Toyota Motor Corporation oznámila dokončení vývoje pokrokového systému příští generace na podporu řízení, označovaného AHDA (Automated Highway Driving Assist), jenž využívá technologie automatického řízení v zájmu bezpečnějšího cestování po rychlostních komunikacích.
AHDA spojuje dvě technologie automatického řízení na podporu bezpečnější jízdy a nižší únavy řidiče: tzv. kooperativní adaptivní tempomat, jenž bezdrátově komunikuje s vozidly vpředu a udržuje si od nich bezpečný odstup; a systém pro sledování jízdních pruhů (Lane Trace Control), který zásahy do řízení pomáhá udržovat optimální trajektorii vozidla v rámci jízdního pruhu.
Toyota považuje za důležité, aby konečná kontrola nad vozem zůstávala na samotném řidiči, a proto plánuje představit systém AHDA i další pokrokové systémy na podporu řízení v podobě řešení, kdy řidič zůstává zodpovědný za kontrolu vozidla a není potlačována jeho radost z řízení. Nově vyvinutý systém AHDA chce Toyota uvést na trh v polovině této dekády a zároveň co nejdříve uvede i další systémy na podporu řízení s cílem opět zvýšit bezpečnost cestování.
V rámci rychlejšího nástupu pokrokových systémů příští generace na podporu řízení Toyota dále využije nejmodernější technologie komponent a know-how získané ve výzkumu možností automatického řízení, které automobilka zhmotnila ve svém výzkumném konceptu pokrokových technologií pro aktivní bezpečnost, představeném letos v lednu na veletrhu International CES v americké Nevadě.
Systém AHDA (Automated Highway Driving Assist)
Kooperativní adaptivní tempomat
Na rozdíl od klasického adaptivního tempomatu (jenž k detekci jiných vozidel využívá radar pracující v pásmu milimetrových vln) je kooperativní adaptivní tempomat postavený na komunikaci mezi vozidly (v pásmu 700 MHz pro inteligentní dopravní systémy), kdy se přenáší údaje o zrychlování a zpomalování vozidel jedoucích vpředu, aby vozidla za nimi mohla příslušným způsobem upravovat svoji rychlost a udržovat bezpečný odstup. Díky odbourání zbytečného zrychlování a zpomalování pak tento systém zlepšuje spotřebu paliva a napomáhá k větší plynulosti provozu.
Systém pro sledování jízdních pruhů (Lane Trace Control)
Systém pro sledování jízdních pruhů se zcela novými technologiemi automatického řízení od Toyoty využívá vysoce výkonné kamery, radar pracující v pásmu milimetrových vln a řídicí software k hladkému udržování optimální trajektorie jízdy za jakékoli rychlosti. Systém podle potřeby upravuje úhel natočení kol vozidla, hnací moment a brzdnou sílu ve snaze udržovat optimální trajektorii v rámci jízdního pruhu.
Výzkum technologií v oblasti automatického řízení
Na veletrhu International CES 2013 představila Toyota svůj výzkumný koncept pokrokových technologií pro aktivní bezpečnost, tedy vozidlo k testování technologií automatického řízení, které Toyota zkoumá v rámci své „koncepce integrovaného řízení bezpečnosti“. Testovací vozidlo schopné zcela autonomní jízdy je postaveno na modelu Lexus LS a používá se k výzkumu na institutu TRiNA (Toyota Research Institute of North America) v michiganském Saline. Vozidlo je vpředu vybaveno kamerami ke sledování světelné signalizace a značek, stejně tak jako senzory ke zjišťování jiných vozidel, chodců a překážek. Použité technologie tak dokáží určit aktuální dopravní situaci, jako např. křižovatky nebo spojování jízdních pruhů v okolí vozidla. Cílem výzkumu nejrůznějších základních technologií je pomoci řidičům zvolit za dané situace nejbezpečnější možnou trasu.
Toyota se výzkumu technologií automatického řízení věnuje již od druhé poloviny 90. let a nyní po několik let realizuje praktické zkoušky na veřejných silničních komunikacích v USA. V Japonsku pak Toyota na veřejných komunikacích testuje svůj inteligentní systém příští generace na podporu řízení již asi dva roky.
Na základě poznatků zjištěných v rámci výzkumu technologií automatického řízení chce Toyota nabízet pokrokové systémy na podporu řízení optimalizované s ohledem na bezpečnost jízdy, aby napomohla ke splnění nejvyšší mety, kterou si společnost usilující o mobilitu může stanovit: úplné vyloučení zranění a nehod se smrtelnými následky.
V kontextu rychle stárnoucí populace v příštích letech budou dosažené výsledky využity k vývoji technologií na podporu řidičů z řad seniorů (technologie zaměřené na rozpoznávání, rozhodování a obsluhu vozidla), s cílem podpořit mobilní společnost, kde i senioři mohou žít plnohodnotnější život. Toyota si dále klade za cíl přispět ke stabilnějšímu dopravnímu prostředí bez zbytečných dopravních omezení, ve snaze redukovat hospodářské ztráty i emise CO2.
##TIS2013##
Zdroj: Toyota