Trabantem Jižní Amerikou – expedice, kterou žije nejen celá naše redakce! V minulém týdnu jsem krátce představil historii „trabantích“ výprav a napsal reportáž ze slavnostního odjezdu, který se odehrál 2. září na Vyšehradě. Žádná výprava se však neobejde bez zádrhelů. Členům týmu, v jehož čele stojí Dan Přibáň, za poslední dobu několikrát ztvrdnul úsměv na tvářích. Pojďme se tedy podívat, jaké peripetie členy expedice hned na začátku potkaly.
Nebudu se zabývat problémy s penězi nebo úřady, které musí člověk před začátkem plánování obejít. Peníze jsou potřeba vždy a než bych probral úřady, sedřel bych si o klávesnici bříška prstů. Zaměřím se raději na situaci po slavnostním odjezdu. Po jeho skončení totiž začala ta pravá honička.
Pro ty, kteří nečetli druhý „trabantí“ článek, rád připomenu nejdůležitější. 2. září se na Vyšehradě sešla celá výprava, včetně Poláků ve Fiatu 126p a Marka Slobodníka na Jawě Pionýr. Dle programu jsme se po 3. hodině odpolední sešli s nastartovanými fotoaparáty a sledovali kolonu vozů, vyjíždějících z areálu Hospůdky na Hradbách. Hned u historické rotundy však přišla rána – expediční Trabant Aleše Vašíčka si postavil hlavu a ne a ne se hnout z místa. Do Nové Vsi pod Pleší, kam se celá kolona přesouvala, musel být odtažen. Dle slov Dana Přibáně, který situaci komentoval bezprostředně po vysoukání zpod nehybného Trabantu, vše vypadalo na pouhou prkotinu, která se hned po příjezdu do dílny vyřešila.
Oblevil se ale druhý a o dost vážnější problém. Druhý den po příjezdu do Nové Vsi probíhaly testy, které měly odhalit, jestli budou zbývající dopravní prostředky stačit papírově výkonnějším Trabantům. Zadání znělo jasně – udržet na asfaltu rychlost 70 km/h. Přes veškerý čas, úsilí a hlavně hromadu peněz, která na úpravu motocyklu padla, se Marku Svobodníkovi na Jawě Pionýr nepodařilo se zbytkem expedice držet krok. „Co teď? Přece nezůstaneš doma!“, řekl si patrně zbytek týmu. Tým nechtěl nechat Marka na holičkách a začaly se dít věci! „Seženeme peníze a motorku Ti koupíme novou, výkonnější!“. Jak Dan řekl, tak se také stalo. V úterý večer stála další Jawa, tentokrát Kývačka 250, v garáži a práce na ní okamžitě začaly. Rozebrat, vyčistit, nalakovat a opět složit. Na konci minulého týdne se na Facebooku objevila fotografie stroje, ve stavu těsně před dokončením! Je tedy jasné, že tým vyrazí v plné sestavě a to pouze díky tomu, že od jednotlivých členů nikdy neuslyšíte slova „nejde“ a „nezvládne“.
Rychlopřípravy nového motocyklu odložily transport lodí z Rotterdamu. Nevadí, našel se nový spoj a celá přeprava se pouze posunula o 14 dní. Na to sice lehce doplatili usměvaví Poláci, kteří kvůli problémům s letenkami museli vyrazit dle původního plánu, ale jejich veselou povahu to pravděpodobně nezměnilo. Tak jako tak se všechna vozidla sejdou 20. září v přístavu, odkud v kontejneru odplují na samý začátek náročné expedice Jižní Amerikou.
Všechno zlé je ale pro něco dobré. Slavnostní odjezd z se bude opakovat! Kdo byste se tedy chtěli se šesti členy expedice, kteří jsou stále v Česku, setkat osobně, neváhejte a vyrazte 15. září ve 14 hodin do pražské Stromovky. Zde budou u restaurace Šlechtovka při příležitosti akce „Jak se hlídá Praha“ vystaveny oba žluté Trabanty a Markova Jawa 250. Mimo jiné se budete moci pokochat pohledem na statečné hasiče a psovody nebo na vlastní oči spatřit téměř hodinovou ukázku boje proti demonstrantům. To vše zdarma.
Sami však nejlépe víme, kdo si vzhledem k neuvěřitelnému odhodlání zaslouží naši podporu. Je to expedice Dana Přibáně, která se bude zanedlouho prodírat hustými pralesy, šplhat na vrcholky And a to vše za důvěrně známého zvuku dvoutaktů. Svým obnosem můžete přispět skrz originální eshop nebo pomocí crowdfundingového portálu. I malá částka totiž může pomoci ke šťastnému návratu domů!
V dalších částech našeho seriálu se detailně podíváme na jednotlivé členy týmu. Než se tedy kola expedičních vozidel dotknou Jižní Ameriky, budete vědět o všem důležitém.