Citroën Berlingo 1.5 Blue HDI SHINE – více stylu pro novou, stále praktickou a prostornou, generaci

2

Citroën Berlingo, jeho první generaci jsme na trhu zaregistrovali již v roce 1996. Nyní tu však máme zcela novou, třetí generaci.

V kategorii MPV je tento vůz velmi oblíben a v rámci automobilky Citroën se jedná o nejprodávanější model. Berlingo bylo vždy praktickým vozem, které kladlo velký důraz na svůj bohatě dimenzovaný vnitřní prostor. A jinak tomu není ani u jeho třetí generace.

My jsme si jeho testování rozdělili s kolegou Martinem, tedy i jeho názor na tento vůz si v této recenzi můžete samozřejmě přečíst.

Vnější vzhled 

Aktuální designový směr automobilky má jasně rozpoznatelný rukopis napříč celým portfoliem značky. Tento rukopis se aktuálně propsal i do nového Berlinga. Přední partie vozu disponuje pro značku tak aktuálně typickou „dvojitou tváří“, kde v horní části probíhá dvojice chromovaných linek s integrovaným znakem, mezi které jsou vcelku vkusně umístěna světla pro denní svícení. Spodní část přední partie pak disponuje klasickými světly a maskou chladiče, které opticky spojuje jejich podobný obrysový tvar. Boční profil vozu pak oživují, v reálu, velmi praktické prvky airbumb. Dále zde dochází k potlačení áčkových a céčkových sloupků za pomoci černé folie a optického propojení jednotlivých prosklených částí.  Zadní partie bohužel moc prostoru pro nadšení neposkytne, její pojetí je čistě praktické a utilitarní. Maximalizace zavazadlového prostoru má za následek striktně svislou orientaci zadních dveří a svisle orientované zadní lampy. V této partii je pak Berlingo nejvíce podobné svému předchůdci.

Aktuální třetí generace se nabízí ve dvou délkách (4,4 a 4,75m), obě pak v pěti nebo sedmimístném provedení.

Hravost v jeho vnějším pojetí je pak podpořena velkou škálou barev, které mohou být doplněny o tzv. balíčky Pack Color, které svým bílým nebo oranžovým zbarvením zvýrazňují lišty kolem mlhových světel a bočních ochranných prvků.

Citroën Berlingo třetí generace si tedy i nadále ponechává své krabicové tvary, které ve výsledku mají jasné opodstatnění, jeho vnější kabát je však velmi hravý a nápaditý.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Isuzu D-Max v provedení Double Cab

Praktičnost a prostornost v interiéru

Prostornému interiéru vévodí poměrně objemná palubní deska. V její středové části byl u testovaného vozu celkem odvážné vztyčen displej palubního infotainmentu. Volant potěší svojí multifunkčností a příjemnou tloušťkou obvodového věnce. Palubka přístrojů před řidičem je pak klasická analogová s palubním počítačem uprostřed.

U testované verze bych chtěl pochválit výsuvný head-up displej, který v kombinaci s funkcí čtení dopravních značek má pro vás vždy ty správné a aktuální informace. Po stránce vnitřní ergonomie funguje palubní deska celkem dobře, jedinou výtkou je poněkud zhoršený přístup k ovládačům, které jsou umístěné přímo za řadící pákou.

Ideální pozici za volantem si pak, díky vysoké stavbě karoserie, najde předpokládám každý. Druhá řada, to je trojice samostatných sedadel, které disponují mechanismem, který umožní sedačky lépe sklopit k podlaze a s rovinou kufru tak vytvořit skoro ideální rovinu. Úložné prostory vozu jsou bohatě dimenzovány, od dutin v podlaze, po odkládací polici pod stropem, která probíhá podél, pod celou střechou vozu. V přední části na ní pak navazuje příčně orientovaný úložný prostor nad řidičem a spolujezdcem. V zadní podstropní části pak naleznete úložný box, který se vyklápí směrem dolů. Samotný zavazadlový prostor pak nabídne nemalých 775 l objemu po plato, po strop pak 1355 l. Po sklopení sedadel druhé řady dostáváte prostor o objemu 3000 l. Kufr je za ohromnými vraty výborně přístupný, a to i díky nízké nakládací hraně.

Interiér Berlinga je oproti vnějšímu pojetí vozu celkem příjemně zdrženlivý. Barevné pojetí sedadel je jedna z mála věcí, které umí interiér celkem decentně a vkusně oživit.

Motorizace 

Třetí generace Berlinga dostala nový 1.5 BlueHDi přeplňovaný naftový motor, který se nabízí hned ve třech výkonových variantách. Jedná se o verze s výkonem 56, 75 a 96kW. My jsme krotili tu nejsilnější z nich, tedy 96kW. Musím konstatovat, že mě motor velmi mile překvapil svým projevem, a to jak po stránce hluku a vibrací, tak i po stránce výkonu. V kontextu s velikostí vozu vám tato motorizace poskytuje příjemnou jízdní dynamiku, a to při celkem slušné spotřebě. My jsme se s ním během našeho týdenního testu pohybovali okolo 6,5 litrů nafty. Berlingo se dále nabízí také s benzínovými jednotkami 1.2 PureTech o výkonech 110 a 130 koní.

Mohlo by vás zajímat:  Test Volkswagen Multivan T7 s benzinovým dvoulitrem: Kde ostatní končí, tohle MPV teprve začíná

Podvozek vozu, jsme v kategorii rodinných MPV, je celkem logicky naladěný spíše do komfortu, bez nějakých větších náznaků naklánění. Testovány vůz dále disponoval systémem Grip Control, který upravuje chování vozu na různých površích. Dále pak asistentem udržující stálou rychlost při jízdě z kopce (prudkého svahu). Jedná se o asistenty, které jsem si již dříve vyzkoušel při testování Citroënu C3 Aircross. U Berlinga mi však dávají zase o stupeň menší smysl než u zmiňovaného Aircrossu.

Na druhou stranu bych rád pochválil velkou manévrovatelnost Berlinga, kterou nejvíce oceníte například při parkování. Velký rejt a parkovací kamera vám umožní zaparkovat na místech, které nejsou o moc větší, než je samotné Berlingo.

Mé hodnocení

Citroën Berlingo v základním délkovém provedení M a základní výbavou LIVE pořídíte s benzínovou jednotkou 1.2 PureTech (110 koní) a manuální převodovkou již od 379 900 Kč včetně DPH. V tom samém provedení, ale s dieselem 1.5 BlueHDi (75 koní) pak od 394 900 Kč včetně DPH.

Námi testovaný vůz, který disponoval základní délkou M, výbavou SHINE, nejsilnější naftovou motorizací 1.5 BlueHDi (130 koní) a manuální šestistupňovou převodovkou pak startuje na 534 900 Kč včetně DPH. Za automat pak dáte o celých 50 000 Kč navíc.

Citroën Berlingo třetí generace si i nadále ponechal svoji léty prověřenou koncepci, která převážně disponuje velkým vnitřním prostorem, nebo dvojicí posuvných bočních dveří pro posádku v druhé řadě. Nově přichází s novou dieselovou jednotkou 1.5 BlueHDi, která v nejsilnějším testovaném provedení disponuje příjemnou kombinaci mezi výkonem a spotřebou.

Ačkoliv nejsem úplným příznivcem této kategorie vozidel, musím přiznat, že nové Berlingo na mě udělalo opravdu velmi dobrý dojem.  

Mohlo by vás zajímat:  TEST Alfa Romeo Spider

Berlingo a Martin: „Nákladní osobák nebo osobní náklaďák?“

Berlingo je ideální kompromis pro ty, kteří chtějí v autě vozit rodinu, aniž by se museli vzdát špetky komfortu, ale zároveň potřebují sem tam vozit i rozměrnější náklady. A nemohou, nebo z nějakého důvodu nechtějí mít dvě auta. Doba je jim v tomhle nakloněna, protože s tím, jak se postupně zdokonalují a modernizují osobní automobily, ty užitkové nezůstávají nijak pozadu. Už to nejsou strohé plechové krabice, kde můžete vajgly típat o zem, protože nehrozí, že by chytlo nějaké polstrování, natož snad koberečky. Moderní užitkové vozy jsou již důstojné pracoviště se všemi vymoženostmi, které dnešní automobilový svět nabízí.

Osobně se ze začátku musím trochu zkalibrovat na tu velikost, auta je opravdu pořádný kus, což z fotek patrně ani moc nevynikne. Chvilku mi tak trvá, než si v pražském hustém provozu najdu svůj prostor, ale právě všechny ty vychytávky mi tento proces usnadňují. Hlídač mrtvého úhlu, senzory upozorňující na všemožné překážky, dokonce je tu přítomen i head-up displej, abych nemusel přesouvat zorné pole z předního okna…

Motor je silný tak akorát, aby poskytoval rozumný zátah, ale zároveň nijak nezruinoval vaši peněženku. Tomu napomáhá i manuální šestistupňová převodovka, která při dálničních přesunech umí oproti pětikvaltu ušetřit zhruba tisíc otáček, a tudíž se spotřeba opět stlačí o něco dolů. Interiér je praktický a nepostrádá styl, tříbarevné čalounění sedaček má šmrnc a po chvilce hledání nacházím i vtipně umístěné držáky na pití, nad bočními výdechy klimatizace. Jen ta výška se může zdát možná až zbytečně velká, ale určitě nastanou situace, kdy se naopak bude hodit.

Za mě rozhodně palec nahoru, po pár strávených dnech si toto auto dokáži představit jako to jediné ve své garáži.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora