Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D – offroad ve společenském obleku

Toyota Land Cruiser 19

Redakčnímu testu jsme tentokrát podrobili dlouholetou klasiku značky Toyota. Nejedná se o nic jiného než o její ikonický model Land Cruiser, který navíc v době nedávno minulé prošel lehkou modernizací. My jsme se s ním aktuálně měli možnost svézt a Vás informovat o tom, jak moc je dobrý.

Toyota Land Cruiser je „tradičním“ vozem, který si zakládá na své historii a drží se mota, že základem úspěchu je dostat Vás jednoduše kamkoliv si vzpomenete. Stále se jedná o klasický offroad disponující osvědčenou technikou, jakou je například klasický žebřinový rám. Námi testovaný model byl navíc v nejvyšší výbavě Executive, která samozřejmě nepřinášela žádné omezení jeho terénních schopností. Naopak, k jeho skvělým terénním vlastnostem si navíc připočtěte bohatou vnitřní výbavu vozu.

Jak již bylo v úvodu zmíněno, Land Cruiser prošel lehkou modernizací, jistým omlazením, které bylo poprvé představeno veřejnosti na loňském autosalonu ve Frankfurtu. Lehkým omlazením prošla převážně přední partie vozu, byla lehce upravena maska, kapota nebo tvar předních světlometů. Zadní partie se dočkala nových koncových světel s lehce futuristickým členěním. Jistým změnám dostál v rámci modernizace také interiér, ale o tom až později. Toyota Land Cruiser je jasně čitelným a zařaditelným vozem, jeho vnější pojetí Vám dává jasně najevo, že se jedná o klasický offroad, který se terénu jednoduše nebojí. Jeho mohutnost a bytelnost je z jeho vzhledu jasně patrná, přesto občas decentně potlačena, a to v samotném detailu vozu, jako je například protažení předních světlometů, nebo takové až trochu „rytířské“ chromování přední masky. Mohutná zpětná zrcátka, devatenáctipalcová kola, decentní boční nášlapy nebo lízátko zadního okna s integrovaným stěračem a brzdovým světlem, to vše jsou prvky, které z Toyoty Land Cruiser dělají opravdu pohledný vůz.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Trabant 1.1 Universal

Pojďme ale do interiéru, ten disponuje velmi dobrým zpracováním, které je zaměřeno hlavně na vysokou odolnost, ale i jistý punc luxusu. Palubní desce vévodí středový panel, který je asi největší inovací v rámci modernizace. Obvyklá snaha výrobců o dynamické tvary palubní desky se u středového panelu nekoná, působí spíše jako zaražený kůl do země, jeho statičnost a mohutnost však ve výsledku výborně koresponduje s pojetím celého vozu. Středový panel disponuje osmipalcovým dotykovým displejem palubního infotainmentu, na kterém se kromě ovládání audiosoustavy, nebo navigace, zobrazuje také parkovací kamera, případně panoramatické zobrazení vozidla. Panel je dále vybaven ovladači klimatizace, nebo výhřevu oken. V jeho spodní části jsou potom umístěny ovladače pohonného ústrojí, kterých ve výsledku opravdu není málo. Jejich pozice je ale vhodně volena a nikterak Vám v rámci palubní desky nepřekáží k ovládání ostatních prvků. Středový panel plynule, a to i materiálově, přechází v panel mezi přední sedadla. V těchto místech je umístěn volič automatické převodovky, klasická ruční brzda, ovladače pro volbu jízdního režimu, výhřev a větrání předních sedadel, nebo zásuvka pro připojení USB, případně 12V. Sedadla testovaného vozu byla kompletně čalouněná kůží a disponovala objemnými a prostornými sedáky.

