Představte si, že si kupujete ojeté auto a při prověřování jeho historie zjistíte, že vám prodejce neřekl o havárii. Koupíte si ho i tak? Více než polovina lidí (54 %) pravděpodobně ano v případě, že škoda nepřesahuje 50 000 Kč. Pokud by poškození na vozidle převyšovalo tuto sumu, i tak by si ho koupil až každý čtvrtý člověk (25 %). Drtivá většina z nich by ale po prodejci požadovala slevu. Vyplynulo to z průzkumu, který mezi třemi stovkami lidí prověřujících si ojeté auto realizovala společnost Cebia.
Právě obavy ze zatajených havárií jsou nejčastějším důvodem, proč si lidé prověřují historii ojetého vozu před tím, než si ho koupí. „Nemyslím si, že lidé prověřují historii vozidla proto, aby měli páku na prodávajícího, jak z něj dostat slevu,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, která už téměř tři desítky let pomáhá motoristům bojovat proti podvodným praktikám na trhu ojetin. Dodává, že se podle něj jedná spíše o emocionální záležitost: „Lidé si to auto vyhlédnou, líbí se jim a i když je pro ně zjištění, že bylo havarované, nepříjemné, jsou – v závislosti na poškození – ochotni vyjednávat o ceně.“
Koupit si auto například s vyměněným nárazníkem nemusí představovat žádný problém. „Na místě jsou však obavy, zda prodejce, který zatajil havárii, netají před zákazníkem i další závady na vozidle, jako je například stočený tachometr. Proto je potřeba zjistit o takovém autě maximum informací,“ vysvětluje Martin Pajer. Zároveň však dodává, že ne vždy prodávající o havárii ví a ne vždy se tedy jedná o úmyslné zatajení. V každém případě by si lidé měli dávat pozor na to, od koho auto kupují. „Podle našich zkušeností hrozí větší riziko zatajených havárií při koupi vozu od fyzické osoby, neboť autobazary u vozidel často prověřují jejich historii. Navíc interpretace toho, kdy se jedná o havárii, je nejednotná. V řadě případů lze hovořit spíše o poškození, i o něm by ale měli kupující dopředu vědět,“ říká dále Pajer. V letošních prvních šesti měsících činil podíl nehavarovaných aut na velkých inzertních portálech 99,4 %, což podle dat pojišťoven a servisů není možné.
Z průzkumu dále vyplynulo, že tři procenta respondentů by si byla ochotna koupit auto se zatajenou havárií či poškozením bez jakékoli slevy. Konkrétně lidé v průzkumu odpověděli, že v případě, že škoda nepřevyšuje 50 tisíc korun, 26 % z nich by rovnou požadovalo od prodejce slevu. Dalších 25 % by se na poškození nejprve zeptalo prodejce a podle jeho reakce a ochoty přistoupit ke slevě si auto možná koupili. Další tři procenta kupujících by ale takový vůz koupila i bez jakékoli slevy. 46 % lidí by se raději poohlédlo po jiném vozidle.
Pokud by ale škoda přesáhla 50 tisíc korun, slevu od prodejce by požadovala jen desetina zájemců. Dalších 12 % připouští koupi vozu v závislosti na reakci prodejce a jeho ochotě auto zlevnit, tři procenta by si prý ale i tak auto rovnou koupila. Po jiném vozidle by se poohlédly tři čtvrtiny kupujících (75 %).
„Lze předpokládat, že respondenti, kteří tvrdí, že by nepožadovali slevu a vůz si klidně koupili, by tak učinili na základě toho, jak moc bylo auto v minulosti poškozené. Zejména u dražších aut může i relativně banální oprava přijít na více než 50 tisíc korun. Zda by opravdu nepožadovali slevu, by se ukázalo až při samotné koupi, věřím, že řada z nich by slevu od prodejce nakonec chtěla,“ uvádí Martin Pajer.
Zjistit zatajenou havárii lze například prostřednictvím prověření historie vozu v systému AUTOTRACER, který provozuje společnost Cebia Zákazník se zde může dozvědět také výši škody, ke které došlo. Dále je zde možné zjistit, jak bylo auto servisované, zda nemá stočený tachometr, zda není evidované jako kradené, zda není zatížené leasingem či spotřebitelským úvěrem, jaký je skutečný rok jeho výroby, pro jakou zemi bylo vyrobeno, jak a za kolik bylo v minulosti inzerováno či například jaká je jeho aktuální tržní cena. Pokud si tedy kupující prověří vozidlo v systému AUTOTRACER, minimalizuje tím pravděpodobnost, že před ním prodejce tají něco dalšího.
Zdroj: TZ Cebia