Přijde vám, že při posledním tankování jste na benzinové pumpě zaplatili více peněz, než v posledních několika měsících? Nic neobvyklého, a to proto, ceny afty i benzínu celkem raketově stoupají. Ceny mohou být napříč regiony různé, ale pokud se podíváme na dlouhodobé statistiky, je třeba říci, že cena paliva je nevyšší za poslední čtyři roky. Pro některé řidiče to znamená důvod spojený s úspornější jízdnou. Společně se podíváme jak na rady, které jistě znáte, tak hlavně na ty méně známé. A těmi začneme. I když vám přijdou úsměvné, různé týmy odborníků na spotřebu je skutečně doporučují.
Zavřete víčko nádrže
Zdá se to jako samozřejmá věc. Tedy taková, že dotankujete, vrátíte čerpací pistoli do stojanu a zavřete víčko. Ne každý to ale tak dělá. Mnoho lidí víčko nádrže buď vůbec nemá – a spoléhá se jenom na klasickou krytku, nebo ho zavře nedokonale. A to může být s ohledem na spotřebu problém. Nikoliv v tom, že by palivo mohlo cákat ven. To by jízda musela být opravdu extrémně agresivní. Problém je v tomto případě v tom, že se palivo začne odpařovat a dané výpary nezůstanou v nádrži ale mizí pryč. V tomto případě se mluví zhruba o jednom procentu ušetřených nákladů.
Pozor i na kryt nádrže
I zde se mohou objevit vlivy, které ovlivní vaši spotřebu. Situace, které mohou nastat, jsou celkem tři. První je klasicky otevřený kryt nádrže, se který jedete. Většinou se jedná o kratší jízdu, jelikož vás na problém někdo upozorní, či vám kryt s zavře. Dalšími riziky je to, že kryt nemáte dovřený a tak měníte aerodynamiku vozu. Podobné je to i v případě, kdy ho nemáte vůbec. Dochází tak k tomu, že se zhorší aerodynamika vozu a tím i spotřeba. I zde však mluvíme o tom, že se jedná jenom o nepatrné hodnoty.
Máte v motoru správný olej?
Výměnu motorového oleje bere většina řidičů jako naprostou nutnost. A zároveň jako něco, co může výrazným způsobem zvýšit náklady na provoz auta. I proto se mnoho z nich snaží různě šetřit. A to hlavně a oleji. Ten dnes může být s hledem na výrobce v různých kvalitách. Nejde ale o jedinou možnost výběru. Liší se i typ oleje. Ten správný udává vždy samotný výrobce, hlavně podle typu motorizace. Když je zvolený ten špatný, může se to nejenom podepsat na stavu motoru. Vliv to může mít dokonce i na to, kolik si vaše auto vezme paliva. Vlivem jiného oleje nemusí jít v motoru vše ta hladce a výsledek je ten, že se to projeví na spotřebě. Opět zde mluvíme o jednotkách procent.
Roli hraje i seřízený motor
U motoru ještě zůstaneme. Ideálně seřízený motor je samozřejmě ten, který přijde přímo z automobilky a který je zcela nový. Postupem času je namáhán a to může vést k tomu, že začne pracovat trochu jinak. Typický znakem nemusí být jenom snížený výkon nebo jiné emise. Je to pochopitelně také vyšší spotřeba. I proto je vhodné nechat motor zkontrolovat a v případě potřeby ho nechat seřídit, nebo také opravit. To vše je možné poptat v autorizovaných servisech. A jakou úsporu to přinese? Některé testy mluví dokonce i o pěti procentech.
Stání na brzdě
Dělá to stále více řidičů. Pokud zastavíte na semaforech, nebo na železničním přejezdu, je dobré se rozhlédnout kolem sebe. Dost možná vás překvapí to, kolik lidí stí na brzdě. Ještě se to dá pochopit u vozů s automatickou převodovkou, kde se řidičů nechce přeřazovat. U řidičů vozů s manuální převodovkou však mluvíme o skutečně velké chybě. Nejenom proto, že se tím zbytečně ničí brzdný systém. Je to také proto, že stání na brzdě má skutečně vliv i na to, že zvyšuje spotřeba vozu. A pozor – zatímco výše se jednalo spíše o pár procent, tady už se může mluvit dokonce i o několika desítkách procent.
Běh motoru na volnoběh
Proč byl vytvořený systém start-stop? Aby se snížily nejenom emise, ale aby došlo i k tomu, že se sníží spotřeba. Je tedy jasné, že pokud chcete spotřebu snižovat i u svého v vozu, není na místě, aby motor šel na volnoběh na místech, kde to není nutné. Nemáme na mysli semafory, kde můžete za několik vteřin jet. Příkladem jsou ale třeba semafory kyvadlové dopravy s několika minutovou prodlevou. Jedná se ale i o stání na železničních přejezdech, nebo třeba ve velkých kolonách. To vše jsou případy, kdy motor vypnete na delší dobu a tak šetříte palivo.
Co patří mezi klasické rady?
Výše jsme se podívali hlavně na několik zajímavých unikátů, které mohou mít také vliv na to, kolik si vaše auto vezme. Na závěr našeho článku se podívejme také na rady, které jsou klasické a které většina řidičů zcela určitě zná. Jedná se třeba o rady spojené s pneumatikami. Zde nehraje roli nutně jenom hlavní tip, který je spojený s jejich správným nahuštěním. Roli také hraje to, zda máte seřízenou geometrii. Jedině když je vše v pořádku bude spotřeba optimální.
Dále nelze opomíjet ani to, kolik toho máte ve voze naloženo. Fyzika je v tomto případě neúprosná. Čím je vaše auto těžší, tím více si pochopitelně vezme. Proto nepřevážejte zbytečnosti. I když se to na první pohled nemusí zdát, tak má vliv každý kilogram vaší zátěže. Třeba i karton vody v kufru bude mít vliv na to, že si auto vezme více, než když by byl váš kufr zcela prázdný. Dále má vliv i styl vaší jízdy. Neustálá kombinace brzdy-plyn přináší se spotřebou velké problémy. Správná jízda by měla být spojena s tím, že pojedete plynule a budete předvídat. Jedině tak se vám povede ušetřit. Zkuste to a uvidíte. K tomu patří třeba i snaha minimalizovat brzdění a snažit se dojíždět takzvaně na volnoběh.