Testujeme Dacia Duster. Toto levné SUV má i něco, co najdeme u luxusnějších aut

Btrhdr

Dacia ukazuje, že nové SUV se dá pořídit již od 269 900 Kč. Tolik stojí základní verze vozu Dacia Duster s litrovým motorem a výbavou Access. V našem testu jsme však vyzkoušeli Duster v „plné palbě“, která vyjde dle ceníku stále na krásných 376 900 Kč. A co vše tohle auto má, co mu chybí a hlavně jak jede? Pro někoho bude dost možná náš test velkým překvapením.

Design

Na první pohled je Dacia Duster poměrně jasně identifikovatelným autem. Výrobce ho označuje jako muskulantní SUV se skutečným charakterem. Mezi typická poznávací znamení patří především obdélníková zadní světla s charakteristickým křížem, zajímavá a výrazná maska chladiče s obdélníkovými prvky, na kterou navazují poměrně zajímavě tvarovaná světla. Zajímavě řešené jsou i kliky dveří s převisem, v barvě vozu, což je řešení, které se v dnešní době také příliš často nevidí.

Foto: David Hampl

Přitahující pozornost jsou i světlé ochranné prvky vpředu a vzadu, stejně jako podélné střešní nosiče na střeše. Jako by Duster chtěl naznačit, že není jenom obyčejné SUV do města, kterých je dnes více než dost, ale že s ním dokážete zvládnout i nějaké to tvrdší zacházení, nebo přepravu všech vašich věcí. Posledním celkem jasně charakteristickým znakem je pochopitelně výrazný nápis „DUSTER“ v zadní části vozu, který prostě nepřehlédnete. Zde by rozhodně trocha decentnosti neuškodila.

Interiér

Rozhodně jsou věci, které vás po otevření dveří zaujmou na první pohled. Stačí se však podívat na to, kolik vás auto stálo a celkem rychle pochopíte, proč tomu tak je. Žádný opulentní luxus, špičkové materiály a unikátní designové výstřelky. Dacia Duster vás přivítá tvrdými plasty a celkem skromným vybavením interiéru. Na druhou stranu po usednutí ztrácíte potřebu určité opatrnosti, abyste někde něco nepoškodili, jelikož interiér zároveň působí celkem odolným dojmem, což opět může navozovat pocit, že s Dusterem nechcete dělat až tak velkou parádu po městě, jako že z něho chcete mít určitého pracanta, kterého nebudete po každé jízdě dokonale pulírovat.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opel Insignia GSi: Když se z manažerského auta stává zábavný atlet
Foto: David Hampl

I když, abychom Dusteru až tak nekřivdili, celkem příjemně vypadají stříbrné ozdobné prvky na volantu, nebo tlačítka určená k ovládání klimatizace. Stejná, jako používá Renault, která jsme měli například v našem testovaném Capturu. Stejně tak vcelku moderně a stylově působí hlavice řadicí páky. Obojí lze ohodnotit jako rozhodně to designově nejpovedenější z celého interiéru, jelikož u ostatních prvků je celkem jasně vidět, že cena musí být něčím vykoupena. Někde je vidět, že Duster zůstal jakoby na půli cesty. Výdechy klimatizace jsou jasným příkladem. Působí spíše obyčejněji, ale stačí se do nich zahledět a vnitřní ochranná designová mřížka, připomínající včelí plástev, je designový skvost. Škoda, že je schována.

Zároveň však máte v interiéru jistotu mechanických tlačítek, a když už bude nutné sáhnout na dotykový displej, tak se nemusíte bát, že byste se v jeho menu ztráceli a postupně zabředávali do podúrovní, ze kterých není úniku. Jednoduchost tak může mít i svůj praktický význam, což se zde potvrzuje více než kdekoliv jinde.

Jízda

Co se nachází pod kapotou? Naše testovaná verze byla vybavena motorem 1.0 TCe. Litrovým přeplňovaným tříválcem o výkonu rovných 100 koní. Unikátní je určitě jeho jednoduchost, jelikož je vybaven například nepřímým vstřikováním paliva. I přes počáteční nedůvěru je třeba říci, že motor je překvapivě svižný a v městském provozu má solidní odpich. Samozřejmě jeho limity se objeví například v kopcích, kdy autu začne postupně docházet dech, nebo při vyšších rychlostech, kdy začne poměrně výrazně růst spotřeba. Nutno říct, že nás chování motoru příjemně překvapilo a po prvních kilometrech se obavy z chování litrového tříválce rozplynuly. Navíc je třeba dodat, že Dacia nabízí také úpravu na LPG, jako možnost pro ty, kteří chtějí jezdit úsporněji.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Toyota HILUX 2.8 D-4D – s tradiční modernizací přichází více výkonu a stylu
Foto: David Hampl

V případě výkonnější motorizace může být Dacia Duster dokonce k dispozici i jako čtyřkolka. Naše verze se základním motorem byla k dispozici jako 4×2, takže toto SUV se hodí spíše na silnice, než na vyzkoušení terénu. A jak se auto na asfaltu chová? Opět došlo na několik příjemných překvapení, jelikož auto solidně drží jízdní stopu, při průjezdu zatáčkami nabízí dostatečnou jistotu, bez výrazných náklonů. Tedy pokud jedeme klidněji, běžnou jízdou. V případě rychlejších a ostřejších průjezdů prudkými zatáčkami se už mohou objevit negativa vysokého a staršího podvozku, který způsobí řadu výrazných a nepříjemných náklonů, když už začínáte přemýšlet o tom, zda to auto zvládne a průjezd zatáčkou dáte, či ne. Výhodou manuálu je rozhodně možnost mít ve svých rukou otáčky motoru, jelikož při těch nižších se mohou objevovat lehké vibrace, takže není úplně na škodu točit motor o trochu více.

Funkce a výbava

Stále čekáte na to, co může mít až neuvěřitelně levná Dacia Duster tak výjimečného, co je srovnatelné s luxusnějšími vozy? Tak pojďme na to. Na mnohé bude dost možná jako z jiného světa působit samotný klíček. Tedy lépe řečeno hands-free karta. Už podoba „klíčku“ dává jasně tušit, že vás v Dusteru čeká moderní startování pomocí tlačítka. A to v autě za cenu, kterou jsme zmínili výše. A výčtem unikátností nekončíme. Další zajímavou věc odhalíte po otevření kapoty, která má pneumatické vzpěry. Takže žádné náročné otevírání a hledání podpěry pro zajištění. Pozvolna otevíráte a kapota drží. Ani u aut přes milion, a že nám jich v testu prošlo dost, byla tato praktická věc skutečně spíše výjimečná.

Mohlo by vás zajímat:  Test SsangYong Musso Grand 2.2 E-XDI PREMIUM - schopný pracovník ve společenském obleku
Foto: David Hampl

Když se máme podívat na další prvky výbavy, tak je nutné uvést dvě věci. Tou první je fakt, že v jednom z nejlevnějších SUV na trhu, a přesto nás překvapí řada věcí, které Duster má. Druhým faktem je to, že sedíme ve voze „v plné palbě“, ale stále se najde něco, co by nám mohlo chybět. Ne však, pokud jsme méně nároční, jelikož systém sledování mrtvého úhlu, zadní parkovací kamera, multimediální a navigační systém, klimatizace, tempomat s omezovačem a další věci prostě musí za ty prachy plně dostačovat.

Shrnutí

Příjemné překvapení. Jinak se snad Dacia Duster ani nedá jednoduše popsat. Je jasné, že když si pořídíte jedno z nejlevnějších SUV na trhu, nemůžete čekat výbavu a provedení jako u několikanásobně dražších aut. Za tu cenu však Duster nejenom-že splní vaše očekávání, ale dokonce ho předčí. Třeba díky svému klíčku a startování tlačítkem, díky celkem slušné výbavě, i celkové odolnosti a jednoduchosti. Motor překvapí svou dynamikou ve městech a dostatek prostoru v interiéru i v zavazadlovém prostoru může z tohoto auta dělat celkem slušnou volbu nenáročných rodin, které potřebují hlavně dopravní prostředek, u kterého až tolik nevadí, že ho někdo lehce škrábne na parkovišti a děti poničí interiér. Kam je potřeba, tam nás auto dopravilo a v případě též nabízené verze 4×4 jsme si jisti, že by zvládlo náročnější terén.

Ano, můžete mít výhrady k použitému stokoňovému tříválci, můžete mít výhrady k podvozku, můžete mít výhrady k spartánskému interiéru, ale když se podíváte na cenovku tohoto auta, začnete přemýšlet úplně jinak.

Zdroj: Autorský text

Zdroj fotografií: Vlastní fotografie autora
David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora