Volkswagen ukázal šestou generaci Transporteru

Za 65 let na trhu se všech pěti předchozích generací řady T prodalo kolem 12 milionů. Odcházející T5 pak ve verzích Transporter, Caravelle, Multivan a California zaznamenala dohromady 2 miliony prodaných kusů. Nejnovější šestá generace bude chtít na tato prodejní čísla navázat, zároveň na úspěšné předchůdce odkazuje třeba unikátní retro edicí.

Člověk znalý předchozí T5 bude v případě T6 rychle doma. Základní proporce zůstávají stejné, měnily se především detaily. V přední části jsou úplně nová světla i maska chladiče, která je standardně matně či leskle černá s jednou nebo třemi chromovanými lamelami. Jejich počet závisí na zvolené výbavě. Jedinou výjimkou je stupeň Highline, poprvé dostupný vedle Multivanu i pro Caravelle, se čtveřicí chromovaných lamel a také LEDkovými světlomety namísto halogenových. Úpravou prošly páté dveře s integrovaným spoilerem, novým okolím poznávací značky a lehčí konstrukcí. Koncová světla mohou být podobně jako ta přední v některých verzích osazena LED diodami. Paleta laků čítá až 17 odstínů, pokud budete chtít litá kola, jsou na výběr velikosti od šestnácti do osmnácti palců.

Větší revolucí prošel interiér, jehož tvary poprvé ukázal loňský koncept Tristar. Materiály i zpracování jsou opět o něco blíže běžným osobním Volkswagenům, avšak zatímco užitková provedení mají schránku před spolujezdcem otevřenou, osobní ji mají uzavřenou, navíc ve vyšších výbavových liniích doplněnou barevnými dekory. Příjemně po ruce zůstává páka manuální či automatické převodovky (v osobním provedení s větší odkládací schránkou vedle), v jejím dosahu je rovněž dotykové ovládání nového multimediálního systému Composition Media, Discover Media či Discover Media Plus s 6,33palcovou obrazovkou. Díky senzorům navíc stačí pohnout rukou před displejem a ten přejde ze základního režimu do režimu ovládacího. 

Mohlo by vás zajímat:  Setra S6, S10 a S208H na Retro Classics 2015

Ani s přechodem na novou generaci nezmizela univerzálnost dostupných verzí, Transporter, Caravelle nebo Multivan tak Volkswagen nabízí s délkou 4892 mm nebo 5292 mm, rozvorem 3000 mm nebo 3400 mm a výškou 1970 mm (výbava Highline 1950 mm), 2176 mm nebo 2476 mm. Světlá výška opět závisí na zvolené verzi, platí však, že Multivan sedí o 20 mm blíže k vozovce než Transporter a provedení BlueMotion dokonce o 40 mm blíže k vozovce. Podvozek dostal vzpěry McPherson spolu s kovanými trojúhelníkovými rameny vpředu a nezávislé zavěšení vzadu, opět s trojúhelníkovými rameny. Pod kapotou jsou výlučně dvoulitrové čtyřválce se systémem stop/start. V benzínovém provedení mají 150 a 204 koní, naftová TDI disponují 84, 102, 150 a 204 koňmi, přičemž v posledním případě má motor dvojité přeplňování. Z převodovek jsou v nabídce manuální pěti- a šestikvalt, respektive sedmistupňový dvouspojkový automat DSG, chybět nebude ani pohon všech kol 4Motion s elektrohydraulickou spojkou Haldex poslední generace.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai zmodernizoval užitkový model H-1

Stejně jako do čtvrté generace VW Caddy, i do T6 pronikla poslední generace bezpečnostních asistentů, z nichž nejzajímavější je Front Assist. Ten monitoruje situaci před vozidlem a v kritické chvíli jej dokáže zbrzdit či úplně zastavit, zároveň dává řidiči vizuální i akustický signál o hrozícím nebezpečí. Součástí Front Assistu je rovněž adaptivní tempomat a funkce městského nouzového brzdění. Ve standardní výbavě má celý tento balíček Multivan Business, ostatní provedení jej mají za příplatek. Položkami za extra peníze jsou také Light Assist, který dokáže díky kameře zlumit přední světlomety a neoslnit tak protijedoucí automobily, hlídání bdělosti řidiče, elektronické rozpoznávání hlasu, elektronická stabilizace přívěsu a pro verze s pohonem všech kol asistent pro sjíždění kopce. Ve standardní výbavě se objevuje automatické brzdění po nehodě, díky čemuž už se auto v případě nárazu dále nepohybuje. Novinkou je vedle bezpečnostních asistentů také adaptivní odpružení, pracující v režimech Normal, Comfort a Sport.

Mohlo by vás zajímat:  Také Opel ukázal novou podobu dodávky Vivaro

V úvodu byla řeč o unikátní retro edici, která je založena na Multivanu Comfortline. Volkswagen ji označuje jako Generation SIX a zvenku ji poznáte podle zatmavených skel, LED světlometů vpředu i vzadu, chromovaného paketu a mlhovek s přisvěcováním do zatáček. Za příplatek je v nabídce jedna ze čtyř dvoubarevných kombinací karosérie se stejně barevným dekorem palubní desky, respektive 18palcová kola v retro designu a dvou odlišných barvách. Uvnitř vládne dvoubarevné čalounění alcantarou, kontrastní prošívání koženého volantu a hlavice řadící páky, standardní infotainment Composition Media, dvouzónová klimatizace Climatronic a vyhřívaná sedadla. Z elektronických pomocníků nechybí přední a zadní ParkPilot, systém Side Assist s elektricky sklopnými zrcátky a adaptivní tempomat.

Ceny by na německém trhu měly zůstat na úrovni předchůdce či se dokonce posunout lehce pod tuto hranici, nejlevnější Transporter 2.0 TDI (84 koní) tak startuje na 23 035 eurech (cca 632 000 korun) bez daně. Multivan Conceptline se stejným motorem, jen plnícím Euro 6, začíná na 29 952 eurech (cca 821 000 korun) s daní. V Česku se T6 objeví ve třetím čtvrtletí letošního roku.

Zdroj: Volkswagen