Toyota ukázala nový Prius

Toyota Prius se v roce 1997 stala prvním velkosériovým hybridním automobilem, přičemž do dnešních dnů se tří generací prodalo na 3,5 milionu. Typickým poznávacím znamením nejprve čtyřdveřového sedanu a posléze pětidvéřového liftbacku byl vždy poměrně kontroverzní design. Při pohledu na novou čtvrtou generaci však vyvstává otázka, jestli té kontroverze není až zbytečně moc.

Začít můžeme v přední části se vykrojenými a několikrát zahnutými LED diodovými světlomety. Tvar jejich spodní části kopíruje ostře řezaný nárazník, do nějž je zakomponován modře podbarvený znak Toyoty. Ten je mimochodem podle tiskové zprávy ve stejné výšce jako u sportovní GT86. Tvar karosérie i litých kol je pevně svázán aerodynamickými předpisy a zajímavý je tak snad jen černý C sloupek, vytvářející efekt plovoucí střechy. Ta je sama o sobě posazena o 20 mm níže než u předchůdce (1470 mm), což spolu s prodloužením o 60 mm (4540 mm) a rozšířením o 15 mm (1760 mm) celkovému designu určitě pomohlo. Zadní část kopíruje prvky z vodíkového sedanu Mirai, proto jsou i zde neortodoxně zahnutá skupinová světla a dvoudílné sklo. Na výběr bude celkem osm laků karosérie včetně červené Emotional.

Mohlo by vás zajímat:  Subaru představilo svůj první hybridní automobil.

Stejně jako se stal Prius v roce 1997 prvním globálním hybridem se nyní stává prvním globálním modelem, využívajícím platformu TNGA (Toyota New Global Architecture). Díky ní je šasi auta o 60 procent tužší, sníženo bylo těžiště i uložení pohonného ústrojí. Samotný hybridní systém má být díky revizi každého komponentu o něco menší a lehčí, zároveň došlo k 10procentní úspoře paliva a 40procentnímu vzrůstu termální účinnosti. Nikl-metal hybridové baterie jsou o něco kompaktnější, mají ale také delší životnost a rychleji se nabijí. Podvozek s novým zavěšením na obou nápravách (vzadu jsou dvojité lichoběžníky) slibuje agilnější a zábavnější jízdní vlastnosti.

Mohlo by vás zajímat:  Jak postupovat při ekologické likvidaci vozidla a vyřazení z evidence?

Vzhled palubní desky nikterak nevybočuje ze standardů, zavedených svým předchůdcem i modelem Mirai. Plně digitální přístrojový panel tak je umístěný centrálně, zatímco středové konzoli dominuje obrazovka infotainmentu s dotykovými ovladači. Klasické knoflíky už má jen panel klimatizace. Lekci z minimalismu dává volič automatické převodovky. Součástí některých výbavových linií bude balíček Toyota Safety Sense s přednárazovým systémem, varováním při vyjetí z jízdního pruhu, automatickými dálkovými světly, adaptivním tempomatem a exkluzivně pro Evropu také čtením dopravních značek. 

Zdroj: Toyota