Testovaná Toyota byla navíc vybavena paketem Family, obsahujícího dvojici elektronicky ovládaných sedadel umístěných v podlaze zavazadlového prostoru. Sedmimístná specifikace má při sklopených sedadlech, vcelku logicky, za následek menší objem zavazadlového prostoru, při zvednutých sedadlech pak absenci prostoru kufru, zbývá zde necelých 20cm k pátým dveřím. Jinak s prostorem v třetí řadě to není nikterak špatné, to samé platí i o přístupu k nim. K nevýhodám zavazadlového prostoru jednoznačně patří jeho páté dveře, které se celkem pohodlně, v kontextu s jejich velikostí, otevírají bohužel do boku. Nakládání věcí z pravé části vozu se tak stává celkem nepříjemnou záležitostí. Naopak velkou výhodou zavazadlového prostoru je přítomnost praktické zásuvky na 220 voltů. Zajímavým a celkem netradičním prvkem u vozů této specifikace je přítomnost stropního přehrávače DVD, který se společně se střešním oknem dodává v paketu VIP.

Mohlo by vás zajímat:  Test Fiatu 500 Hybrid: Kulaťoučké jablíčko

Testovaný vůz byl vybaven přeplňovaným vznětovým čtyřválcem o objemu 2,8 litru a o výkonu 130kW s točivým momentem 450N.m. Jeho projev je takový „chlapácký“ při vyšších otáčkách v rámci akceleraci o sobě dá celkem slušně vědět, naopak při klidném tempu je velmi tichý. Tento motor, bohužel jediný nabízený, byl u testovaného vozu v kombinaci s automatickou šestistupňovou převodovkou. Její projev bych hodnotil jako bezproblémový a to jak na asfaltových komunikacích tak i v samotném terénu.

Toyotu Land Cruiser jsme v týdenním testu podrobili všem druhům povrchů a je nutno říci, že nás nezklamala ani na jednom z nich. Ano, jedná se mohutný a těžký vůz, ale i poměrně svižnou jízdu na českých okreskách zvládá s jistotou, přehledem a bez zbytečných náklonů. Dálniční tempo Toyotě také nečiní žádnou potíž, při stotřicítce a zařazeným nejvyšším stupněm točí motor necelé dva tisíce otáček a rychlosti okolo 150 – 160km/h, bez problému zvládá také. Spotřeba se u takto objemného vozu v rámci týdenního testu pohybovala v průměru okolo 11,7litrů.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Opel Astra Sedan 1,7 CDTI Cosmo - Rodinný závoďák

Domácím prostředím Toyoty je ale převážně terén, i když nejsme žádní offroad specialisté a vůz jsme chtěli vrátit bez zbytečných škrábanců, do terénu jsme ji samozřejmě s radostí vzali. Toyota je zde samozřejmě ve svém živlu, její přejezdové a přechodové úhly jsou jednoduše bohatě dimenzované. K dispozici máte samozřejmě i řadu asistentu, například systém Crawl Control, který udržuje stálou rychlost vozu, nebo systém Multi-Terrain, kde si volíte druh povrchu, po kterém jedete. Toyota je samozřejmě také vybavena uzávěrkou centrálního diferenciálu, kterou jsme však pořádně ani nevyzkoušeli, protože k tomu jednoduše nebyl důvod.

Závěrem, Toyota Land Cruiser je vozem, se kterým byla opravdu radost jezdit. Jeho univerzálnost, prostornost, stálost, vybavenost, jistý respekt, který svými rozměry budí, to vše jsou jeho přednosti. Druhou stránkou věci je však jeho cena, která není malá. Základní cena třídveřového provedení je 1 049 900 Kč včetně DPH. Základní cena námi testovaného modelu v pětidvéřovém provedení s nejvyšší výbavou Executive začíná na 1 739 900 Kč včetně DPH. K tomu je ale zapotřebí přičíst 60 000kč za paket Family, dalších 60 000kč za paket VIP a 22 000 Kč za metalízu. Testovaný Land Cruiser pak tedy pořídíte za 1 881 900 Kč.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora