Škoda Kodiaq RS 2.0 BI-TDI 4×4 DSG – je praktický, prostorný, pohledný a nově také „eresový“

0

Škoda Kodiaq, toto až sedmimístné rodinné SUV je na trhu již delší dobu. Teprve až nedávno se tento model dočkal pořádné motorizace a s ním spojené specifikace RS. Na první pohled možná trochu nelogické spojení, ale věřte, že funguje velice dobře. Škodovka své modely RS jednoduše umí, ve výsledku se totiž nejedná o žádný nekompromisní sportovní nástroj, zpravidla vždy jde o vůz, který neztratí nic ze své původní prostornosti a praktičnosti, navíc je pak vybaven dravějším vnějším vzhledem a dynamičtějšími jízdními vlastnostmi. A přesně takový je i nový Kodiaq RS.

Modely RS, v posledních letech, značně plní kolonky prodejnosti automobilky Škoda. Dalo se tedy očekávat, že i model Kodiaq dostane tuto vrcholnou specifikaci. Po variantách Scout a Sportline přichází i nejvrcholnější verze RS. „Eresový“ Kodiaq dostal do vínku dvoulitrové naftové biturbo disponující výkonem 240 koní a nemalých 500 Nm točivého momentu. To vše ve spojitosti se sedmistupňovým DSG automatem a pohonem všech kol.

Svůj týdenní redakční test jsem bohužel začal poněkud netradičně. Testovaný Kodiaq RS jsem si domů přivezl na odtahovce. Ihned po vyzvednutí a ujetí asi dvou kilometrů se mi podařilo prorazit zadní pneumatiku. Podotýkám zadní, o žádnou nedobržděnou zatáčku se tedy nejednalo : – ). Moje chyba to ale byla, to přiznávám. Bohužel však nastala situace, kdy zjistíte, že v pneumatice máte třícentimetrovou díru, v kufru místo rezervy trůní baterie a pouze opravná lepící sada, no a aby toho nebylo málo, hodinky vám ukazují šest večer. Můj prvotní nápad sehnat jiné rezervní kolo se pro velikost samotných brzd poměrně rychle rozplynul. Asistenční služba mi pak nabídla akorát odtah vozu do servisu. Příslib doručení jiného kola, a to hned následující den přímo od zástupce Škoda Auto mi byl dostatečnou útěchou pro to, abych sehnal odtah vozu jen do místa bydliště. Doručení kola proběhlo následující den úspěšně, a já bych rád touto cestou poděkoval zástupcům automobilky Škoda za promtní součinnost při řešení této situace.

Mohlo by vás zajímat:  Test PEUGEOT 508 SW PSE - povedená modernizace podpořená vrcholným plug-in hybridním pohonem

Exteriér RS 

Kodiaq RS svým vnějším vzhledem vychází z verze Sportline. A to je provedení Kodiaqu, které je již samo o sobě velmi šmrncovní. Kodiaq RS pak tento look posouvá zase o malý stupínek výše. Vůz je opepřen jinými nárazníky, zadní je navíc vybaven kontinuální odrazkou na celou šířku vozu. Zadní partie dále disponuje dvojicí efektních koncovek výfuku. O funkčnosti obou koncovek si však můžeme bohužel nechat jen zdát. V pření partii pak nechybí plaketa RS s červeně zbarveným písmenem „V“, která je umístěna na přední masce. Vůz je pak posazen na dvacetipalcová kola Xtreme nad jejíchž designem jsem se již rozplýval u dříve testované Octavie RS 245. 

Vnější vzhled „eresového“ Kodiaqu se dle mého názoru nemůže nelíbit. Škodovka své „ostré“ modely jednoduše umí.

Interiér RS

Interiér Kodiaqu RS vás hýčká kombinací kůže a alcantary s všudypřítomným prošíváním červenou nití. Přední sportovní sedadla s integrovanou opěrkou disponují dobrým bočním vedením. Ve výsledku jsou však velmi pohodlná a prostorná. S vozidlem jsem v jednom dni absolvoval cestu z Prahy do Opavy a zpět a k sedadlům nemám jedinou výtku. Pozice v druhé řadě sedadel disponují velmi dobrým prostorem pro nohy, opěráky pak stejně, jako přední pozice logem RS. Testovaný kousek navíc disponoval sedmimístnou specifikací, s přístupem a prostorem na těchto pozicích je to u vozů této třídy tak nějak podobné. Přístup je celkem složitý a místa je tu poskrovnu.

Ohledně palubní desky, zde se odehrává vše, co od vozů značky Škoda již očekáváme. Interiér je dobře ergonomicky řešený, je přehledný a prostorný.

Jízdní dojmy

Dvoulitrová biturbo motorizace je z koncernových vozů již celkem známá, pod kapotou vozidla značky Škoda se však objevila poprvé. Tato potentní motorizace v tomto případě spolupracuje se sedmistupňovým DSG automatem, kterému už celkem pravidelně nebývá, co vytknout. Naopak bych ho pochválil za jeho logické vyřazovaní a snahu o co nejčastější „plachtění“ (jízdy na volnoběh), a to i bez aktivace ekonomického jízdního režimu. Dále velmi aktivně, občas až překvapivě, využívá mocného kroutícího momentu a nikterak výrazně nepodřazuje. Pokud si tedy sami neřadíte pádly pod volantem, nějaké zběsilé sportovní střídání kvaltů od dvouspojkové převodovky neočekávejte.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Toyoty GR Yaris – jednoduchá cesta k úspěchu

Kodiaq RS disponuje známými jízdními režimy, od režimu Eco, Normal, Comfort, Sport a Individual až po režim Snow. Odtud se pak odvíjí velká rozmanitost jízdního projevu vozu. Volba režimu má totiž klasicky přesah do fungování převodovky, podvozku, řízení, nebo do zvukového projevu vozu.

V režimu Eco, Normal a Comfort se dočkáme jízdního projevu celkem klasického Kodiaqu. Posilovač řízení je velmi aktivní, převodovka přeřazuje velmi brzy (v kontextu s již zmíněným velkým kroutícím momentem, o který se vůz může opřít, opravdu brzy), podvozkově je pak Kodiaq velmi komfortní, v režimu Comfort pak příjemně plavný a houpavý. Podvozek velmi dobře maskuje jeho dvacetipalcová litá kola, která jsou obuta na pneumatikách o rozměru 235/45 R20. S volbou jízdního režimu se také mění intenzita „falešného“ zvuku motoru, který jde ze „soundgenerátoru“, který je umístěn ve spodní části vozu. Zmiňovaný zvukový projev vozu je pak výsledkem nového řešení, které automobilka nazývá Dynamic Sound Boost. Nejedná se o žádný zvukový projev jdoucí do interiéru vozu z příslušného audiosystému, jedná se o nové řešení, které disponuje jakýmsi „reprákem“ umístěným u levé „funkční“ koncovky výfuku. Intenzita zvukového efektu, který je pouštěn do exteriéru je tedy odvislá od zvoleného jízdního režimu. Prezentace onoho falešného zvuku do exteriéru, mi v tomto případě přijde poněkud obhajitelnější, než distribuce do audiosoustavy uvnitř vozu.

Mohlo by vás zajímat:  Test Toyoty Highlander 2.5 Hybrid i-AWD – sedmimístné rodinné SUV, které umí být i úsporné

Nejintenzivněji je zvuk celkem logicky prezentován v režimu Sport. V tomto režimu navíc celkem znatelně přitvrdí samotný podvozek, ztuhne řízení a převodovka pracuje o poznání intenzivněji. Individuální režim pak jednotlivá nastavení umožňuje kombinovat, personalizovat.

Spektrum jízdních profilů a s nimi spojené jízdní vlastnosti jsou opravdu široké. Kodiaq umí být velmi krotký a plavný, na druhou stranu umí značně přitvrdit. Ryze sportovní vůz v něm ale nehledejme, i když síly má na rozdávání. Oněch 500Nm točivého momentu ve spojitosti s pohonem všech kol umí zatahovat opravdu velmi slušně. Start s aktivovaným systémem Launch-Control je docela slušná palba, právě v kontextu s pohonem všech kol. Kdy na rozdíl od již zmiňované Octavie RS 245 nemáte sebemenší problém s přenosem výkonu vozu přímo na vozovku.

Hodnocení

Automobilka Škoda umí své modely RS velmi dobře vyvážit. Vozy disponují svoji původní praktičností a účelností, přesto mají šmrncovní vzhled a umí nabídnout i dynamické jízdní vlastnosti. To vše za celkem přijatelné pořizovací ceny.  A jak už jsem v úvodu uvedl, stejně tak tomu je i v případě testovaného Kodiaqu RS. Škoda Kodiaq RS je tedy vozem, který dostal o poznání sportovnější kabát, v interiéru pak slušivou kombinaci alcantary, kůže a červeného prošívání. Díky dvoulitrové biturbo motorizaci a pohonu AWD pak umí nabídnout také ostřejší jízdní styl. Pořád se však jedná o prostorný vůz, který umí být i sedmimístný, a ve kterém když strávíte celý den na cestě, nezanechá na vás žádné následky.

Při pohledu do ceníku, Škodu Kodiaq RS pořídíte od 1 189 900Kč včetně DPH. Za uvedenou pořizovací cenu dostanete jednoduše hodně muziky, konkrétně tedy velmi dobře vybavený vůz s potentní motorizací. Cenu bych tedy hodnotil jako adekvátní. Škodu Kodiaq RS potom jako povedený vůz, který toho umí opravdu mnoho nabídnout.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora