Zajímavosti o Toyotě Mirai: Jezdí i v mínus 30 a čistí vzduch

04 Mirai Lq 1

Toyota Mirai druhé generace podtrhuje svůj šarm ekologickým pohonem na palivové články využívající řešení, jež Toyota vyvíjela bezmála 30 let. Tento sedan prémiové třídy postavený na platformě TNGA disponuje nejmodernějšími systémy aktivní bezpečnosti TSS.

Pohon zadních kol a technologie známá ze sportovních vozů mu dodávají skvělé jízdní vlastnosti. Jde o vozidlo na elektřinu, které čerpá proud z palivových článků místo baterie. Název Mirai znamená budoucnost. Toyota jím chtěla deklarovat, že vyvíjí elektromobil budoucnosti, založený na supermoderní technologii vodíkových palivových článků.

Nová Mirai má dojezd o 30 procent delší než její předchůdkyně z první generace, a to 650 km. V květnu 2021 si Toyota připsala nový rekord, když tovární vůz urazil 1003 km na jedno natankování. Vedle efektivnějšího pohonu umožnilo delší dojezd i zabudování třetí nádrže. K natankování plných nádrží vodíku stačí pouhých pět minut.

Styl je stejně důležitý jako technologie

Podle představ Akia Toyody je Mirai především atraktivní limuzína, ve které máte chuť jezdit, a až potom ekologický, bezemisní automobil.  Jeho sportovní, dynamická silueta s nízkou linií střechy (1,47 m) a širokým rozchodem kol, krásně sedí na silnici. Aerodynamický tvar podtrhuje koeficient odporu vzduchu Cx pouze 0,29.

Mnohavrstevný speciální lak Force Blue má zářivý lesk, který ocení i milovníci motorsportu. Dokáže dokonce sám zacelit drobné škrábance. Při rozvoru náprav 2,92 m má nová Toyota Mirai i na velký sedan neobyčejně prostorný interiér. Kompaktní baterie pod zadními sedadly nezabírá místo v kabině ani zavazadlovém prostoru.

I s elektromotorem zažijete rychlou jízdu

Nízko umístěné těžiště, víceprvková náprava vpředu i vzadu, silné sportovní ventilované kotoučové brzdy na každém kole – to vše přímo vybízí k dynamické jízdě. Elektromotor má výkon 182 koní a 300 Nm točivého momentu. Stačí to na to, aby se velký sedan s hnanou zadní nápravou rozjel z nuly na stovku za devět sekund a dosáhl maximální rychlosti 175 km/h. Vepředu pracují čtyřpístové a vzadu dvoupístové brzdové čelisti.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai expanduje na trh předáním prvních nákladních vozidel XCIENT Fuel Cell zákazníkům

Energie bez spalování a miliony litrů vyčištěného vzduchu

Elektrický pohon na palivové články bez problémů funguje i při teplotě -30°C.
Toyotu Mirai nepohání spalování vodíku. V palivových článcích dochází za studena k reakci vodíku a kyslíku, při níž se uvolňují elektrony, které tvoří proud. Toyota Mirai negeneruje žádné zplodiny, CO2 ani škodlivé látky. Dokonce během jízdy čistí ovzduší.

Palivové články totiž pro svoji práci potřebují velmi čistý vzduch. K odstraňování pevných částic, oxidů dusíku, oxidu siřičitého a dalších nečistot se proto používá speciální katalytický filtr, který dokáže zadržet 90-100 % nečistot o průměru 0-2,5 mikronu. Za dobu, kdy Mirai ujede 10 000 km, očistí 4,7 milionů litrů vzduchu.

Pro představu, jde o stejné množství, jaké spotřebuje dospělý člověk za jeden rok. Jediným vedlejším produktem činnosti palivových článků je vodní pára. Voda se z výfukové soustavy uvolňuje buď automaticky, nebo ji může řidič vypustit ručně, například před vjezdem do garáže. Poslouží mu k tomu přepínač na palubní desce.

Výzkum a vývoj, který trval 29 let

Toyota začala na automobilu s vodíkovým pohonem pracovat již v roce 1992.
První vůz, poháněný vodíkovými články, vyjel z výrobní linky v roce 1996. Byl to RAV4 Funcruiser. Elektrický pohon na palivové články do značné míry vychází z konstrukce hybridního pohonu a využívá řadu řešení, která vznikla pro potřeby hybridů.

Od března 2001 do listopadu 2002, zkonstruovala a otestovala Toyota čtyři generace prototypních vozů poháněných palivovými články. První vodíkovou Toyotu uvedla automobilka na trh v listopadu 2002 v Japonsku a USA. Byla jím limitovaná sérii SUV Toyota FCHV vycházející z Highlanderu. O šest let později debutovala Toyota FCH-adv, založená na Highlanderu, která předvedla svoji praktičnost během rozsáhlých testů, při nichž bylo použito 726 vozů.

Mohlo by vás zajímat:  Ministerstvo průmyslu a obchodu má smělé plány. Do roku 2030 chce mít v ČR necelých 100 tisíc vodíkových aut

Univerzální technologie pro další využití

Autobusy Toyota na vodíkový pohon jezdí v japonské veřejné dopravě od roku 2010 a vodíkový model SORA je v komerčním prodeji. Palivové články se používají i ve vysokozdvižných vozících, nákladních automobilech, v železniční a námořní dopravě. Dokonce i lunární vozítko Lunar Cruiser určené k přepravě posádky bude poháněno právě touto technologií. Experimentální a především energeticky soběstačná jachta Energy Observer ukládá přebytky energie získané z obnovitelných zdrojů v podobě vodíku. Toyota ji vybavila palivovými články z Mirai první generace uzpůsobenými pro fungování na moři.

První sériově vyráběný model

V prosinci 2014 nadešel tolik očekávaný den. Začal se prodávat sedan Mirai, první sériově vyráběný vůz Toyoty poháněný palivovými články. V první generaci se celkově prodalo více než 10 000 exemplářů. Otevřela se tím nová perspektiva pro vodíkové automobily, mimo jiné působící v roli taxíků a nájemních vozů.

Toyota Mirai druhé generace byla navržena tak, aby bylo možné zdesetinásobit kapacitu výroby ve srovnání s její předchůdkyní. Nižší náklady a vyšší objem produkce měly příznivý vliv na cenu.

Nová architektura druhé generace Mirai

Autorem nové Toyoty Mirai je Yoshikazu Tanaka, který ji považuje za významný krok na cestě k bezemisní budoucnosti. Již dříve postavil Prius Plug-in Hybrid a Mirai první generace. Druhá generace je založena na platformě GA-L s hnanou zadní nápravou, původně určenou pro velké, luxusní automobily, jako jsou limuzína Lexus LS a grand tourer Lexus LC.

Mohlo by vás zajímat:  První vodíková dobíječka elektromobilů je v Česku – kde ji najdete a pro koho je?

Ideální vyvážení je dosaženo díky rozložení hmotnosti mezi přední a zadní část vozu v poměru 50:50. Tato rovnováha umožnila umístění palivových článků vpředu a elektromotoru s baterií pro skladování energie rekuperované při brždění u zadní nápravy. Model tak má ještě lepší jízdní vlastnosti. Díky platformě GA-L a umístění vodíkových nádrží pod podlahou vozu má Toyota Mirai velmi nízko položené těžiště, takže automobil skvěle sedí na silnici.

Bezpečnost na prvním místě

Tuhá karosérie a její další vyztužení chrání pasažéry i vodíkovou nádrž. Tři lehké a silné vodíkové nádrže o celkovém objemu až 5,6 kg, jejichž stěny jsou třívrstvé a tvořené především uhlíkovým vláknem, jsou velice odolné a jejich poškození velmi obtížné. Dokonce zastaví i výstřel z pistole ráže 50.

V místě vstřelu vznikne jen malá prohlubeň. Pokud by ale z nějakého důvodu došlo ke vzniku netěsnosti, lehký vodík rychle vyprchá, aniž by pro automobil představoval riziko. Mirai je tak přinejmenším stejně bezpečná jako auta se spalovacím motorem. Každý prvek soustavy palivových článků je menší a lehčí. Současně však efektivnější než předchozí generace.

Modul vyrábějící energii obsahuje 330 místo 370 článků, ovšem hustota jejich výkonu je značně větší. Činí rekordních 5,4 kW/l místo 3,1 kW/l. Modul palivových článků je lehčí o 2,9 kg a váží nyní 25,5 kg. Zajímavostí je mřížka palivových článků, která má připomínat kapku vody dopadající na vodní hladinu. Třebaže Mirai získává proud z vlastní elektrárny, tedy z palivových článků, je vybavena i baterií. Vysokonapěťová lithiová baterie slouží ke skladování energie získané při brždění. Palivové články mohou produkovat proud nejen k pohánění vozu, ale i k napájení dalších zařízení.

Zdroj: TZ Toyota
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora