Češi, tradiční národ domácích kutilů, mají dlouhodobě v oblibě ojeté vozy. A ještě do nedávna jejich pořízení dávalo ekonomický smysl, tedy pokud byl nový majitel skutečně schopen si s autem z druhé ruky trochu pohrát a dostat ho lidově řečeno do formy. Ale novější auta už domácím a neodborným zásahům příliš nepřejí, stávají se čím dál tím komplexnější a navíc kladou větší důraz na složitou elektroniku, se kterou si svépomocí neporadí ani ten největší nadšenec. A jak tedy teď vypadá situace na trhu s ojetými vozy?
Ceny šly nahoru
Ve druhém čtvrtletí letošního roku už ceny ojetin v průměru spíše stagnují, u těch opravdu kvalitních však znovu poskočily o několik procent nahoru. A během loňského roku ojetá auta zdražovala plošně, v průměru zhruba o pětinu. V porovnání s novými auty tak paradoxně ojetiny zdražovaly více, a někteří lidé dokonce vydělali na autě, které po roce a půl běžného užívání znovu prodali.
Kvalita poklesla
Zdražování pochopitelně není na nepříliš regulovaném trhu náhodné. Poptávka po ojetých vozech vzrostla, protože si někteří z těch, kteří by jinak koupili nový vůz, původní záměr rozmysleli a vzali za vděk ojetinou. Firmy, které tradičně zásobují trh ojetin velmi slušnými vozy, odložily obnovu vozového parku na příští roky. A spokojení majitelé kvalitních starších aut nemají důvod je prodávat. Kvalita aut, která jsou k dispozici, tak poměrně výrazně poklesla. Jejich koupí tedy spíše riskujete, že koupíte budoucí vrak, než že trefíte skvělý kousek.
Nová auta nezdražují tolik
Zdražování sice postihlo také nová auta, jejich ceny však drží na uzdě výrobci, kteří do konečné ceny nepromítli růst všech nákladů. A zatímco při nákupu ojetého auta nemáte prakticky žádné záruky, u nového vozu se automobilky předhánějí v tom, co všechno vám garantují. Zvolíte-li správné financování, nové auto vyjde výhodněji než vůz z druhé ruky a navíc vám poslouží podstatně déle.
Zdroj: https://www.kbb.com/car-advice/is-now-the-time-to-buy-sell-or-trade-in-a-used-car/