Týdenní test Škody Rapid ve verzi Spaceback mi dokázal, že vyzvedávat si auto s předsudky v hlavě není nejlepší. Naštěstí jsem se touhle prací naučil na předsudcích si slepě netrvat a tak jsem se velmi rychle nechal Rapidem přesvědčit. Již během prvních kilometrů mi totiž ukázal, že není pouhým laciným nástupcem Octavie Tour, ale plnohodnotným vozem, který má co nabídnout. To už ovšem trochu předbíhám, vezměme to popořadě.
Design a technika – zázraky nečekejte, zklamáni ale nebudete
Model Rapid v nabídce domácí automobilky nahrazuje Octavii Tour, která se prodávala po boku klasické Octavie. Ze začátku se jednalo o první novodobou generaci modelu, která ve výrobě zůstala jako levnější alternativa k modernější generaci druhé. Po faceliftu dvojky se krátce Tourem stala verze před modernizací. A právě na toto místo v nabídce značky nastoupil model Rapid. Nejdříve pouze jako pro Škodu typický liftback, v loňském roce pak také jako stylovější Spaceback, jenž bych charakterizoval jako křížence kombi a hatchbacku.
Design Rapidu s karoserií liftback se drží střízlivě elegantního vzhledu první generace Octavie; samozřejmě v aktuálním designovém jazyce značky. Spaceback má být stylovější verzí spotřebně zaměřeného výchozího modelu, proto v nabídce příplatků nalezneme prvky ozvláštňující karoserii. Nejvýraznějším je vizuální protažení okna pátých dveří. Díky podobným příplatkům pak jinak stroze vypadající vůz dostává střízlivý šmrnc.
Podvozek je skládačkou koncernových dílů a nevyužívá moderní modulární platformy MQB za účelem dosažení co nejnižší ceny. Stejně tak i zbytek techniky Rapidu pochází od spřízněných vozů značky nebo celého koncernu. Vzhledem k tomu, že má plnit úlohu cenově dostupného vozu pro racionálně smýšlející zákazníky, to chybou není. Celek působí příjemně jednoduše a nekomplikovaně.
Interiér – strohé linky, skvělá přehlednost
Česká automobilka tradičně nemá zapotřebí uvnitř svých modelů vymýšlet samoúčelné tvary, což ve výsledku sice možná znamená neemotivní vzhled, ale na druhou stranu příkladnou ergonomii. Námi testovaný model v nejvyšší výbavě Elegance disponoval světlým interiérem s dekorem palubní desky imitujícím broušený hliník. Palubní deska samotná je tvořena výhradně tvrdými plasty, ty jsou však precizně zpracovány a slícovány. Tříramenný volant dobře padne do rukou a ovládání multimediálního systému s navigací je snadné a přehledné. Řidičova sedačka lze nastavit ve značném rozsahu, stejně jako dvouose stavitelný volant, nalezení příjemné polohy je proto otázkou chvilky. Potěšila mě dostatečně velká loketní opěrka, která většinou dokáže zklamat i v mnohem dražších vozech.
Místa je ve všech směrech dostatek a rozdíl oproti Fabii je znát především v šířce interiéru. Dozadu se vejdou i tři dospělé osoby, které se nemusí cítit nepohodlně. Podélně jsem se se svými 184 centimetry posadil sám za sebe, a ani vzadu mi prostor pro hlavu nescházel. Nadchnul mě také objem kufru a jeho využitelnost. Při objednání vozu si můžete zvolit, zda chcete dvojité dno, nebo systém sítěk, který byl i v našem exempláři. Při tom všem ještě pod podlážkou zbývá prostor pro dojezdovou rezervu. Při sklopení opěradel zadních sedaček dělených v poměru 60:40 vznikne téměř rovná plocha a z malého Rapidu se stává takřka stěhovací vůz.
S odkládacími prostory se to má ve Spacebacku velmi dobře, vepředu totiž naleznete objemné kapsy ve dveřích, odkládací prostor za řadicí pákou, dva držáky na pití, nechybí dostatečně velká schránka před spolujezdcem a loketní opěrka skrývá místo pro další drobnosti. Cestující na zadních sedačkách pak mohou využít dva držáky na pití mezi opěradly předních sedadel, přímo na zadní straně opěradel kapsy a další ve dveřích. Důvod ke stížnostem tedy opravdu není.
Jízda – k běžnému životu bohatě stačí
Jednodušší technika sice znamená horší jízdní vlastnosti například oproti dražšímu Golfu, ale na běžné přesuny i po delších trasách není třeba více. Již na prvních kilometrech v pražských ulicích s divokým povrchem mě Spaceback překvapil nabízeným pohodlím. Očekával jsem snahu o moderní sportovní pocit a proto tuhý a odskakující podvozek. Opak byl pravdou – auto ležérně přeplouvalo nerovnosti, o kterých řidiče informovalo jen drobným akustickým doprovodem. Ten je všudypřítomný, protože se u Rapidu šetřilo i na odhlučnění. Ale projevu uřvané a nepříjemně hlučné bestie se bát nemusíte, jen není Spaceback sofistikovaně tichý. Přímá konkurence je na tom hůře.
Pedály a řazení vozu jsou mírně tužší, ale nejedná se o nic nepříjemného. Řízení je naopak lehké, ale přiměřeně přesné. Motor se nenechá k práci dvakrát vybízet a poskytuje adekvátních 105 koní, kterým bohatě stačí pět převodových stupňů. S Rapidem díky tomu budete provozem proplouvat s nenucenou pohodou a stresovat se nebudete muset ani při předjíždění. Limity jednodušší konstrukce podvozku poznáte při ostřejší jízdě, kterou Rapid sice zvládne, ale lépe se cítí při uvolněném cestování. Týdenní test jsem zakončil s průměrnou spotřebou 5,6 l/100 km, což vzhledem k provozu převážně ve městě a na dálnicích není vůbec špatné číslo. Při troše snahy by podle mě neměl být problém se dostat pod hranici 5 litrů nafty na 100 km.
Závěr – příjemné auto, ale co ta cena!?
Rapid mě opravdu překvapil svou nenuceností a jednoduchostí, které společně vytváří pohodlný vůz pro menší rodinu. Střízlivě elegantní design také neurazí a jízdní vlastnosti jsou v rámci technických možností dobré. V námi testovaném exempláři s výbavou Elegance nechybělo snad nic, co byste reálně mohli doopravdy potřebovat k provozu. To znamená ESC s řadou doplňkových systémů, navigaci Amundsen+, párování s telefonem a zdířky pro USB a aux-in, informační displej MAXIDOT v přístrojovém panelu, ostřikovače předních světlometů, mlhovky s přisvěcováním do zatáček, zadní parkovací senzory a další.
To v kombinaci s nejsilnějším dieselovým motorem ovšem pořádně zahýbe s propagovanou startovací cenou Spacebacku 269 900,- Kč. Pokud si budete hrát s konfigurátorem na stránkách Škody, vyjde vám částka lehce přesahující 500 000,- Kč. Pak už je jen na vás, zda budete ochotní tuto sumu za podobně specifikovaný Rapid Spaceback dát. Kdyby vycházel alespoň o 50 – 100 tisíc levněji, bylo by to auto, o kterém bychom byli v redakci ochotni reálně uvažovat. Ale chápeme, že by se pak vůz s podobnou cenovkou dostal pod úroveň srovnatelně vybavené Fabie kombi a to by byla Škoda sama prosti sobě.
Základní cena vozu (Škoda Rapid Spaceback 1,2 MPI 55 kW Fresh): 269 900,- Kč vč. DPH
Zákl. cena test. vozu (Škoda Rapid Spaceback 1,6 TDI 77 kW Elegance): 448 900,- Kč vč. DPH
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 503 500,- Kč vč. DPH
Klady
– elegantně stylový design
– nenucený jízdní projev
– dostatečný výkon motor
– spotřeba
– prostor a kufr
Zápory
– cena
– USB a aux-in za příplatek
– preferuje výhradně uvolněný styl jízdy