Škoda Fabia je nejen pro českého zákazníka velmi důležitým vozem, vždyť se také jedná o model, který je tu s námi již od roku 1999, a který se stran prodejnosti řadí hned na druhé místo v rámci mladoboleslavských modelů. Jedná se o vůz širokého použití a uplatnění, stran současného automobilového prostředí je pak jeho neodmyslitelnou součástí. Příchod nové čtvrté generace byl tedy velmi očekávanou a sledovanou událostí tohoto roku.
Nám se do rukou dostala Fabia ve velmi slušné specifikaci, vůz byl vybaven nejvýkonnějším benzínovým tříválcem spolupracujícím se sedmistupňovým DSG automatem, dále vrcholnou výbavou Style a parádní barevnou kombinací MOON WHITE / MAGIC BLACK.
Exteriér, dynamické rysy a soudobý rukopis
Při hodnocení exteriéru nové generace začněme informací o celkovém nárůstu vozu, tedy o nových základních proporcích Škody Fabia. Vůz je nyní o 11 cm delší, stejně tak se dočkal nárůstu i do šířky, a to o slušných 5 cm. Zvětšil se také rozvor, který nyní disponuje hodnotou 2552 mm.
S novou generací si Fabia oblékla kabát, který je adekvátní aktuálnímu rukopisu automobilky, a který mě již delší dobu velmi baví. Nápadité a dynamicky střižené křivky velice sluší i vozu této kategorie. Spíše „kulaté“ tvarování a „přátelský kukuč“ předchozí generace jsou jednoduše pryč, nové generace nabízí dynamické linie a značně sebejistý výraz.
Lehce na pochybách jsem byl z původních internetových obrázků přední partie, samotná realita je však zcela odlišná a výsledný dojem z vnějšího pojetí vozu je zcela pozitivní.
Přední partii vozu tvoří pro vozy automobilky Škoda natolik typická maska s decentním svislým žebrováním. Její široké proporce pak tlačí přední světlomety výrazně do boku karoserie. Dynamika přední partie je pak podtržena mohutným proříznutím ve spodní části nárazníku. Toto proříznutí pak efektně nabírá na výrazu právě v krajních částech, kde jsou umístěna mlhová světla.
Boční partie vozu disponuje vyváženými proporcemi, poměrně krátkými přesahy karoserie a nápaditou stoupající linkou tvořící spodní hranu bočního prosklení vozu.
Velice elegantní a dynamicky tvarovaná je pak i zadní partie. Tvarování zadních lamp je opět adekvátní jejím starším sourozencům, stejně tak líbivé a podtrhující horizontalitu této partie.
Škoda Fabia nové generace se po stránce vnějšího designu rozhodně povedla, její rukopis je tradiční a dobře čitelný. Velmi cením také dvoubarevné pojetí karoserie vozu, které přináší jistou míru individualizace a výrazné oživení pro tento model.
Interiér, kvalitní zpracování a centimetry navíc
První dojem z interiéru nové generace je velmi pozitivní. Dobré zpracování a fungující ergonomie jsou zde doplněny tradičními funkčními detaily, které dobře známe z mladoboleslavských modelů. V rámci modelu je novinkový multifunkční vyhřívaný dvouramenný volant, který výborně padne do ruky, jeho ovladače pak disponují příjemným chodem a samozřejmostí je i přítomnost dvojice „rollerů“. Díky vyšší výbavě Style nabídla testovaná Fabia plně digitální přístrojový štít a displej palubního infotainmentu Columbus o úhlopříčce 9,2“.
Samotná palubní deska je členěna v tradičním duchu, příjemným a v dané třídě adekvátním oživením jsou kruhové výdechy klimatizace po jejích bocích. Dalším efektním detailem je průběžná lišta procházející celou palubní deskou. Její barevné pojetí je pak identické s lemováním středového tunelu, nebo s originálně tvarovaným madlem dveří.
Interiér nové Fabie je dále vybaven nápaditými prvky, které výrazně usnadňují každodenní soužití s tímto vozem. K těmto prvkům patří například dopředu sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, dvojité kapsy na zadních stranách předních sedadel, USB-C porty nejen v rámci palubní desky, ale také u vnitřního zpětného zrcátka nebo schránka s deštníkem umístěná ve dveřích řidiče.
Mezigenerační nárůst se pozitivně projevil v interiéru vozu. Přední pozice nabídnou bohatě dimenzované sedačky s širokým rozpětím nastavení. Zadní pozice disponují také dostatkem místa s případným omezením pouze v místech pro kolena.
Centimetry navíc zaznamenal také zavazadlový prostor, který je nově o 50 litrů větší a nabídne slušných 380 litrů základního objemu. Samozřejmostí jsou pak prvky Simply Clever, v rámci kterých bych v zavazadelníku nejvíce ocenil síťový program.
Velice pozitivní pocit z celého interiéru pak v případě testovaného kousku potvrdila prosklená panoramatická střecha. Její dimenze jsou opravdu bohaté a podporují vzdušnost celého interiéru.
Nabízené motorizace a jízdní dojmy
Škoda Fabia nabídne pod kapotou klasický tříválec, který je k dispozici buď jako základní atmosférický (1.0 MPI 59 kW) nebo jako přeplňovaný ve dvou výkonových variantách (1.0 TSI 70 kW a 81 kW). První dvě varianty jsou dostupné pouze s klasickým manuálem, v případě nejslabší atmosféry a 70 kW TSI se jedná o pětistupňovou převodovku. Námi testované 81 kW TSI je pak k dispozici se šestistupňovým manuálem nebo sedmistupňovým DSG automatem.
Novinkovým je pak čtyřválec pod kapotou Fabie, zde se jedná o přeplňovanou patnáctistovku 1.5 TSI, která spolupracuje pouze se sedmistupňovým DSG automatem a nabídne rovných 110 kW výkonu.
Námi testovaný vůz byl vybaven kombinací nejsilnějšího tříválce a sedmistupňového DSG automatu. Souhra to pak byla naprosto příkladná.
Litrový tříválec je totiž velmi kultivovaný a směrem do kabiny výborně odhlučněný. Po většinu času o něm tedy prakticky nevíte. Jeho přítomnost se projeví až ve vyšších otáčkách nebo při aktivní funkci start x stop. K velkému komfortu na palubě pak přispívá také sedmistupňový DSG automat, který již tradičně řadí velmi hladce a logicky. S tříválcem si DSG velmi dobře rozumí a při klidné jízdě odřazuje velmi brzo a podporuje tak spíše komfortní ladění vozu.
Uživatelsky příjemné je také řízení vozu, nabídne slušnou odezvu a adekvátně nastavený posilovač řízení. Podvozkově jsme se s novou generací dočkali také jistého posunu, Fabia stojí na nové koncernové platformě a na jejím jízdním projevu je to opravdu znát. Stále se jedná o klasické řešení, které vpředu disponuje zavěšením MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a vzadu klikovou nápravou s vlečnými rameny, vůz je však o poznání stabilnější a jistější.
V médiích jsem zaregistroval slova chvály, která směřovala ke spotřebě nové Fabie, vždy se však jednalo o verze s manuální převodovkou. Osobně jsem bohužel takový trend u verze s automatickou převodovkou nezaznamenal a během týdenního testu se s Fabií pohyboval se spotřebou okolo sedmi litrů.
Závěrem
Nová generace Fabie je nabízena ve dvou výbavových stupních, základní Ambition a vyšší výbavový stupeň Style, vůz lze dále okořenit sportovním paketem, který obsahuje sportovní přední sedadla, tříramenný multifunkční volant a sportovní pedály.
Základní Fabie Ambition pak s litrovým 59 kW MPI a pětistupňovým manuálem startuje na slušných 339 900 Kč včetně DPH. Ceníkové ceny pak bohužel strmě stoupají a za testovaný 81 kW tříválec, který vřele doporučujeme, dáte ve verzi Ambition již 379 000 Kč, Style je dostupný od 409 900 Kč včetně DPH. S automatem pak od 419 900 Kč a 449 900 Kč. Vrcholný čtyřválec s automatem a výbavou Style pak pořídíte od 489 900 Kč včetně daně.
V Mladé Boleslavi si pak nechají slušně zaplatit za tzv. „výbavu na přání“, do které spadají například jednotlivé pakety, assistenty, lakování, kola, nebo bezpečnostní, funkční a komfortní prvky. Není tedy divu, že se s Fabií hravě dostanete na cenovku přes půl milionu korun.
Škoda Fabia nové generace je však oproti své předchůdkyni o velký krok dále. Vůz mezigeneračně narostl ve všech směrech, to se pozitivně projevilo v rámci jeho kvalitně zpracovaného interiéru. Dále tu máme líbivý mladoboleslavský design a v případě testované kombinace motoru a převodovky velmi dospělý a komfortní jízdní projev.
Zdroj: Autorský text
Zdroj obrázků: Vlastní fotografie autora