Jakmile se na semaforu rozsvítí zelené světlo, řada řidičů vyrazí jako splašení. A to je velká chyba, jelikož si neuvědomují, že se tímto svým jednáním dopouští chyby. Poté na křižovatkách vznikají nepříjemné situace, které mohou končit jak odřenými plechy, tak i vážnějšími zraněními. Přitom stačí znát pravidla silničního provozu, a tedy vědět, že zelená na semaforu ještě automaticky neznamená, že můžeme jet kamkoliv.
S šipkou, nebo bez?
To hlavní, co rozhoduje, je podoba zeleného světla. Pokud je klasicky kulaté, bez zelené šipky, univerzální automatická přednost rozhodně neplatí. Sice můžeme do křižovatky vjet, ale stále v ní máme určité povinnosti a stále musíme myslet na to, že jsou i ostatní účastníci silničního provozu. A těm, i když máme zelenou, musíme dát přednost. Komu konkrétně a kdy?
Řidiči v protisměru
Pokud se na semaforu rozsvítí zelená a my máme v plánu pokračovat nikoliv rovně, ale odbočovat vlevo, je třeba myslet na to, že nemáme automatickou přednost. Pokud zelená nemá tvar šipky, znamená to pro nás, že musíme dávat přednost protijedoucím vozidlům. A to jak těm, kteří jedou rovně, tak i těm, kteří odbočují vpravo – tedy pokračují stejným směrem, jakým máme v plánu pokračovat my. Teprve až tito ostatní dokončí manévr, můžeme ho dokončit i my a bezpečně, dle předpisů odbočit.
Chodci na přechodu
Kdo se na rozsvícenou zelenou rozhodne odbočit vpravo, měl by být také na pozoru. Je sice pravdou, že v případě aut nemusí dávat nikomu přednost. S těmi protijedoucími, co jedou rovně, se nemá šanci střetnout. A ti řidiči, co odbočují stejným směrem, musí dávat přednost jemu. Riziko však existuje u pěších. Není nic neobvyklého, že v ulici, kam odbočujeme, bude přechod pro chodce, na kterém svítí zelená. V případě naší zelené tedy musíme před dokončením manévru dát pozor na chodce, kterým je nutné dát přednost. I proto, že také oni mají zelenou.
Zdroj: https://www.td.gov.hk/en/road_safety/road_users_code/index/chapter_2_for_pedestrians/using_green_man_crossings_/index.html