Připojovací pruh je část silnice, která umožňuje autům bezpečné napojení-se mezi ostatní vozy a bezpečné zařazení-se do běžného provozu. Takto by to teoreticky mělo fungovat. Jaká je realita, to můžeme často vidět nejenom na dálnicích, ale i na řadě jiných míst. Chyby některých řidičů mohou vést i k fatálním následkům. Co od takových lidí čekat nejčastěji?
Nevyužití délky pruhu
Připojovací pruh má často dostatečnou délku k tomu, abychom i s průměrným vozem dokázali vyvinout potřebnou rychlost a zařadit se mezi ostatní. Správné by mělo být řazení až ve chvíli, kdy potřebné a bezpečné rychlosti pro zařazení dosáhneme. Pruh bychom tak měli využívat v celé délce, což přispěje k bezpečnému manévru. Realita na našich silnicích je bohužel jiná. Řada řidičů se snaží po najetí do připojovacího pruhu o zařazení co nejdříve. Klidně i po pár metrech.
Nevyvinutí dostatečné rychlosti
Ano, jsou připojovací pruhy, které nejsou tak dlouhé a kde může být vyvinutí dálniční sto třicítky pro řadu slabších vozidel problém. Řada jiných pruhů však toto bez problémů umožní. Přesto této rychlosti málokdo při řazení dosáhne. Ne proto, že by to nezvládlo jeho auto, ale proto, že se jí ani nesnaží dosáhnout. Pokud daný vůz jede alespoň osmdesátkou, což je běžná rychlost nákladních vozů, může se mezi ně celkem bezpečně zařadit. Problém ale je, že mnoho řidičů nevyvine ani tuto rychlost a jedou značně pomaleji.
Dávání přednosti před připojovacím pruhem
Dalším poměrně známým problémem je takzvané dávání přednosti. Řada řidičů si patrně není vědoma toho, že do připojovacího pruhu mohou najet v běžné rychlosti a myslí si, že musí někde a někomu dávat přednost. Stává se tedy, že před najetím do připojovacího pruhu brzdí a zastaví. Pro vozidla jedoucí v běžném provozu to žádné riziko není. Pro toho, kdo však za takovým řidičem jede, už ano, jelikož málokdo čeká, že někdo před ním začne právě na tomto místě brzdit.
Zastavení v pruhu
Velkou chybou, kterou může způsobit i nehody, je zastavení v připojovacím pruhu. K němu dochází hlavně ve chvíli, kdy si řidič v pruhu není jistý bezpečným zařazením a tak začne z ničeho nic prudce brzdit. Často je to z důvodu, že má malou rychlost a nechce využít celou délku pruhu, což jeho bezpečné zařazení skutečně zkomplikovat může. Lepší než zastavit je dále pokračovat odstavným pruhem a zařadit se až z něho.
Při zastavení v připojovacím pruhu existují hned dvě rizika. První je stejné, jako v předchozím případě. Jako řidič jedoucí za tímto vozem nečekáme, že začne brzdit a zastavovat, což může mít fatální následky. Další riziko přichází při následném zařazení do provozu, a to takřka z nulové rychlosti.
Nebezpečné zařazení
Posledním rizikem je nebezpeční zařazení. Takové, kdy se chceme za každou cenu dostat do malé mezery a tak můžeme ostatní omezit, ale dokonce i ohrozit. Tato situace může nastat jak u těch řidičů, co mají špatný odhad, co jsou agresivní, špatně odhadnou situaci, nebo se prostě chtějí na toto místo zařadit za každou cenu.