TEST Škoda Superb FL 2,0 TDI DSG Elegance – Luxus po česku

TEST Škoda Superb FL 2,0 TDI DSG Elegance - Luxus po česku

Označení Superb se v portfoliu automobilky Škoda poprvé vyskytlo v letech 1934 – 1943 a 1946 – 1949. Od té doby neměl žádný model tu čest honosit se tímto názvem. Změna nastala až v roce 2001, kdy byl představen novodobý Superb v první generaci, který vycházel z konceptu Montreux (premiéra v témže roce na ženevském autosalonu). Druhá generace měla premiéru v roce 2008, taky na autosalonu v Ženevě. Oproti první byla jakýmsi mezkem sedanu a liftbacku, který však disponoval praktickou inovací Twindoor (otevírání kufru ve stylu sedanu i liftbacku).

Po pěti letech, přesněji 19. dubna 2013, se na šanghajském autosalonu představila Škoda Superb v zmodernizované podobě, avšak na evropském, potažmo českém, trhu se začal prodávat až na konci června roku 2013. Model po faceliftu jsme obdrželi k týdennímu testu, konkrétně s dieselovým motorem a téměř nejvyšší výbavou Elegance GreenLine.

Design – Octavia na druhou

Modernizace vlajkové lodi značky Škoda jenom prospěla. Od původní podoby se liší především moderními prvky a elegantnějším kukučem, pomocí kterého je reprezentativnější a uhlazenější. Přední část má novou masku s chromovanými lištami, jež se inspirovala třetí generací Octavie. Dále se pyšní nejen inovovaným logem, ale také většími světlomety s LED diodami pro denní svícení, které při rozsvícení vytvářejí písmeno „C“.

Profil vozu je téměř beze změn, novinkou jsou snad jen nové sady litých kol. Zato zadní část prošla celkovou proměnou. Důkazem toho jsou zejména přepracované světlomety s novým designem, kde 1/3 lampy vytváří na víku zavazadlového prostoru trojúhelníkový prolis, který je k vidění také na nové Octavii či Rapidu (respektive Rapidu Spaceback).

Interiér – Pohodlí prioritou

Po otevření dveří řidiče zaujme dvoubarevný interiér. Nejsem zrovna příznivce této vymoženosti, ale s exteriérovým odstínem Amethyst Purple výborně ladí. Přední polokožená sedadla jsou příjemná na delší trasy a disponují masážních funkcí. Čtyřramenný kožený volant s ovladačem pro rádio a palubní počítač není v daném segmentu nijak převratný, ale rozhodně neurazí. Přístrojový štít se skládá ze dvou tubusů a nutno podotknout, že jejich čitelnost je opravdu výtečná. Jak už bývá zvykem, mezi nimi se nachází informační displej, jenž zobrazuje nejpotřebnější údaje (aktuální spotřebu paliva, polohu vozu i příkazy ze satelitní navigace).

Mohlo by vás zajímat:  Lexus RX 450h AWD – čtvrtá generace luxusu

Středový panel je hezky „uklizený“ a Superb si zaslouží za ergonomii jedničku s hvězdičkou. Za základ středové konzole se bezpochyby označuje systém Columbus, který nabízí jednoduchou a přehlednou grafiku i v mapách. Jelikož jsme měli k dispozici testovací Superb ve výbavě Elegance, obsahoval Columbus i TV tuner (celková sada za příplatek 46 400 Kč), který je pečlivě schován v zavazadlovém prostoru. Pokud se však chcete dívat na nějaký program skrze TV tuner za jízdy, máte smůlu, neboť TV se spustí až po úplném zastavení vozidla. Díky rozvoru náprav 2761 mm se na zadních sedadlech cítíte velmi uvolněně, důkazem toho je volný prostor u kolen i nad hlavou. Horší to bude pouze v případě, že bude kabina plně obsazena, jelikož na šířku už tolik prostoru není. Neobvyklou věcí jsou výstupky v podlaze, které Vám dopřejí maximální pohodlí nohou. Mezi sedadly se nachází také odkládací schránka a informační panel, který zobrazuje aktuální čas společně s venkovní teplotou. Pod displejem jsou spínače pro vyhřívání zadních sedadel a také zásuvka na 12V.

Jak už jsem zmínil v úvodu, druhá generace se pyšní technologií Twindoor a zůstala i u zmodernizované podoby. Podstata spočívá v tom, že na víku zavazadlového prostoru se nachází dvě tlačítka. Pomocí jednoho přepínáte režim otevření, který svou dokončenou práci oznámí probliknutím třetího brzdového světla. Poté se zvedne víko kompletně se sklem a jde o liftback. Pokud přímo stisknete tlačítko pro otevření, víko se zvedne bez skla a liftback se promění na sedan. Zavazadlový prostor v základním uspořádání nabídne objem 595 litrů (výhodou je dvojité dno), po sklopení zadních sedadel se naskytne prostor o objemu rovných 1700 litrů. Kufr obsahuje rovnou podlahu přes většinu prostoru a na pravém boku se žebrováním je ukryt onen TV tuner.

Mohlo by vás zajímat:  Test Opel Insignia 2.0 CDTI: Poslední německá klasika

Jízda – Komfortní reprezentant

Pod kapotou testované Škody Superb se ukrývá přeplňovaný 2,0litrový turbodieselový čtyřválec o výkonu 103 kW při 4200 otáčkách za minutu a točivém momentu 320 Nm při 1750 – 2500 ot/min. Automobil disponuje bezklíčkovým přístupem KESSY (příplatek 7500 Kč), tudíž po nastartování skrze tlačítko Start se ozve kultivovaný projev koncernového vznětového motoru, ke kterému je připojena šestistupňová automatická převodovka DSG. Městské courání je příjemné a to i kvůli tomu, že Superb zajímá okolní davy lidí, jelikož modernizace reprezentativnímu vozu velmi pomohla. Parkování je také jednoduché díky citlivým parkovacím senzorům. Avšak překvapilo nás, že vlajková loď české automobilky nedisponuje parkovací kamerou. Při ploužení po metropoli se spotřeba paliva pohybuje okolo 7 litrů nafty na sto kilometrů.

Okresní cesty s touto limuzínou nelze řezat, jelikož automobil je laděn výhradně na komfortní notu. Celkem nás však zamrzelo, že řízení nedodává dostatečnou zpětnou vazbu. Šestistupňové DSG si s dvoulitrovým TDI celkem rozumí, ale při ostřejším zacházení s plynovým pedálem nedokáže rychle reagovat a musíte očekávat miniaturní prodlevy. Automatická převodovka nabízí také režim Sport, ten se však od klasického módu nijak závratně neliší, pouze se nechá motor více točit. Potěšila nás však kombinovaná spotřeba okolo 6 l/100 km.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi Eclipse Cross, 1.5 TURBO – schopný univerzál

Na dálnici D1 jsme se se Škodou Superb také vydali. Počínala si velmi dobře, komfortně laděný podvozek odváděl skvělou práci. Ovšem místy byla jízda doprovázena boucháním od zadní nápravy, což si nedokážeme vysvětlit, jelikož Superb disponuje víceprvkovou nápravou. Co se však týče 103 kW motoru, má přijatelný výkon, tudíž nemusíte sáhnout po výkonnější verzi se 125 kW. Spotřeba nafty v průměru kolovala kolem hodnoty 6,5 l/100 km.

Závěr –  Patriot si bude libovat

Na týdenní test Škody Superb s dvoulitrovým TDI jsem se celkem těšil, protože mě zajímalo, co na něm tolik lidí vidí. Rozebereme si to postupně. Design inovované vlajkové lodi se mi zamlouvá, zadní část navíc trochu připomíná aristokratický Jaguar XF. Interiér nabízí velmi kvalitní materiály, pochvaluji především navigační systém Columbus a jednoduché ovládání. Jízdní dojmy jsou pozitivní, pominu-li řízení bez zpětné vazby, se Superbem se výborně cestovalo. A kapitolou samou pro sebe je příplatková výbava, která se nepyšní zrovna nízkými částkami. Pokud jste však patriot, většinu neduhů Superbu odpustíte.

 

Základní cena vozu (Superb 1,4 TSI Active): 544 900,- Kč

Základní cena vozu s testovaným motorem (Superb 2,0 TDI/103 kW 6MT Active): 604 900,- Kč

Cena námi testovaného modelu (Superb 2,0 TDI/103 kW DSG Elegance Greenline): 974 500,- Kč

 

Klady

– líbivý design

– slušná spotřeba

– prostornost interiéru

– ergonomie

– technologie Twindoor

Zápory

– cena

– řízení bez zpětné vazby

– letargická převodovka

– neefektivní režim Sport

– popularita u zlodějů