TEST Volkswagen Lupo 1.4 16V

TEST Volkswagen Lupo 1.4 16V

Když mi jeden můj kamarád prozradil, že mu před barákem stává Volkswagen Lupo jeho přítelkyně, hned jsem věděl, že vám ho budu muset představit. Nakonec ale tohle Lupo překvapilo i mne samotného. Sice jsem už dříve absolvoval pár kilometrů s variantou 3L, ale tenkrát jsem z jízdy tolik nadšen nebyl, spíš z auta samotného pro jeho rozměry. Lupo jsem v mládí znal jen z jedné hodně jednoduché počítačové hry, moc jich u nás nejezdilo. Název neodkazuje na potřebu lupy pro prohlížení vozu, ale jde o italské označení vlka. To je odkaz na město Wolfsburg, sídlo automobilky VW.

Tenhle prcek se vyráběl od roku 1998 až do roku 2005, kdy jej nahradil brazilský Volkswagen Fox. Původně nejmenší VW Polo totiž postupně narostlo do takových rozměrů, že se pod něj vešel další základní model. Volkswagen tak přistoupil k úpravě a přeznačení o rok staršího Seatu Arosa postaveného na zkrácené platformě A00. Oba jste mohli mít pouze třídveřové a plnily roli minivozítka do města. Výroba probíhala ve Wolfsburgu a Bruselu. V roce 2001 přišel na řadu i facelift. Na výběr byly dva stupně výbavy, základní modely E a lepší modely S, které dostaly lakovaná zrcátka a kliky, centrální zamykání, elektrická přední a vyklápěcí zadní okna. Nadšenci se pak dočkali i verze GTI s motorem 1.6, kterou na první pohled prozradily celolakované nárazníky a dvojitá koncovka výfuku. V roce 2002 bylo představeno GTI se šestistupňovou převodovkou, bi-xenonovými světlomety a patnáctipalcovými koly. Sportovní model se na stovku dostal za 7,8 vteřiny a uměl uhánět až 204 km/h.

My se ale vraťme na zem k verzi S 1.4 16V s výkonem 55 kW, kterou máme příležitost otestovat. Ano, je malá, je vlastně hodně malá a pořád máte nutkavou potřebu zeptat se majitele, ze kterého Kinder vajíčka jí postavil. Snaží se ale tvářit jako dospělejší Polo, má vyvážené proporce a kapotu striktně oddělenou od kabiny pro cestující. Díky tomu působí jako malé dospělé auto a ne jako ocucaný bonbon. I když roztomilé samozřejmě trochu je, zejména díky čtveřici kruhových světlometů. Tento vzhled si od Lupa později vypůjčilo větší Polo a já tomuto vzhledu přišel na chuť. Jako milovník prvních dvou generací Golfu prostě musím mít zákonitě rád všechna auta se čtyřmi kulatými světlomety. Jinak je fér poznamenat, že vozidlo je na výškově stavitelném podvozku, proto tak krásně dřepí u země.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 405

Ovšem když nastoupíte, nemáte prostě pocit méněcennosti. Volkswagen ho vyráběl v době, kdy byl na vrcholu sil, proto stvořil plnohodnotný vůz, který má jen malé rozměry. Dveře jsou dlouhé – když oboje otevřete a stoupnete si před vůz, jeho šířka je takřka trojnásobná. Díky tomu se ale skvěle nastupuje i dozadu. Řidič a spolujezdec se usadí naprosto pohodlně a nijak ve voze nestrádají. Zadní lavice má pravda značně omezený prostor pro nohy a tak se musíte spoléhat na ohleduplnost cestujících vpředu. Ovšem místa na hlavu je tu dost i pro dlouhány. Nouzově tedy tři kamarády odvezete i bez pomoci kata Mydláře. A to není ani dnes samozřejmé u městských supermini. Vpředu máte pocit, že sedíte uprostřed auta. Například když se při couvání ohlédnete dozadu, máte dojem, že se zadního skla snadno dotknete. A s kolmou zadní stěnou je jednoznačné, kde vaše auto končí, což výrazně zlepší manévrování ve městě. Interiér je kvalitní a precizně slícovaný. Je prostě poznat, že sedíte ve Volkswagenu, žádné excesy tu nečekejte. Všechno pasuje, všechno funguje a ani po letech tu nic nevrže a nedrnčí.

Mohlo by vás zajímat:  Test Kia ProCeed GT: Kombík pro táty, co mají „koule“

Zavazadlový prostor vás jistě od předvánočních nákupů odradí, protože se dvěma balíky nápojů jej rázem zaplníte. Ale to nevadí, nikdo z majitelů si tohle auto nekoupil kvůli litrům v kufru, a to ve Volkswagenu dobře věděli. A pokud vás děsí představa nárazu do zadní části, pak vězte, že tloušťka kastle u spodní nakládací hrany je větší než u dnešních městských prcků. I maličké Lupo mělo plynové vzpěry u kapoty motoru, což značně zpříjemní její otevírání. Motorový prostor je u čtrnáctistoky značně vyplněný, člověk skoro nechápe, jak sem ještě inženýři nacpali větší agregát. A pokud budete chtít tankovat, asi váš překvapí nešroubovací víčko nádrže. Prostě se jen vytahuje.

Jak jsem naznačil již na začátku, hlavním trumfem Lupa byly jízdní vlastnosti. Jistě, hodně ovlivnil již dříve zmíněný podvozek. Ale k tomu živý a vzhledem k hmotnosti dostatečně výkonný motor a kola v rozích karoserie jsou prostě základní dobré ingredience. A skutečně, když jsme se s Lupem trochu oťukali, vyrazili jsme z města ven. Meziplyn, trojka a pedál na podlahu a hurá k nejbližší zatáčce. A opravdu svižně, protože reakce na plyn je u čtrnáctistovky okamžitá a motor se nechává ochotně vytočit k červenému poli. Zpočátku jsem se trochu bál, ale nebylo čeho, protože už celkem sjeté ale široké gumy na suchém asfaltu fungovaly velmi dobře. Přesná jízda ve zvolené stopě připomínala motokáru. I boční náklony jsou minimální, ale jsou tam, protože v krajním případě se ozvala guma trápící plastový podběh. Ale ježdění s touhle motorovou myší je silně návykové a rozhodně si dovedu představit, že by mi Lupo stálo v garáži.

Mohlo by vás zajímat:  Test Peugeotu e-208 - stylový a hbitý městský elektromobil

Vlastně proč ne? Je to malé městské auto, které výborně splní úlohu druhého vozu v rodině. Můžete ho koupit přítelkyni nebo manželce a ona bude ráda, protože je docela hezké a dobře se s ním jezdí. A pak jí ho prostě vždycky ráno ukradnete a necháte jí klíčky od rodinného korábu, aby vás cesta do práce bavila. Nebo se můžete pokusit jí namluvit, že to bezpečnější a větší auto jí půjčujete pro její dobro, ale pokud je také zapálená do aut, určitě tuto lež brzy prohlédne.

Na závěr se zeptáme majitelky na několik otázek:

Proč sis vybrala zrovna tohle auto, byl to tvůj dlouhodobý sen, nebo rozhodnutí okamžiku?

Byl to dlouhodobý sen mého přítele.

Jak těžké bylo tenhle vůz získat?

Byla to náhoda, kamarád prodával auto po své přítelkyni a tak se naskytla možnost ho vlastnit.

Jak se s autem žije v běžném provozu? A máš ho pro radost nebo na denní používání?

V beěžném provozu je praktické na parkováni. Určitá úskalíi jsou ve sníženém sportovním podvozku. Ale na denní dojíždění do práce je zábavné, ovšem na delší trasy to není.

Jaký byl nejzajímavější zážitek s tvým autem?

Když jsem si škrtla s protijedoucím vozidlem zrcatkem.

Plánuješ na něm nějaké úpravy či opravy?

Zadní okna chceme zatmavit folií, a do budoucna, pokud si ho necháme, silnější motor a brzdy.

Jaký je tvůj největší motoristický sen?

BMW X6.