Výkonný Seat Leon Cupra/Leon Cupra 280 se oficiálně odhalil

Fascinující dynamika, nejmodernější technologie, úžasný design v kombinaci s nepřekonatelnou hospodárností a dokonalou využitelností v každodenním provozu – nový Leon Cupra ztělesňuje nejlepším možným způsobem hodnoty značky Seat.

Nová Cupra, nabízející výkon až 280 koní, nejenže je jednoznačně vrcholným modelem velmi úspěšné rodiny Leon, ale také nejvýkonnějším sériově vyráběným vozem španělské automobilky. A nejrychlejším – pohon a podvozek modelu Leon Cupra zaručují nejvyšší úroveň radosti z precizní jízdy. Nová Cupra poskytuje díky své rozsáhlé výbavě a excelentní kvalitě výjimečně dobrý poměr cena/výkon. Leon Cupra bude hned od začátku nabízen s pětidveřovou karoserií nebo jako třídveřové sportovní kupé Leon SC Cupra.

Koncentrovaný soubor technicky vyspělých komponentů v novém modelu Cupra zaručuje enormní výkony. Nejdůležitějším z nich je zcela nový motor 2.0 TSI s dvojitým vstřikováním a proměnným časováním ventilů. V závislosti na verzi poskytuje nejvyšší výkon 265 koní nebo 280 koní. Adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), uzávěrka diferenciálu přední nápravy, progresivní řízení, volič jízdních režimů Cupra Drive Profile, vysokovýkonná brzdová soustava a 18“ kola (Cupra 280: 19“ kola) a standardně dodávané přední světlomety LED jsou dalšími příklady nejmodernějších technologií. S novým modelem Leon Cupra pokračuje úspěšný příběh na ještě vyšší úrovni. První generace byla uvedena na trh v roce 1996 s Ibizou a od té doby se dynamické modely Cupra staly ikonami značky.

Design – Emocionální a působivý

Emocionální design patří mezi silné stránky modelové řady Leon. Pro nový Leon Cupra byl ještě zdokonalen. Nová příď s velkými otvory pro přívod vzduchu a předními světlomety LED přispívá k působivému vzhledu, což platí i pro zadní nárazník s náznakem difuzoru a dvěma oválnými koncovkami výfukové soustavy. Kola z lehké slitiny mají exkluzivní design, zatímco červené brzdové třmeny a tmavě tónovaná skla bočních a zadních oken umocňují individualitu tohoto modelu.

Leon Cupra 280 se vizuálně odlišuje svými jedinečnými 19“ koly, lakovanými s titanovým odstínem, dále aerodynamickým paketem se zadním střešním spoilerem, nápisem Cupra na brzdových třmenech a černými kryty vnějších zpětných zrcátek. Ozdobné prvky v interiéru této vrcholné sportovní varianty jsou černé s hlubokým leskem (alternativně klasické chromované).

Výbava – Exkluzivní a individuální

Sériová výbava obsahuje také přední a zadní světlomety LED. Přední světlomety LED nabízejí kromě osobitého designu mnoho dalších předností – vozovku před vozem osvětlují světlem s barevnou teplotou 5300 kelvinů, která se velmi blíží dennímu světlu. Výsledkem je velmi malá únava očí při jízdě za tmy. Co se týče hospodárnosti, spotřebovávají diody LED minimální množství energie – například tlumená světla odebírají pouhých 20 W na každé straně.

Mohlo by vás zajímat:  Rychle a zběsile 7 - Brian O'Conner odejde do důchodu

V interiéru přitahuje pozornost sportovní volant s jedinečným designem a pádly pro manuální řazení v kombinaci s na přání dodávanou převodovkou DSG. Nepřehlédnutelná jsou rovněž vynikající sportovní sedadla čalouněná tmavě šedou Alcantarou a ozdobená bílým štepováním. K dispozici je také černé celokožené čalounění, opět doplněné bílým štepováním. Velmi dobré vedení nabízejí na přání dodávaná skořepinová sedadla. Pedály a ozdobné lišty na bočních prazích jsou vyrobeny z hliníku.

Nad rámec rozsáhlé základní výbavy modelu Leon FR zahrnuje sériová vnitřní výbava modelu Leon Cupra špičkové provedení sportovních sedadel čalouněných Alcantarou, volant Cupra a Media System Plus s barevným dotykovým displejem s úhlopříčkou 5,8“. Výjimečným prvkem v interiéru modelu Leon Cupra je dekorační osvětlení. Diody LED ve výplních dveří zdůrazňují kontury vnitřního designu a dodávají prostoru pro cestující prémiovou atmosféru. Dekorační osvětlení zároveň umožňuje cestujícím lepší orientaci a umocňuje pocit prostornosti. Prostřednictvím voliče jízdních režimů Cupra Drive Profile lze přizpůsobit barvu diod LED – v režimu Cupra září červeně, ve standardním nastavení bíle.

Pohon – Nejvyšší úroveň výkonu je samozřejmostí

Cupra je symbolem síly, výkonu, dynamiky – a nový Leon Cupra všechny tyto přísliby dokonale naplňuje. Leon Cupra 280 s převodovkou DSG, dodávanou na přání, „vystřelíjako vrcholný model značky z nuly na 100 km/h za pouhých 5,7 sekundy, resp. za 5,8 sekundy s mechanickou převodovkou (Leon SC). Elektronicky omezená nejvyšší rychlost 250 km/h je samozřejmostí. Maximální točivý moment 350 Nm v širokém rozpětí otáček od 1750 do 5300 min-1 zaručuje pozoruhodnou hnací sílu v každé situaci. A Cupra s výkonem 265 koní a maximálním točivým momentem 350 Nm je jen o zlomek sekundy pomalejší. Akcelerace vyžaduje v tomto případě 5,9 sekundy s mechanickou převodovkou, resp. 5,8 sekundy s DSG (Leon SC).

Navzdory výše uvedenému je nový Leon Cupra překvapivě hospodárný. Průměrná spotřeba paliva obou výkonových variant je pouhých 6,4 litru na 100 kilometrů s DSG (pětidveřový Leon: 6,6 l/100 km), resp. 6,6 litru na 100 kilometrů s mechanickou převodovkou. To odpovídá hodnotám emisí CO2 pouhých 149 g/km, resp. 154 g/km. A v porovnání s předchůdcem to znamená snížení emisí CO2 o 41 gramů na kilometr.

Mohlo by vás zajímat:  Jak by mohl vypadat nový Ford Mustang?

Jednotka 2.0 TSI spontánně reaguje, jako skutečně sportovní motor, na každý pohyb pedálu plynu a lační po vysokých otáčkách – to vše za výrazného a kultivovaného zvukového doprovodu, který je zesilován a modulován generátorem zvuku. Zcela nová poháněcí jednotka s výjimečně rychle reagujícím turbodmychadlem překypuje prvky ze světa high-tech a pokrokovými technologiemi – například v systému dvojitého vstřikování je přímé vstřikování benzinu do válců doplněno při částečném zatížení nepřímým vstřikováním do sacího potrubí. Jeho optimální nastavení snižuje spotřebu paliva a emise pevných částic.

Za všech okolností je zajištěno nejpříznivější plnění válců – vačkové hřídele jsou nastavitelné, otvírání výfukových ventilů kromě toho reguluje také systém variabilního zdvihu ventilů. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců a je součástí inteligentního řízení chladicí soustavy. Tření je minimalizováno novým druhem povrchové úpravy hliníkových pístů a ložisek. Soubor opatření pro zvýšení hospodárnosti modelu Cupra zahrnuje rovněž systém start/stop a rekuperaci kinetické energie.

