Volkswagen Amarok je vozem, který je na automobilovém trhu již od roku 2011. V průběhu uplynulých let nás pak tento model dokázal úspěšně přesvědčit o tom, jak všestranným vozem umí být. V mých očích je navíc také jistým průkopníkem, který svými jízdními vlastnostmi a nabízeným komfortem povýšil kategorii pracovních pick-upů na velmi slušnou alternativu k dnes tak oblíbené kategorii vozů SUV.
V minulém roce se Amarok dočkal nové, teprve druhé, generace. S jejím příchodem přišel zcela nový vůz, který za svoji existenci vděčí úzké spolupráci mezi automobilkami Ford a Volkswagen. Amarok druhé generace je totiž nevlastním sourozencem modelu Ranger a společně s ním také sjíždí z jedné linky automobilky Ford v Jihoafrické republice.
Exteriér
S novou generací přichází zcela nové vnější rozměry, které jsou díky příslušnosti k modelu Ranger opravdu znatelné. Druhá generace Amaroku tak s aktuální délkou 5 350 mm narostla o rovných 96 mm. Rozvor náprav se zvětšil o 173 mm na hodnotu 3 270 mm, což se samozřejmě velmi pozitivně podepsalo nejen na vnitřní prostornosti samotné kabiny vozu.
Udržet vnější proporce vozu tzv „na uzdě“ se podařilo díky krátkým převisům karoserie, převážně pak v rámci přední partie. Zkrácení převisů se následně pozitivně podepisuje také na terénních schopnostech Amaroku, a to díky větším nájezdovým úhlům.
Samotná přední partie utváří Amarok Amarokem, zde se totiž realizují největší odlišnosti oproti sourozeneckému Rangeru. Jinak jsou například řešena světla (u testovaného kousku s funkcí LED Matrix), maska, nárazník a znatelné změny se přelévají také do boční partie, kde jsou jinak řešeny partie blatníků. Architektura, rozvržení celé přední partie tak dodává vozu dostatečně sebevědomí a značně robustní výraz.
Boční profil nese zcela typické tvary karoserie pick-up disponující jediným nabízeným pětimístným uspořádáním kabiny. K výraznějším prvkům této partie pak patří spíše dekorativní rám korby, výrazné boční nášlapy, decentní plastové lemy nebo efektní označení výbavového stupně PanAmericana.
Opticky jednoduché zadní partii dominuje výrazné logo automobilky a také označení „Amarok“ orientované přes celé výklopné čelo korby. Dále tu máme svisle orientované lampy disponující decentní světelnou linkou.
Interiér
Snaha o odlišení obou sourozeneckých modelů úspěšně pokračuje také v interiéru vozu. Společným jmenovatelem se tak v obou případech stávají pouze svisle orientovaný displej palubního infotainmentu včetně jeho ovladačů a také mohutný volič desetistupňového automatu.
Palubního deska Amaroku disponuje celkem klasickým rozvržením a dobrou ergonomií. Tradiční a přehlednou grafiku nabízí také plně digitální displej přístrojů před řidičem. Neodmyslitelné pracovní ambice vozu se pak podepisují na zvolených materiálech palubní desky, která se i přes kvalitní zpracování bohužel dočkala přítomnosti tvrdých plastů.
Vrátím se však ještě k avizovanému voliči automatické převodovky, který potěší značně „chlapáckými“ proporcemi a dobrou polohou v rámci středového tunelu. O něco méně komfortní je pak jeho ovládání. Avizovaná mohutnost bohužel není zcela adekvátní jeho příliš hladkému chodu a jednotlivé polohy jsou navíc poskládány až příliš blízko u sebe. Mnohokrát se mi tak stalo, že při přeřazení z polohy D do R se volič „propadl“ až do parkovací polohy P. Samozřejmě je to hodně o zvyku a předpokládám, že každodenní soužití s tímto voličem tuto neduhu jistě vyřeší.
Druhá generace Amaroku, díky bohatě dimenzovanému rozvoru, disponuje slušnou vnitřní prostorností, vyhovující jsou také pozice na zadní lavici, která nabídne příjemně měkký sedák a celkem netradičně komfortní polohu opěráku. Jeho pohodlné sklopení následně umožní také převoz věcí bez nutnosti jejich uložení do prostoru korby.
K uspokojení jistých pracovních aktivit Amaroku slouží obstojně dimenzovaná korba. Ta disponuje délkou 1624 mm a šířkou mezi podběhy dosahující hodnoty 1227 mm. Naložit sem můžete pohodlně jednu europaletu, kterou jste schopni přichytit pomocí adekvátních kotevních úchytů.
Samozřejmostí je také osvětlení korby nebo jako v případě testovaného kousku možnost uzavření tohoto prostoru dálkově ovládanou roletou. Parádní a velmi efektní prvek, který si však bere jistou daň v prostoru korby sloužící právě pro zatažení rolety. Polohovatelnou roletu lze zastavit v libovolné pozici a její uzavření znamená, že věci uvnitř dovezete v naprostém suchu.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Pod kapotou nové generace se usadily pouze naftové pohonné jednotky s přeplňováním. Volba motorizace však není zcela libovolná, ale odvislá od zvoleného stupně výbavy. Základní výbavový stupeň Amarok je osazen dvoulitrovým řadovým čtyřválcem o výkonu 125 kW (170 koní) kooperujícím s šestistupňovým manuálem. Vyšší výbavový stupeň Life pak disponuje výkonnějším dvoulitrem s výkonem 151 kW (205 koní), který doplňuje buď již zmiňovaný šestistupňový manuál, nebo desetistupňový automat.
Pro vyšší výbavové stupně Style, PanAmericana a Aventura je připravena plnotučná naftová V6 o objemu třech litrů s výkonem dosahujícím 177 kW (241 koní). Tato motorizace pak spolupracuje již výhradně s desetistupňovým automatem.
Vůz je dále zcela očekávaně vybaven také pohonem všech kol, který je volený tradičním kruhovým ovladačem v rámci středového tunelu. V blízkosti avizovaného ovladače je také možné aktivovat uzávěrku zadního diferenciálu nebo asistent pro jízdu z kopce. Kromě základní výbavy Amarok, které chybí poloha 4A, nabízí vůz čtyři polohy ovlivňující jeho pohonné ústrojí. Jedná se o klasickou polohu 2H (pohon pouze zadní nápravy), 4A (pohon zadní nápravy s automatickým připojováním přední nápravy), 4H (stálý pohon všech kol) a 4L (stálý pohon všech kol s redukcí).
Testovaný kousek byl díky vyšší výbavě PanAmericana vybaven avizovaným naftovým třílitrem, tedy hutným vidlicovým šestiválcem o výkonu 177 kW s maximální hodnotou točivého momentu dosahujícího úctyhodných 600 Nm. Tato motorizace pak Amaroku zcela očekávaně skvěle sedí. Více než adekvátní dostatek výkonu je navíc doprovázen kultivovaným chodem a příjemným odhlučněním směrem do kabiny vozu.
Stejně jako pohonná jednotka i automatická převodovka pochází od automobilky Ford. K naftovému třílitru tu tedy máme hned desetistupňový automat. Střídání jednotlivých rychlosti probíhá skoro neznatelně, v rámci klidného tempa si převodovka s motorizací jen pohrává a zbytečně motorizaci nežene do otáček, obstojně tak využívá mohutného točivého momentu.
Samozřejmostí je také možnost manuálního řazení, které bohužel neprobíhá klasickými pádly pod volantem, ale v rámci samotné páky automatické převodovky. Navíc se nejedná o tradiční „sekvenční“ řazení (směrem dopředu a dozadu), ale poněkud netradičně pomocí klasických ovladačů + – umístěných na boční straně avizované páky automatické převodovky.
Podvozkově tu máme klasický pick-up s listovými pery na zadní nápravě. Naštěstí si ale i vozy této koncepce prošli dlouholetým vývojem a pověstná „uskákanost zadku“ především prázdného vozu se v případě nového Amaroku jednoduše nekoná. Zadní náprava se znatelněji ozve pouze v případech, kdy například projedete propadlý kanálový poklop. V rámci mimoměstského nebo dálničního provozu funguje podvozek velmi dobře, komfortním a na své poměry celkem jistým dojmem.
Stran spotřeby se rozhodně žádné překvapení nekoná, vidlicový šestiválec kombinovaný s automatech si zpravidla řekne o průměrných 11,5 l / 100 km.
Závěrem
Druhou generaci Amaroku lze pořídit od velmi slušných 1 102 893 Kč včetně DPH. V tomto případě se jedná spíše o pracovně laděný kousek v základní výbavě Amarok, osazený 125 kW naftovým dvoulitrem a šestistupňovou manuální převodovkou. Na výkonnější naftový dvoulitr si budete muset připravit minimálně 1 169 914 Kč včetně daně v případě manuální převodovky, provedení s automatem pak přijde na 1 202 112 Kč.
Kdo zcela očekávaně zatouží po vidlicovém naftovém šestiválci musí minimálně volit výbavu Style s pořizovací cenou od 1 305 169 Kč, testovaná PanAmericana startuje na částce 1 458 435 Kč a vrcholná Aventura na 1 504 497 Kč včetně daně.
Volkswagen Amarok je i ve své druhé generaci skvělým parťákem, se kterým toho zvládnete opravdu mnoho. Od pracovních či transportních záležitostí až po každodenní soužití, to vše pak v kombinaci s prostorným interiérem, komfortními jízdními vlastnostmi a také stále s motorizací, která má síly na rozdávání.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora