Test Volkswagen Touran 1.5 TSI Maraton Edition – rodinný specialista ze starých dobrých časů

13

Volkswagen Touran je zcela typickým zástupcem dnes již ohroženého druhu nesoucího označení MPV. Vozy této kategorie přináší svým uživatelům bohatě dimenzovaný vnitřní prostor při zachování dostatečně komfortního a agilního jízdního projevu. V tomto případě se tak jedná o kombinaci vlastností, které rozhodně dávají smysl. I přesto jsou však vozy z kategorie MPV bohužel značně na ústupu a celkem úspěšně je nahrazují módní, do terénu se bojící, vozy typu SUV.

Aktuálně testované kompaktní MPV Touran je tu s námi již osmý rok a v rámci jeho poslední modernizace se vůz dočkal úměrné digitalizace interiéru a také poslední generace benzínové motorizace 1.5 TSI EVO2.

Foto: Jan Horský

Exteriér 

Stran vnějšího vzhledu zde máme vůz, který je tvarován požadavky na vnitřní prostor, příslušnost ke kategorii MPV se tedy v jeho základních liniích jednoduše nezapře. Objemné a až lehce krabicovité tvary jsou v případě Touranu zjemněny tradičním, na dnešní poměry lehce usedlým, tvaroslovím automobilky Volkswagen. Druhá generace Touranu tedy i nadále nabízí čistý a líbivý design, který se jednoduše opírá o praktické tvarování vozu.

Maraton Edition pak vůz obohacuje o LED technologii, a to jak v rámci předních, tak i zadních světlometů. Dále tu máme poměrně decentní, a přesto slušivá litá kola Karlstad.

Foto: Jan Horský

Interiér

Palubní deska Touranu se stále drží prověřených tvarů a rozložení, které velmi dobře funguje především po stránce ergonomické. Ano, Touran prošel v úvodu avizovanou digitalizací, naštěstí se však jedná o velmi snesitelný rozsah. První změnu spatříme hned v rámci kapličky přístrojů před řidičem, kde byla vystřídána původní dvojice analogových ukazatelů za plně digitální 8“ displej. Jeho grafické prostředí je tradičně přehledné a ovládané z dobře zpracovaného multifunkčního volantu.

Mohlo by vás zajímat:  Test:Datsun 260Z 2+2

Další změnou prošel také hlavní displej palubního infotainmentu (8″ Ready2Discover), který přišel o mnohé klasické analogové ovladače. Jeho ovládání a grafické prostředí je ale opět velmi bezproblémové, navigaci je bohužel nutno aktivovat za příplatek.

Poslední dávky digitalizace jsme se dočkali v rámci panelu klimatizace, tradiční kruhové ovladače byly opět vystřídány dotykovými plochami. Jejich rozměry jsou však adekvátně dimenzované a po chvilce cviku lze klimatizaci ovládat bez přerušení sledování dění na vozovce.

Očekávanou předností celého interiéru je prostornost a chválit musím také velké množství odkládacích prostorů. Pozice za volantem je příjemná, spíše výše orientovaná. Testovaný kousek byl také vybaven sedadlem řidiče ErgoActive, manuálně nastavitelným ve 14-ti směrech, s masážní funkcí a potažen mikrofleecem ArtVelours.

Bohatě dimenzovaný prostor druhé řady adekvátně doplňují také objemné boční dveře. Například manipulace s dětskou sedačkou se v případě Touranu stává nebývale komfortní. Druhou řadu pak tvoří trojice samostatných sedaček s polohovatelnými opěradly. Samozřejmostí jsou také plastové výklopné stolky umístěné v rámci opěradel předních sedáku.

Touran za příplatek umí nabídnout také sedmimístnou specifikaci, což nás plynule přivádí do slušně dimenzovaného zavazadlového prostoru o základním objemu 834 litrů. Po sklopení opěradel sedaček druhé řady pak zavazadelník disponuje skoro rovnou podlahou a objemem 1980 litrů.

Foto: Jan Horský

Nabízené motorizace a jízdní dojmy

Pod kapotou Touranu jsou aktuálně k dispozici tradiční a časem prověřené pohonné jednotky. V případě benzínové varianty je v nabídce přeplňovaná 1.5 TSI EVO, která spolupracuje buď s šestistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým DSG automatem. V obou případech je pohonná jednotka naladěna na 110 kW výkonu. Naftovou variantu zastupuje verze 2.0 TDI opět kombinovaná s šestistupňovým manuálem, nebo sedmistupňovým DSG automatem. V případě manuální převodovky je k dispozici s výkonem 90 kW, s automatem pak se 110-ti kW.

Mohlo by vás zajímat:  Honda Jazz 1.5 i-VTEC DYNAMIC – zase o něco výkonnější a pohlednější

Nám se do testu dostal Touran spíše základnější specifikace, vůz byl tedy osazen přeplňovanou benzínovou patnáctistovkou o výkonu 110 kW (150 koní) spolupracující s šestistupňovým manuálem. S touto motorizací již máme poměrně bohaté zkušenosti, a tedy i v případě Touranu potěšila kultivovaným projevem a velmi dobrým odhlučněním. Směrem do kabiny se tak tato pohonná jednotka začíná projevovat až ve chvíli, kdy ji opravdu začnete „šlapat po krku“.

Motorizace také často „padá“ do dvouválcového režimu, ke kultivovanému a tichému projevu lze tak přiřadit i jistou úspornost, průměrná spotřeba se pak během týdenního testu pohybovala okolo slušných 6,5 l / 100 km. K jejím stinným stránkám patří poněkud slabší „spodek“, při samotných „rozjezdech“ vám toho tato patnáctistovka bohužel moc neodpustí, chce to tedy důkladnější práci s plynovým pedálem.

Stran podvozku je Touran spíše tužší, přesto dostatečně komfortní a adekvátně jistý. S podvozkem jde pak ruku v ruce skvělé řízení, líbí se mi nastavení účinnosti posilovače a hlavně jak je řízení strmé.

Foto: Jan Horský

Závěrem 

Aktuální ceník Touranu nám nabízí tři stupně výbavy, jedná se o základní Comfortline, Highline a vrcholný R-Line. Se základní benzínovou patnáctistovkou a manuální šestistupňovou převodovkou vůz pořídíte od 803 900 Kč včetně DPH. Základní naftu s šestistupňovým manuálem pak od 861 900 Kč včetně daně. U verzí s automatickou převodovkou si pak u benzínové motorizace budete muset připravit minimálně 852 900 Kč, v případě dvoulitrové nafty pak 941 900 Kč. Vrcholná verze R-Line už startuje na částkách okolo jednoho milionu korun.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Alpina B10 3.5

Testovanou verzi Maraton Edition v klasickém ceníku nenajdete, v samotném konfigurátoru je však dostupná již od 802 900 Kč včetně DPH. Její poměrné obsáhlá základní výbava byla v případě námi testovaného vozu doplněna jen o příplatkové bílé lakování, Light Assist (automatické přepínání mezi dálkovými a potkávacími světly), App-Connect Wireless (bezdrátové propojení telefonu s infotainmentem) a plnohodnotné rezervní kolo. S pořizovací cenou se tak Touran dostal na pořád přijatelných 820 500 Kč včetně daně.

Volkswagen Touran je stále vozem prověřeným léty setrvání na automobilovém trhu. Fakt, že během svého působení zaznamenal jen minimální změny pak hovoří o všem. Jedná se tedy primárně o prostorný rodinný vůz, který klade důraz na posádku v druhé řadě a stejně tak na zavazadlový prostor. S testovanou benzínovou motorizací nabídne celkem komfortní jízdní projev, kterému nechybí adekvátní dynamika, jistý podvozek a řidičsky velmi dobře nastavené řízení. Během týdenního testování mě pak Touran adekvátně připomněl veškeré přednosti vozů této dnes bohužel opomíjené kategorie.

Zdroj: Autorský text

Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora

 

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora