udělá z každodenní ranní dopravní zácpy balzám na duši.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Škoda Yeti 2,0 TDI 4x4 DSG - Cesta z města

Testovaný, vzhledově opepřený, F SPORT vypadá opravdu velmi dobře. Prvky optického paketu zahrnující devatenáctipalcové disky s nízkoprofilovým obutím, jinak tvarovaný přední nárazník, přední maska, nebo lak v barvě safírové modré mu dodávají na jisté dravosti a dynamice.

V kontextu s vnějším vzhledem pak může dojít k lehkému zklamání, a to poté, co se s vozem svezete. Avizovaná dynamika, která z něj navenek jednoznačně čiší, tak tu v rámci jízdního projevu moc neočekávejte. F SPORT se sice od ostatních verzí liší v základu tvrdším a adaptivním podvozkem, jehož tvrdost je odlišná od zvoleného jízdního režimu, motorizace je však bohužel stále stejná.

Pohonné ústrojí pro aktuálně všechny verze Lexusu ES tvoří zážehová čtyřválcová jednotka pracující v Atkinsonově cyklu, disponující výkonem 131 kW a 220 Nm točivého momentu. Jednotku dále podporuje v tomto případě jeden elektromotor o výkonu 88 kW a 202 Nm točivého momentu. Celkem tedy kooperace benzínové jednotky a elektromotoru disponuje výkonem 160 kW. Pohonné ústrojí je pak doplněné o automatickou bezestupňovou převodovkou e-CVT.

Konkrétně se jedná o nové hybridní pohonné ústrojí, s jehož obdobou jsem se setkal již v Lexusu LS, a které se vyznačuje možností jízdy čistě na elektrickou energii až do rychlosti 120 km/h. Pole působnosti hybridu se tak přesunulo z již tradičního městského prostředí i na okresky a dálnice, kde při dostatku kinetické energie umí elektrikou jemně doťukávat mírnou potřebu výkonu bez pomoci spalovacího motoru.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G AT Revolution - i po modernizaci stále na výbornou

Přistoupíte-li na onu „hybridní“ hru a budete o samotném jízdním stylu přemýšlet, odmění vás Lexus ES zajímavou spotřebou.  Já jsem se s ní v rámci týdenního testu pohyboval okolo hodnoty 4,8 l/100km.

Exteriér

Originální a odvážné pojetí aktuálních vozů Lexus se propisuje i do nového ES. Ohromná prolomená přední maska, uhrančivý pohled přední partie, necelých pět metrů dlouhý elegantní boční profil, nebo propracovaná zadní partie, to vše jsou atributy, pro které si sedmou generaci Lexusu ES jistě oblíbíte. Verze F SPORT již tak slušivému vozu dodá navíc lehce sportovní šmrnc a to nejen v exteriéru, ale i v interiéru. 

Interiér

Interiér ohromí svojí prostorností, a to nejen na předních, ale hlavně na zadních pozicích. Rozvor vozu 2870 mm a délka necelých pět metrů se na vnitřním prostoru podepsali opravdu velmi pozitivně. U Lexusu již celkem tradičně musím ve chvále interiéru i nadále pokračovat. Precizní zpracování a kvalitní materiály na vás jednoduše volají z každého koutu vozu.

Z ladné palubní desky vystupuje 12,3 palce široký displej palubního infotainmentu, ten není dotykový a u Lexusu se již tradičně ovládá touchpadem, který je umístěn na středovém panelu hned vedle voliče automatické převodovky. Tato koncepce ovládání infotainmentu není pro svoji složitost již dlouhodobě v oblibě, myslím jsi však, že je to jen o zvyku a jako hrdý majitel Lexusu, si jistě zvyknete velmi rychle.

Testovaná verze F SPORT se v interiéru oproti ostatním verzím liší v pojetí samotných pedálů, volantu, sedadel, nebo v přístrojovém štítu. Sportovní masivní a multifunkční volant se znakem F SPORT je obšitý perforovanou kůží, která je dále aplikována také na hlavici voliče automatické převodovky. Přístrojový štít před řidičem je pak vybaven elektronicky posuvným „budíkem“, který svoji grafiku mění na základě zvoleného jízdního režimu. Volba jízdního režimu či vypínání stabilizace pak probíhá v horní části kapličky přístrojů, a to za pomoci dvojice válcovitých ovladačů, na jejichž chuť jsem zatím stále nepřišel.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Porsche 914

Ticho panující na palubě pak umí velice profesionálně „zhatit“ audiosystém Mark Levinson disponující 17-ti reproduktory, který hraje jednoznačně famózně.

Závěrem

Lexus ES s jeho již sedmou generací v segmentu vyšší střední třídy nabídne atraktivní a originální vnější vzhled. Jeho pojetí je plně v duchu aktuálního rukopisu vozů této značky. Prostornost interiéru je pak jednoznačná, stejně tak jako jeho kvalitní a prémiové zpracování.

Konkrétně testovaný F SPORT TOP nabídne navíc nejen slušivý sportovní kabát, ale i jistý přesah do interiéru vozu. Stran jízdního projevu od něj navíc očekávejte akorát tvrdší a adaptivní podvozek. Nabízené jediné hybridní ústrojí ve výsledku není vůbec špatné, výkonově sice nikterak nevyčnívá, ale potentní rozhodně je.

Lexus ES 300h je aktuálně v akční limitované nabídce FIRST EDITION možné pořídit již od 999 000 Kč bez DPH a to v provedení ELEGANCE PLUS. F SPORT PLUS pak v rámci této nabídky pořídíte od 1 099 000Kč bez DPH.

Námi testovaný kousek ve verzi F SPORT TOP pak startuje s cenou 1 730 000 Kč včetně DPH.

Lexus ES je vozem, který nabídne mnoho zmíněných pozitiv, k negativům bych uvedl možnost volby pouze jediného pohonného ústrojí, zde by si totiž zrovna testována verze F SPORT zasloužila nalít trochu živé krve do žil.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora