Toyota Supra aktuální páté generace brázdí silnice už nějaký ten pátek. I přesto se však jedná o kousek, který je navzdory celkem rozumné pořizovací ceně bohužel vídaný jen minimálně. Osobně jsem pak na konci tohoto léta měl to štěstí, že jsem usedl již do třetí Supry, která se postupem času stala součástí novinářského portfolia českého zastoupení automobilky Toyota.
V týdenním testu jsem tak postupně mohl vyzkoušet jak třílitrovou, tak i dvoulitrovou motorizaci, v obou případech pak v kooperaci s osmistupňovým automatem ZF. Nyní se ke mně dostala jistá perlička v podobě vozu, který nově dostal manuální šestistupňovou převodovku. Řidičský sen se tak zhmotnil v nádherné matně bílé Supře, která byla osazena přeplňovaným šestiválcovým třílitrem, jehož výkon byl distribuován přes šestistupňovou manuální převodovku na zadní nápravu disponující samosvorným diferenciálem. Jednoduše nádhera.
Exteriér
Toyota Supra je stran vnějšího vzhledu jednoznačně povedeným vozem. Vzpomeňme například její boční profil, který disponuje mohutnou a dlouhou přídí s navazujícím poměrně titěrným kokpitem, za kterým jsou bezprostředně umístěna kola a velmi krátký převis zadní části karoserie. Zmínit se musím také o mohutně tvarované spodní partii vozu, která velmi efektně přes boční dveře přechází až do zadních blatníků.
Přední partii pak dominují výrazně tvarované světlomety, které ve své spodní části disponují charakteristickou linkou denního svícení. Dále tu máme objemný „nárazník“ s poměrně výrazným prořezáním jednotlivými nasávacími otvory. Pohled zpředu pak nechává vyniknout zajímavě tvarovanou střechu, která je v místech nad hlavou posádky znatelně vyvýšena. Stran vnějšího designu je také velmi efektní nízké čelní okno, které přes černé „áčkové“ sloupky plynule přechází až do bočního prosklení Supry.
Zadní partie je samotným vyvrcholením této designové perličky, vůz zde disponuje integrovaným „ducktailem“ a výraznými horizontálně orientovanými lampami, které vystupují z pomyslného proříznutí adekvátní části karoserie.
Testovaný kousek navíc disponoval specifikací Limited, která ho obohatila o parádní matně bílé lakování efektně kontrastující s černě lakovanými 19“ koly. Bystrému oku pak neuniknou výraznější koncovky výfuku, za kterými stejně jako za celým výfukovým potrubím stojí značka Remus.
Interiér
V rámci interiéru testované Supry na nás čekalo překvapení hned na první pohled, a to díky přítomnosti hnědé kůže, která v kombinaci s černým zbytkem interiéru působila velmi decentně a elegantně. Tato kombinace pak příjemně sedla také k bíle lakované karoserii vozu. Hodnotné pojetí interiéru pak vděčí verzi Limited, která je určená jen Suprám s novinkovou manuální převodovkou.
Poměrně „krkolomný“ přístup do vozu se snaží usnadnit celkem dlouhé dveře, i přesto se ale musíte nasoukat do poměrně stísněné kabiny, vše je pak adekvátně úměrné dvoumístnému sportovnímu kupé.
Palubní deska vozu je výtvorem Toyoty, nabídne striktně horizontální členění, které je podpořeno výraznou linkou s integrovanými výdechy klimatizace. Palubní deska působí, po vzoru celého interiéru, velmi klidným a až lehce usedlým dojmem, což ve výsledku hodnotím jedině pozitivně.
Digitálnímu přístrojovému štítu Supry dominuje velký otáčkoměr, ze kterého vystupuje menší displej palubního počítače. V levé části je pak umístěn decentní digitální rychloměr.
Střední část palubní desky pak nejvíce evokuje spolupráci se značkou BMW. Supra zde totiž pracuje se starší verzí infotainmentu právě od BMW. Patrné je to v samotném prostředí displeje infotainmentu, nebo v ovládacích prvcích středového panelu, který je vybaven známým otočným ovladačem BWM iDRIVE.
Vnitřní ergonomie vozu funguje velmi dobře a díky její vnitřní „prostorové úspornosti“ je vše dobře na dosah. Pochválit musím také sedadla, která nabídnou dobré boční vedení.
Zavazadlový prostor Supry disponuje slušnými 290 l objemu a díky velkému výklopnému víku je i poměrně dobře přístupný.
Nabízené motorizace
Toyota Supra aktuální generace může být osazena buď přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem, který nabídne 190 kW výkonu s maximem točivého momentu dosahujícího 400 Nm. Další samozřejmě neméně zajímavou alternativou je přeplňovaný řadový třílitrový šestiválec s výkonem 250 kW a 500 Nm točivého momentu. Obě motorizace byly doposud kombinovány pouze s osmistupňovou automatickou převodovkou typu ZF.
Nyní se ale pod kapotu Supry dostal další pro řidiče nebývale zajímavý prvek, jedná se o manuální šestistupňovou převodovku. K týdennímu testování, respektive sportovnímu hodování, se k nám tedy dostal vůz s manuální převodovkou, která kooperovala s výkonnější šestiválcovou motorizací. Její výkonové parametry se v pak v případě manuálu nikterak nemění, a i nadále se jedná o mnichovský poklad, tedy o motorizaci s přeplňováním typu twin-scroll, s přímým vstřikováním paliva a proměnným časováním ventilů Vanos.
Maximální výkon 340 koní je dostupný od 5000 do 6500 ot./min. a kroutící moment 500 Nm je k dispozici v širokém spektru otáček (1600 – 4500 ot./min.). Jednoduše tedy motorizace, kterou je radost mít doma v garáži, natož osazenou do karoserie Supry aktuální páté generace.
Pojďme ale na testovanou manuální převodovku, ta je zcela logicky také použita z inventáře automobilky BMW. V případě Supry však nešlo jen o pouhé osazení převodovky do útrob vozu, ale o slušnou alchymii, se kterou přišli inženýři z Toyota Gazoo Racing. Instalace manuální převodovky do šasi Supry sebou tedy přinesla nemalé úpravy. Vůz se však v rámci tohoto kroku dočkal také dalších, pro řidiče podstatných, vylepšení. Jistý upgrade tedy proběhl v rámci tlumičů, řízení nebo stabilizátorů obou náprav.
Samotná převodovka pak dostala tužší uložení, novou spojku a poměrně slušným zkoumáním si prošla také hlavice řadící páky. Její kulatá a do ruky výborně padnoucí hlavice je vybavena 200 g závažím pro ideální pocit ze střídání jednotlivých rychlostí.
Jízdní dojmy
Popis mého týdenního soužití se Suprou začněme hezky u startovacího procesu. Po lehce atletickém výkonu, v rámci kterého se zasoukáte za volant, na vás čeká odměna v podobě startovacího tlačítka. Start hutného šestiválce je doprovázený citelným záchvěvem celého vozu a efektní zvukovou kulisou, která byla v případě našeho kousku umocněna výfukovou soustavou od Remusu.
Lehké zahřátí na volnoběh a jde se na to, počáteční klidné tempo vozu nedělá sebemenší problém, práce se spojkou je uživatelsky komfortní (spojka není přehnaně tvrdá), stejně tak příkladná je i spolupráce s pákou šestistupňového manuálu. Přeplňovaný šestiválec se ochotně sbírá od dolního spektra otáček a se Suprou úspěšně cvičí i bez nutnosti neustálého střídání jednotlivých kvaltů. Chválit musím také samotný podvozek, který je v režimu NORMAL velmi přátelský, tedy nikterak přehnaně tvrdý nebo uskákaný.
Supra je tedy schopná poklidné jízdy a nebudete se v ní příliš trápit ani v rámci městského provozu. Dálniční tempo je také velmi pohodové, zde bych ale vyzdvihl spíše automat, který díky jinému poskládání převodovky lépe pracuje s otáčkami motoru.
Výše avizované pohodové tempo vám zcela očekávaně moc dlouho nevydrží. Výkon 340 koní na zadní nápravě a k tomu „aktivátor utrženého zadku“ v podobě spojkového pedálu umí dělat zázraky. A tak jednoduše taháte a taháte za plynový pedál, obvykle dle vaší aktuální dávky odvahy. Supra je pak vybavena jízdními asistenty, které vám umí bravurně vypomoci a postupně tak získávat potřebné jízdní dovednosti. K hlavním pomocníkům patří systém Hairpin+, který se stará o kontrolované protočení zadních kol, dalším neméně důležitým pomocníkem do party (jistou nadstavbou systému kontroly trakce) je systém ARP, který zabraňuje náhlému přetočení vozu.
V rámci ostré jízdy pak naplno pocítíte, jak moc kvalitní práci avizované stabilizační systémy odvádí. Neustále vás tak zřetelně tahají za „zadek“ a klidní rozvášněné emoce. Je jen tedy na vás, jak moc si do ovládaní Supry necháte kecat. Lehké otrkaní pak může znamenat přepnutí stabilizace do jejího sportovnějšího nastavení, které vás nechá i lehce sklouznout. Další level (aktivace dlouhým stisknutí příslušného ovladače) znamená úplné vypnutí stabilizačního systému. Deaktivace stabilizačního systému v případě Supry s manuální převodovkou přináší vůz lehce archaických, tedy čistě mechanických jízdních vlastností.
Každé mé vypnutí stabilizace bylo spojeno s vnitřním hlasem, který apeloval na fakt, že tohle auto musím jednoduše vrátit celé. Prvotní utrhnutí Supry tak zkouším na prázdném parkovišti a zjišťuji, jak moc snadné to v případě tohoto vozu je. Na druhou stranu ale také zjišťuji, jak moc se toho po této stránce musím ještě učit.
Supra ale ve výsledku není jen o tom, že každou zatáčku s ní pojedete dveřmi napřed. Supra je totiž opravdu rychlým vozem, který disponuje širokým rozchodem kol, krátkým rozvorem a řidičskou pozicí umístěnou těsně před zadní poháněnou nápravou. V případě testovaného vozu přidejme ještě výkonnou pohonnou jednotku a manuální převodovku. Jednoduše tu máme konstelaci, která je vám schopna umožnit jeden z nejlepších jízdních zážitků.
Závěrem
Ceník pro modelový rok 2023 je v případě Supry i nadále elegantně prostý. Supra páté generace je aktuálně v nabídce od 1 285 000 Kč včetně daně. V konkrétním případě se jedná o vůz ve výbavě Dynamic s přeplňovaným dvoulitrem a osmistupňovou automatickou převodovkou.
Pro výbavový stupeň Dynamic je pak dostupný příplatkový paket SPORT (+ 80 000 Kč), který vůz obohatí o adaptivní podvozek (AVS), aktivní sportovní diferenciál (0 – 100%), sportovní pedály, přední brzdy Sport (červené 4 pístkové) a zadní brzdy Sport (červené).
Další a zároveň poslední variantou je Supra s přeplňovaným třílitrem, která je v nabídce pouze ve vyšším výbavovém stupni Executive a buď s automatickou nebo testovanou manuální převodovkou. Pro celkové zjednodušení pak obě nabízené varianty disponují stejnou pořizovací cenou, tedy 1 835 000 Kč včetně DPH.
Toyota Supra aktuální generace je jednoduše skvělým vozem, který bych s velkou chutí vídal ve své garáži. Velká část motoristu pak Supře nemůže odpustit onu spolupráci, kdy techniku dodalo BMW a příběh právě Toyota. Věřte ale, že po ujetí prvních pár kilometrů na to velmi rychle zapomenete, Supra páté generace právě díky této spolupráci funguje naprosto skvěle, a to i v případě testovaného vozu s manuální převodovkou.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora