I když paliv, na která jezdí auta, není zase až tolik, vyznat se v nich může být někdy nadlidský úkol. Mnoho řidičů má často vrásky na čele jak z toho, kdy zjišťují, na co jejich auto vlastně jezdí, tak z toho, co do něho musí u benzinové pumpy natankovat. Jak se ve zkratkách vyznat a co označují? A která varianta je vhodná právě pro auto, se kterým ke stojanu přijedeme?
Osvědčení o registraci vozidla
Malý technický průkaz, oficiálně osvědčení o registraci vozidla. To je dokument, ve kterém lze najít, na co auto, ve kterém sedíme, jezdí. Zjistit to potřebujeme třeba u půjčených aut nebo u aut služebních. Ne všichni ale mohou být moudří z toho, co znamená zkratka BA nebo NM. Jak si je interpretovat? Jednoduše. BA znamená benzín a NM motorová nafta. U moderních vozů se může objevit také EL, značící možnost jízdy i na elektřinu.
Čerpací stanice
Podle malého technického průkazu už víme, zda jezdíme na benzín, nebo na naftu. Zádrhel však může nastat na čerpací stanici. Málokde najdete nápis „benzín“ nebo „nafta“. Když už jsou paliva značená slovně, tak mnohdy pod obchodními názvy, ze kterých není vždy vše úplně jasné. Moderní standardizace však přichází se štítky, které by měly jasně označit, co je ve stojanu k dispozici. Kolečka E5, E10 nebo E85 značí, že jde o benzinový typ paliva. Naopak čtverečky B7, B10 a XTL označují naftové palivo.
Víčko palivové nádrže
Výběr tankovacích pistolí se nám zúžil na několik konkrétních. Jak ale z daných několika vybrat tu správnou? Obvykle by mělo pomoci víčko nádrže. U moderních aut zde bude právě příslušný kulatý nebo čtvercový štítek s přesným označením. A to palivo, které je na víčku vyznačeno, natankujeme. V tu chvíli zjistíme, že použití osvědčení o registraci vozidla bylo vlastně zbytečné. Tu hlavní informaci jsme se dozvěděli až na poslední chvíli, po otevření víčka nádrže.
Zdroj: https://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-6101_en.htm