Společnost Toyota Motor Corporation (TMC) oznámila, že koncem letošního února zahájí v japonské prefektuře Aiči ověřovací testování nově vyvinutého systému pro bezdrátové dobíjení akumulátorů používaných ve vozech s elektromotory, jako jsou např. hybridní vozy typu Plug-in nebo elektromobily. Systém je koncipován tak, že dokáže nabíjet vozidlo zaparkované nad cívkou zabudovanou v úrovni terénu, čímž se dobíjení vozidla zjednodušuje a je pro uživatele pohodlnější.
Dobíjecí soustava využívá technologii magnetické rezonance, kdy se elektřina přenáší za pomoci magnetické rezonance v důsledku změn intenzity magnetického pole mezi cívkou na úrovni terénu (vysílač energie) a cívkou zabudovanou ve vozidle (přijímač energie). Systém dokáže automaticky potlačovat pokles účinnosti přenosu energie způsobený nesprávným zarovnáním cívek nebo výškovými rozdíly mezi vysílající a přijímající cívkou. Systém vytvořený za účelem budoucího uvedení na trh dokáže minimalizovat elektromagnetické rušení zařízení nacházejících se v blízkosti. Vysílací cívka zabudovaná v zemi je kromě toho dostatečně robustní, aby bez problémů přestála přejezdy vozidel.
Toyota dále vyvinula novou funkci parkovacího asistenta, jenž ukazuje polohu vysílající cívky na parkovacím místě, aby řidič mohl s vozem zajet přesně na místo, kde bude dobíjení optimální. Nová funkce je integrována s inteligentním parkovacím asistentem IPA od Toyoty, který už v současnosti umožňuje bezproblémové a přesné parkování, ať již do řady stojících vozidel nebo kolmo k vozovce.
Do ověřovacího testování se zapojí tři hybridní vozy s technologií Plug-in používané domácnostmi v prefektuře Aiči a v první fázi bude trvat jeden rok. Cílem testování je vyhodnotit spokojenost uživatelů, snadnost jeho praktického používání, chybovost při nájezdu vozidla nad dobíjecí cívku, stejně tak jako profil používání, tedy četnost dobíjení vozidla a využívání funkce dobíjení podle časovače.
Výsledky testování budou využity k dalšímu rozvoji technologie s cílem uvést ji v budoucnu na trh. Toyota je toho názoru, že komerční využití technologie napomůže k podpoře vozů poháněných elektromotorem a propagaci chytřejší, snazší a ekologičtější mobility.
Hlavní specifikace systému pro bezdrátové dobíjení akumulátorů
Technologie dobíjení | Magnetická rezonance |
Kmitočet | 85 kHz |
Vstupní napětí | 200 V AC |
Dobíjecí výkon | 2 kW |
Doba dobíjení | Cca. 90 minut |
Zdroj: Toyota