Snad v každé příručce o provozu auta najdeme informaci, že je vhodné udržovat motor v optimálních otáčkách. Které to ale jsou a jaký je ideální rozsah? Obvykle hraje roli hned několik faktorů, primárně potom motorizace. Od použitého paliva přes objem a výkon až po auto, ve kterém je motor umístěn. Co mnozí dělají špatně a proč může být udržení optimálních otáček komplikované?
Ani málo, ani hodně
Začneme extrémy, jelikož ty mohou být poměrně časté. Typický řidič závodník točí svůj motor až do červených čísel, což z dlouhodobého hlediska rozhodně není správný přístup. Tedy pokud má motor něco vydržet. Vhodný není ani přístup opačný, který preferuje řidič šetřílek. Příliš nízké otáčky sice pomohu udržet spotřebu na uzdě, ale také je třeba vědět, že pro motor nejde o nic příjemného a šetrného.
Není třeba mít obavy
Řada řidičů má mnohdy obavy vytočit motor o něco více. Spíše se s ručičkou otáčkoměru drží v jeho první polovině a někteří se jen opravdu málokdy po dobu vlastnictví vozidla dostanou přes polovinu rozsahu otáčkoměru. Řada z nich to bere jako ničení motoru. Zde se však není třeba bát, ten to zvládne. Navíc, stačí se podívat do technických materiálů a lze se dozvědět, v jakých optimálních otáčkách je dostupný nejvyšší výkon i točivý moment. Mnozí jsou překvapeni, že musí na plyn šlápnout víc, než jsou zvyklí.
Radši vyšší otáčky než zbytečné řazení
Při hledání optimálních otáček je vhodné myslet i na určitý kompromis. Dobrým příkladem je jízda v koloně. Může být lepší volbou déle ponechat konkrétní rychlostní stupeň a vytočit motor trochu více než neustále namáhat převodovku a řadit 1, 2, 3 a potom zase dolů. Takto mnohokrát během pár minut. V případě automatické převodovky se proto doporučuje v kolonách využívat režim sport nebo manuální řazení pomocí pádel pod volantem.
Zdroj: https://www.theguardian.com/environment/green-living-blog/2011/mar/25/hypermiling-tips