Podvozek a technika – High-tech pro preciznost a dynamiku

Cupra byla vždy synonymem vynikající dynamiky, precizní agility a úžasného sportovního charakteru. Nový Leon Cupra přesto posouvá laťku o další velký kus výš – v každém ohledu. S adaptivní regulací podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), uzávěrkou diferenciálu přední nápravy a progresivním řízením v sériové výbavě dosahuje nový Leon Cupra na závodní dráze výrazně rychlejších časů na kolo než jeho už tak pozoruhodný předchůdce. Zároveň je jízda mnohem komfortnější s překvapivě vysokou úrovní kultivovanosti dokonce i při dlouhém cestování po dálnici. Specifická vysokovýkonná brzdová soustava pro model Cupra s červenými brzdovými třmeny zaručuje bezpečné a spolehlivé zpomalení.

Klíčovými předpoklady pro vysokou úroveň jízdní dynamiky jsou nízká hmotnost a tuhá struktura karoserie. Systematicky lehká konstrukce nové modelové řady Leon je patrná i u verze Cupra. Navzdory výrazně rozšířené výbavě váží nová generace o 55 kilogramů méně než srovnatelný předchůdce. Nová generace adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), vyvinutá speciálně pro model Leon Cupra, je ještě citlivější a pohotovější. Během milisekund přizpůsobuje charakteristiku podvozku panujícím podmínkám. Vůz je také schopen adaptace podle různých preferencí řidiče – volič jízdních režimů Cupra Drive Profile umožňuje rozsáhlou individualizaci jízdní charakteristiky.

Mohlo by vás zajímat:  Renault Fluence se nově tváří jako Clio

Nová uzávěrka diferenciálu přední nápravy zlepšuje trakci a ovladatelnost tohoto vozu s pohonem předních kol. Systém používá elektronicky řízenou a hydraulicky ovládanou sadu lamel. Maximální svorný účinek je 1600 Nm a v extrémním případě může být 100% hnací síly přenášeno na jedno kolo. Uzávěrka diferenciálu je integrována do všech podvozkových systémů, včetně ESP a EDS. Zlepšuje nejen trakci, ale také eliminuje nežádoucí vliv hnací síly na řízení. Citlivé řízení systému nemá žádný negativní dopad na citlivost řízení a zpětnou vazbu.

Sériová výbava rovněž zahrnuje progresivní řízení, které vylepšuje agilní chování nového modelu Leon Cupra. Řidiče čeká zážitek z precizního a zároveň klidného řízení, s minimálními požadavky na otáčení volantem a přehmatávání, a to zejména při odbočování nebo parkování. Řízení v novém modelu Leon Cupra pracuje s progresivním převodem na základě variabilního ozubení na hřebenové tyči.

Stabilizační systém ESP byl pro model Leon Cupra dále zdokonalen a umožňuje velmi sportovní styl řízení při plném zachování bezpečnostních funkcí. Pro extrémně dynamické využití, například na závodním okruhu, může být ESP deaktivováno ve dvou stupních – první stupeň deaktivuje protiprokluzový systém a uvede ESP do sportovního režimu, který umožňuje větší míru otáčení vozu kolem svislé osy. Druhý stupeň ESP kompletně deaktivuje.

Cupra Drive Profile

Volič jízdních režimů Cupra Drive Profile umožňuje přizpůsobovat charakteristiku nového modelu Leon Cupra individuálním preferencím řidiče ve velmi širokém rozsahu. Inženýři v Martorellu se samozřejmě soustředili nejen na režimy Comfort a Sport, ale i na režim Cupra. V tomto nastavení je reakce motoru na pohyby pedálu plynu mimořádně citlivá, zatímco DSG pracuje v nejsportovnějším režimu řazení a zvukový generátor podporuje plný zvukový projev přeplňovaného motoru. Také adaptivní regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control), progresivní řízení a uzávěrka diferenciálu přední nápravy pracují ve velmi sportovním nastavení.

Zdroj: Seat